ضرورت گسترده‌تر شدن دایره کتاب‌های مورد بررسی در جایزه کتاب

نویسنده کودک و نوجوان معتقد است کانون پرورش فکری با توجه به امکاناتی که دارد، می‌تواند کتاب‌های بیشتری جمع‌آوری کند و از حضور کارشناسان متنوع‌تری بهره ببرد تا در دایره بازتری کتاب‌ها وارد بحث داوری پایانی شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مسعود ملک‌یاری با تاکید بر اهمیت برگزاری جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان افزود: در همه جای دنیا فهرست‌های معتبری برای راهنمایی خانواده‌ها در انتخاب کتاب مناسب، منتشر می‌شود تا از بین انبوه کتاب‌هایی که ناشران منتشر می‌کنند با اعتماد به فهرست‌های معرفی شده از طرف کارشناسان، آثار بهتری انتخاب شود. با این شرایط به‌ نظر من مهم‌تر از جایزه، فهرستِ ارائه شده است که در میان انبوه کتاب‌هایی که در ایران منتشر می‌شود این فرصت را فراهم می‌آورد.

نویسنده کتاب «امیراسلان نامدار» افزود: برای ارائه فهرست معتبر و مناسب، بهترین راه این است که تمام ناشران در جریان این حرکت قرار بگیرند و ضرورت آن را بدانند که این امر نیازمند اطلاع‌رسانی به همه ناشران است. در ادامه‌ی اطلاع‌رسانی صحیح، کم کم نتیجه این حرکت دیده می‌شود و خانواده‌ها به این جریان اعتماد خواهند کرد. همانطور که در حال حاضر هم فهرست‌های دیگری از معرفی کتاب در بازار موجود است و خانواده‌ها به آن اعتماد دارند.

ملک‌یاری با اشاره به جشنواره‌ها و رویدادهایی که به آثار برتر جایزه می‌دهند گفت: ناشران و نویسنده‌ها باید در جشن‌ها شرکت ‌کنند و در نهایت جایزه بی‌طرفانه‌ای به آثار ارزشمند داده شود تا بتواند اعتماد اهالی ادبیات کودک، ناشران و مردم را جلب کند؛ نه این‌که مطابق بسیاری از جوایز دولتی سمت و سو و جهت‌گیری داشته باشد.

عضو کارگروه بررسی داستان کودک در جایزه فصل پاییز کتاب ماه و سال کودک و نوجوان کانون پرورش فکری در پایان اظهار کرد: اگر کارشناسان مستقل از تمام طیف‌های فکری در انتخاب کتاب شرکت داشته باشند و هدف‌شان تنها ادبیات کودک و ارائه فهرست تخصصی باشد اتفاق‌های مثبتی در حوزه ادبیات کودک خواهد افتاد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =