توجه به ظرفیت موسیقی فولکور در ساخت موسیقی فیلم یدو

سازنده موسیقی متن فیلم سینمایی «یدو» گفت: این پروژه تلاشی بود تا ما بتوانیم بین موسیقی فولکلوریک که در جامعه ما از توانایی خاصی برخوردار است و موسیقی فیلم‌ها پیوندی برقرار کنیم و آن‌ها را برجسته یا نمایشی(دراماتیزه) کنیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون، بامداد افشار که نامزد دریافت جایزه بهترین موسیقی متن برای فیلم «یدو» در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر شده بود، افزود: بر همین اساس نی‌انبان که در میان ادوات موسیقی جنوب کشور جایگاه خاصی دارد و عملکرد آن بیشتر در آثار فولکلوریک به چشم می‌خورد، از این محدوده رها می‌شود و بار وسیع‌تری را بر دوش می‌گیرد.
وی تاکید کرد: موسیقی پدیده‌ای جهان شمول است و ما تلاش کرده‌ایم این موضوع را از دو وجه مورد توجه قرار دهیم. اول آن‌که این موسیقی، پیچیده نباشد. بنابراین از  پیچیدگی‌های موسیقی دوری کردم تا به زبان ساده‌تری برسم که برای توده مردم قابل فهم‌تر باشد به‌ویژه برای کودکان ونوجوانان.


افشار یادآور شد: موضوع دیگر این‌که تلاش داشتم این موسیقی به موسیقی محلی فولکلوریک جنوب کشور نزدیک شود و تا آن‌جا که ممکن است آن را، برجسته و قابل ارایه کنم.
سازنده موسیقی بهترین فیلم جشنواره فجر تصریح کرد: لالایی‌ها به‌ویژه لالایی مناطق از موضوع‌های دیگری بود که مورد توجه من بود و می‌خواستم از آن استفاده کنم. ما باید در بطن موسیقی متنیِ خود، بتوانیم آن را بشنویم. ارتباط بین موسیقی متنی و لالایی، ارتباط و پیوندی است که می‌تواند به قدرت بخشی از یک سو و ارتباط بین موسیقی کودکان و بزرگ‌سالان از سوی دیگر منتهی شود؛ اگرچه که موضوع این فیلم، مقوله‌ای جهان شمول است و مفهوم داستان آن به ارتباط بین انسان‌ها در یک خانواده منسجم و مهاجر می‌پردازد که جنگ بهانه‌ای برای پرداختن به آن است.
یادآوری می‌شود فیلم سینمایی «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری تولید جدیدِ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر در ۱۳ بخش نامزد دریافت جایزه بهترین‌ها شد که از آن‌میان ۵ سیمرغ بلورین و یک دیپلم افتخار به‌دست آورد.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =