پایان دفتر انجمن نویسندگان کانون سمنان در سال ۱۳۹۹

جلسه‌ی پایانی انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری سمنان با نقد و بررسی آثار داستانی اعضا برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، هشتمین‌جلسه‌ی انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان با موضوع «نقد و بررسی آثار داستانی اعضا»، پنج‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ با دعوت از حسین عباس‌زاده نویسنده، مدرس، منتقد داستان و کارشناس کانون خراسان رضوی برگزار شد.

عباس‌زاده ضمن ابراز خرسندی از حضور دوباره در جمع اعضا و مربیان کانون استان سمنان و نقد و بررسی آثار اعضا بر توجه به جزئیات زمانی و مکانی در داستان تأکید کرد.

وی در نقد اثر یکی از اعضای انجمن با اشاره به این‌که برای داستان از عنوان مناسبی انتخاب شود، اظهار داشت: گسترش در داستان یکی از موضوعات مهمی است که بایست به آن توجه شود و از آنجا که هر داستانی شامل سه بخشِ شروع، میانه و پایان است، گسترش در میانه‌ی داستان اتفاق می‌افتد و اگر میانه‌ی داستان، گسترش کمی داشته باشد به نوعی به داستان ضربه می‌زند و موجب می‌شود مخاطب ارتباط کم‌تری با آن برقرار کند و در نهایت تاثیرگذاری کم‌تری روی مخاطب خواهد داشت و برعکس اگر میانه‌ی داستان، گسترش مناسبی داشته باشد با مخاطب ارتباط خوبی برقرار خواهد کرد.

مهمان انجمن نویسندگان نوجوان کانون استان سمنان در ادامه افزود: در داستان، عنصر تخیل جایگاه ویژه‌ای دارد و نویسنده می‌تواند داستانی بنویسد که تجربه‌ی خودش نیست؛ بلکه برگرفته از تخیل نویسنده و پرداخت قصه‌ای است که در ذهن نویسنده اتفاق افتاده است.

وی هم‌چنین یادآور شد: پرداختن به جزئیات زمان و مکان در داستان مهم است و وقتی از داستان کوتاه صحبت می‌کنیم منظور داستان یک‌صفحه‌ای نیست؛ چون داستان کوتاه به تعداد کلمه و یا تعداد صفحه نیست و یک‌سری ویژگی‌هایی دارد که آن را به داستان کوتاه تبدیل می‌کند.

عباس‌زاده در بخش دیگری از سخنانش گفت: در داستان نمادین نویسنده سعی می‌کند با خلق موقعیتی برای مخاطب خود در واقع مفهومی را به او منتقل کند.

مهمان انجمن نویسندگان نوجوان کانون استان سمنان در پایان سخنانش از اعضا خواست که در داستان‌های خود به جزئیات زمان و مکان توجه کنند تا مخاطب و خواننده اثر بر اساس توصیفات داستان، صحنه‌ها را در ذهن خود تصویرسازی کند.

گفتنی است؛ معرفی کتاب راز جنگل هزاردستان از سوی نادر کامجو از دیگر بخش‌های این جلسه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =