ضرورت بازنشر سرمایه‌های ادبی و فرهنگی قدیمی کانون

سعیده موسوی‌زاده گفت: کتاب‌های خوبی از آثار قدیمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وجود دارد که در غبار زمان گم شدند و ضرورت دارد این سرمایه‌های ادبی کانون بازنشر شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، عضو کارگروه بررسی داستان کودکِ جایزه کتاب ماه و سال در فصل پاییز افزود: کانون مرجع ادبیات کودک و نوجوان است و با اقدامی که در حوزه انتخاب کتاب‌های برتر در حوزه‌های مختلف کودک و نوجوان انجام داده است می‌تواند فهرستی مناسب در اختیار خانواده‌ها و مراکز آموزشی قرار دهد.
موسوی‌زاده یادآور شد: با بیان اینکه شکل‌گیری جایزه کتاب از طرف کانون اتفاق خوشایندی‌ست که منجر به تهیه فهرستی از بهترین آثار در زمینه‌های گوناگون می‌شود.
شاعر کتاب «آب و تاب» با تأکید بر اهمیت نقد و بررسی ادبیات کودک بیان کرد: در دنیای امروز بچه‌ها مخاطبان بی‌دفاعی هستند و برای انتخاب‌هایشان نمی‌توانند محصول خوب و مفید را تشخیص بدهند. در مورد انتخاب کتاب، بچه‌ها محتوای کتاب را در یک نگاه متوجه نمی‌شوند و ابتدا سراغ تصویر، رنگ ‌و جذابیت‌های بصری می‌روند و یا مثلا در شعر، ابتدا ریتم و شیرینی کلام برایشان جذابیت دارد. بنابراین محتوای مناسب برای کودک باید از سوی کسانی که در این حوزه تخصص دارند معرفی شود. ضمن اینکه حتی خانواده‌ها هم معمولا جویای آثار خوب هستند تا انتخاب بهتری برای فرزندان‌شان داشته باشند.
وی با بیان اینکه انتخاب کتاب‌های برتر سبب می‌شود تولیدکنندگان آثار کودک اعم از ناشر، نویسنده و شاعر برای تولید آثار بهتر و با کیفیت بیشتر تشویق شوند ادامه داد: اگر جایزه کتاب کانون قصد دارد به ادامه حیات کتاب کمک کند باید جدای از آثار جدید، تمهیداتی کلی در نظر بگیرد. کتاب‌های خوبی از آثار قدیمی کانون وجود دارد که در غبار زمان گم شدند و شاید دسترسی به آن‌ها ممکن هم نباشد درحالی‌که دسترسی نداشتن به این آثار حیف است.
این شاعر کودک با اشاره به داوری آثارٍ جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان اظهار کرد: با توجه به شرایط بد اقتصادی، پیشنهاد می‌کنم کانون پرورش فکری اقدام‌های معنوی برای کتاب‌هایی که به مرحله پایانی راه‌ یافته‌اند اما به عنوان کتاب برتر انتخاب نشده‌اند در نظر بگیرد، مثلا قول چاپ اول به نویسنده بدهد، شاید جایزه معنوی برای آن نویسنده بهتر هم باشد و با کمک به معرفی شدن اثرش، در ادامه نفع مادی هم داشته باشد؛ خیلی از نویسنده‌ها علاقه‌مند هستند اثرشان را در کانون چاپ کنند اما برایشان مشکل است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =