تجلیل امام جمعه و مسئولان شهری از اعضای کانون سرخه

دو عضو و مربی کانون پرورش فکری سرخه و برگزیده مهرواره‌ی کشوری عکس از سوی مدیرکل کانون استان سمنان، امام جمعه و مسئولان شهر تجلیل شدند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، ویژه‌برنامه‌ی «جوانه‌های انقلاب» با رویکرد تجلیل از دو عضو و مربی مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سرخه و برگزیده مهرواره‌ی کشوری عکس در محل دفتر امام‌جمعه سرخه، برگزار و از سوی نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون استان سمنان، حجت‌الاسلام والمسلیمین مصطفی فاطمی‌بصیر امام‌جمعه، علی‌محمد مؤیدی‌زاده فرماندار و مصطفی نطنزی شهردار این شهرستان از اسماعیل طحان و امیر آذرپور اعضای مرکز، خدیجه حمزه مسئول مرکز و نازنین مداح مربی کارگاه‌های هنری مرکز سرخه تجلیل شد.

مدیرکل کانون استان سمنان ضمن گرامی‌داشت یاد و نام حضرت امام(ره) و شهدای گران‌قدر انقلاب اسلامی، اظهار داشت: ما همواره به شهدای این سرزمین بدهکاریم و به همین نسبت در برابر کودکان و نوجوانان کشور مسئولیم و بایست بر مبنای این تفکر، فضا را برای رشد و ارتقای آن‌ها که در عرصه‌های علمی، عملی، فرهنگی و هنری گام برداشته‌اند، فراهم کنیم.

وی در ادامه با قدردانی از امام جمعه و مسئولان شهرستان سرخه، تصریح کرد: با توجه به مؤفقیت اعضا و مربیان کانون استان در طی سال ۱۳۹۹ تصمیم گرفتیم تا این عزیزان را در منطقه و شهر خودشان با حضور مسئولان در ‌برنامه‌ای با عنوان «جوانه‌های انقلاب» مورد تقدیر و تشویق قرار دهیم که جنبه‌های معنوی آن فراتر از جنبه‌های مادی و ماندگارتر است.

خدابخشی در پایان تصریح کرد: حس نزدیک گفت‌وگو و کنار هم بودن مسئولان و نوجوانان، بُعد عملی ایجاد می‌کند و از آنجا که معتقدیم بایست رفتارمند باشیم و شهدا هم این اتنظار را از ما دارند این نزدیکی، هم‌گرایی و هم‌افزایی می‌تواند ثمرات خوبی داشته باشد و ارزش‌مند است.

برند کانون، کتاب و کتاب‌خوانی است

امام‌جمعه سرخه در ابتدای سخنانش ضمن تبریک سال‌روز ولادت حضرت فاطمه‌زهرا(س) و گرامی‌داشت مقام مادر و روز زن و ابراز خرسندی از میزبانی اعضا و مربیان کانون پرورش فکری با بیان این‌که حیات خود را در مراکز آموزشی، پژوهشی، دانشگاهی، فرهنگی و هنری مرتبط با فرهنگ و هنر جست‌وجو می‌کند، اظهار داشت: مقوله‌ی هنر تبعیض‌پذیر نیست که بگوییم مقوله‌ای نسبی است و به تعبیر فلاسفه همان‌گونه که نطق و ناطقیّت، فصل ممیز انسان است، هنردوستی و زیبایی‌گرایی از فصول مقدم انسانیت است.

حجت‌الاسلام فاطمی‌بصیر در ادامه‌ی سخنانش، بهترین هدیه را کتاب دانست و گفت: هرکس در این دنیا محبوب و معشوقی دارد؛ اما هنر این‌گونه نیست و متاع بی‌بدیل و قابل ارزش و اهمیت است که بایست دیده شود.

امام‌جمعه سرخه در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد جدی به نظام آموزشی تعلیم و تربیت، پرداختن به باروری قوه‌ی عاقله و مفکّره کودکان را بسیار ضعیف، عنوان و تأکید کرد: چه قدر توانسته‌ایم ذهن خلاق و فعال کودکان را شکل دهیم و شاکله بخشیم و به استدلال‌تراشی سمت و سو دهیم و با تشبیه، تمثیل، شعر و...، آشنا و یا در خلق یک رمان بارور کنیم؟

وی با اشاره به سخن آرنولد گزل روانشناس آمریکایی مبنی بر این‌که «کودک در سن شش‌سالگی نسخه‌ی تمام‌عیار جوانی است»، گفت: برای این قشر بایست تلاش کنیم و ذهن خلاق آن‌ها را به درستی پرورش دهیم تا در آینده به راحتی بتوانند نیازها و خواسته‌های خود را به مسئولان جامعه بیان کنند.

امام‌جمعه سرخه با تأکید بر این‌که برند کانون، کتاب و کتاب‌خوانی است از مربیان کانون پرورش فکری خواست تا بنیه کتاب را در کودکان تقویت کنند و به شیوه‌ی غیر مستقیم در قالب فعالیت‌های فرهنگی و هنری، پیام‌های تربیتی را به آن‌ها انتقال دهند.

حجت‌الاسلام فاطمی‌بصیر در پایان سخنانش تصریح کرد: تعامل آموزش و پرورش، بنیاد نخبگان، بهزیستی، کمیته امداد و... با کانون پرورش فکری در شکوفایی و کشف استعدادهای درخشان به‌ویژه استعدادهای نهفته در میان خانواده‌های شکست‌خورده با توجه به شرایط و جوّ حاکم بر این خانواده‌ها، نتیجه‌بخش و اثرگذار خواهد بود.

کانون پرورش فکری، مؤسسه‌ای برای انسان‌سازی است

فرماندار سرخه با اعتقاد بر این‌که یکی از مهم‌ترین محیط فرهنگی مناسب کودکان و نوجوانان، مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری است، کانون را قبل از مدرسه، به‌واسطه‌ی مربیان فرهیخته، مؤسسه‌ای برای انسان‌سازی به‌ویژه در حوزه‌های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی دانست و گفت: اگر فعالیت‌های مربیان در کانون پرورش فکری با توجه به خلأ موجود در جامعه و موازی‌کاری‌ها، تهاجم و شبیخون‌های فرهنگی، منسجم‌تر و با هدف و دورنمای دقیق‌تری اجرا شود برای نسل چهارم انقلاب و نسل بعد از آن، بسیار مفید است و کمک می‌کند این نسل به‌گونه‌ای پرورش یابد که با گذشته‌ی خود، آرمان‌ها و اهداف شهدا و انقلاب آشنا شود.

مؤیدی‌زاده در ادامه افزود: بزرگ‌ترین گروهی که فرزندان ما را در سن کودکی و نوجوانی با محیط پیرامون خود آشنا می‌کند گروه هم‌سالان است و از همین‌منظر ضرورت دارد به کانون پرورش فکری، توجه بیش‌تری شود و برگزاری نشست‌ها و گفتمان با حضور اعضا و مسئولان شهر تقویت شود.

وی در پایان سخنانش ضمن قدردانی از مسئول کانون سرخه و ابراز خرسندی از اجرای فعالیت‌های فرهنگی و کتاب‌محور برای مخاطبان کودک و نوجوان درخصوص هرگونه هم‌کاری و حمایت در حوزه‌ی فرهنگی به‌عنوان یکی از حوزه‌های آسیب‌پذیر جامعه، اعلام آمادگی کرد.

شهردار سرخه نیز ضمن تبریک فرا رسیدن دهه‌ی فجر و خیرمقدم به مدیرکل، اعضا و مربیان کانون پرورش فکری سرخه درخصوص هرگونه هم‌کاری و حمایت از فعالیت‌های این مجموعه‌ی فرهنگی، هنری و ادبی اعلام آمادگی کرد.

گفتنی است؛ در بخشی از این نشست اعضای برگزیده به بیان خواسته‌ها و دغدغه‌های فرهنگی دوره‌ی نوجوانی پرداختند و بر اهمیت و توجه بیش‌تر مسئولان شهرستان به فرهنگ و هنر و هم‌چنین حضور در نمایشگاه‌های عکس و... به منظور تشویق بیش‌تر کودکان و  نوجوانان، تأکید کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =