«دوباره نگاه کردن» رمز کشف ریتم در عکاسی

شانزدهمین نشست انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان با موضوع «ریتم در عکاسی» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، شانزدهمین نشست انجمن عکاسان نوجوان کانون استان با حضور کارشناس هنری کانون همدان برگزار شد.

لیلاسادات خوانساری در ابتدای شانزدهمین نشست این انجمن با بیان این نکته که خالق مهربانی و هنر به زیبایی «ریتم» را در اطراف ما چیده است، گفت: ریتم یعنی تکرار هر شکل، رنگ، موقعیت و حرکت که نوعی نظم و ترتیب را را در ذهن تداعی می‌کند و باعث ایجاد حس وحدت در اثر هنری می‌شود.

مدرس انجمن در ادامه گفت: زمانی که عناصر شبیه به هم، با فاصله‌ی مرتب تکرار شوند ریتم را به وجود می‌آورند و برای پی بردن به آن باید نگاهی دوباره به اطراف خود داشته باشیم.

وی هم‌چنین گفت: ریتم در هنرهای تجسمی یکی از کیفیت‌های بصری است که، به صورت عمد، توسط هنرمند در ترکیب‌بندی استفاده می‌شود و باعث می‌شود که چشم بیننده برروی اثر حرکت کند و زمان بیشتری روی اثر توقف کند.

خوانساری «پویایی و حرکت» را از آثار به کارگیری ریتم در عکاسی دانست و افزود: با استفاده از این ویژگی می‌توانیم به عکس‌های خود برجستگی بدهیم.

تکرار مشابه(یک عنصر بصری مشابه که با اندازه‌های مشابه تکرار می‌شود مثل آجرهای یک دیوار و...)، تکرار یک در میان(اختلاف بین دو عنصر بصری که تکرا می‌شود مثل خط‌های عابر پیاده و...)، تکرار پیشرونده(عکاسی از تیرهای چراغ برق یا درختان که با تصویر بزرگ درخت و تیر چراغ برق آغاز می‌شود و هر چه به عمق تصویر پیش می‌رویم عناصر موجود در عکس کوچک‌تر می‌شود) و تکرار موجی‌شکل( ابرها، حرکت باد در علفزار و...) انواع تکرار بود که کارشناس انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان به آن اشاره کرد.

وی سپس در بیان دلیل استفاده از «تکرار» در نزد هنرمندان عنوان کرد: هر چقدر که یک ریتم تکرار شونده‌ی ساده می‌تواند آرامش و یک‌دستی را القا کند، به هم ریختن آن با یک عنصر متفاوت می‌تواند حس‌ها را به هم بزند و تاکید خاصی به همراه داشته باشد به همین جهت هنرمندان برای تاکید بیشتر، سوژه‌ی اصلی را در زمینه‌ای از عناصر تکراری(ریتم) قرار می‌دهند تا با استفاده از تفاوت بصری، بسیار سریع دیده شود مثل نرده‌های ساده‌ای که با نظم کنار یک‌دیگر چیده شده‌اند و یک پرنده روی یکی از آنها نشسته باشد.

خوانساری در طول کارگاه نیز با اشتراک‌گذاری عکس‌های متعدد در گروه علاقه‌مندان حاضر در کارگاه را با این جلوه از هنر آشنا کرد و در پایان از آنان خواست با نگاه دوباره به پیرامون خود عکس بگیرند و در گروه منتشر کنند.

گفتنی است لیلاسادات خوانساری، کارشناس هنری کانون همدان و نماینده‌ی انجمن عکاسان نوجوان این استان و دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی پژوهش هنر در مقطع کارشناسی ارشد است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =