آهنگ درونی و موسیقی، چاشنی شعر است

عاطفه رنگ‌آمیز طوسی شاعر و منتقد ادبی معتقد است: یک شاعر باید شعر خویش را با موسیقی ظاهری یا باطنی ادغام کند، چراکه موسیقی چاشنی شعر است و عدم وجود آن، اثر را به یک یادداشت ادبی بدل می‌کند، در واقع تنظیم موسیقی و شکستن جملات می‌تواند شاعرانگی بیشتری به اثر بدهد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، عاطفه رنگ‌آمیز طوسی شاعر خراسانی در پنجمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان آیینه‌های ناگهان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آبادان و خرمشهر، ضمن بیان اینکه حفظ کردن اشعار و روخوانی آن‌ها با صدای بلند می‌تواند در یادگیری و رعایت وزن و موسیقی مؤثر باشد، گفت: تغییر جای فعل، جابه‌جا کردن کلمات و حذف واژگان اضافی در راستای رعایت ریتم و موسیقی موجب گوش‌نواز بودن اثر می‌شود.

رنگ‌آمیز طوسی در مورد عاطفه در شعر توضیح داد: در مواجهه با شعر، بیش از هر چیز، احساس لطیف و شاعرانه، مخاطب را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین، یک شاعر باید تصویر درست و کاملی از احساس خویش ارائه دهد به‌گونه‌ای که برای خواننده باورپذیر باشد.

کارشناس بخش مکاتبه‌ای واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان خراسان رضوی، جسارت زبانی و صداقت شاعرانه را برای سرودن ضروری دانست و اضافه کرد: شاعر باید با خویش و با مخاطب صادق باشد و از حدود باورپذیری خارج نشود. به این معنی که روایتگر خویش باشد و موجبات همزادپنداری مخاطب با خود را، فراهم کند.

او توضیح داد: کلمه‌ها قدرت انتقال بالا دارند و حتی وقتی تجربه‌ی کمی در وادی نوشتن داشته باشیم کلمات حرف و فکر و احساس ما را انتقال می‌دهند. پس باید توجه داشته باشیم که حتی راجع به موضوعات تکراری به‌گونه‌ای بنویسیم که در قالب همزاد پندری، مخاطب بتواند محتوای اثر را با تجربه‌های خویش تطبیق دهند.

مؤلف کتاب «از روزهای نیستی و باران» در ادامه به لزوم رعایت نکات زبانی در شعر اشاره کرد و گفت: در سرودن، استفاده از کلمات رایج در زبان امروز، خلق تصاویر قابل‌درک و باورپذیر، بازنگری و ویرایشات زبانی، ایجاد هماهنگی بین اجزا و عناصر شعر و کاربرد زبان روز، اهمیت فراوان دارد.

موسیقی شعر، رعایت جایگاه و ماهیت قافیه و ردیف، ساختمان شعر و معرفی کتاب‌های کاربردی، ازجمله موارد دیگری بود که رنگ‌آمیز طوسی در این جلسه به تشریح آن‌ها برای نوجوانان شرکت‌کننده در این نشست پرداخت.

بر اساس این گزارش، ام‌البنین عباسی اصل، شیما تمیمی، آتنا دریس، زینب شهیبی، عاطفه علوانی، و شکیبا جلیلیان، ازجمله نوجوانانی بودند که در این نشست به اشتراک‌گذاری و خوانش آثار خود پرداختند.

گفتنی است: پنجمین نشست انجمن شاعران نوجوان آیینه‌های ناگهان حوزه‌ی آبادان و خرمشهر، در صفحه‌ی مجازی این انجمن با حضور، عاطفه رنگ‌آمیز طوسی شاعر و منتقد خراسانی، کارشناس و مربیان آفرینش‌های ادبی کانون خوزستان و جمعی از شاعران نوجوان مراکز کانون آبادان و خرمشهر، برگزار شد.

این رویداد مجازی با سرپرستی حمیده عدنانی و با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =