کد خبر: 304817
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸
انجمن هنرهای نمایشی و آشنایی با تکنیک تئاتر کاغدی

سیزدهمین نشست برخط(آنلاین) انجمن هنرهای نمایشی کانون پروش فکری استان اصفهان با مشارکت برخط ۵٢ نفر از اعضا و مربیان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، ساغر لطفی نژاد کارگردان نمایشی در این نشست مجازی ضمن معرفی‌ تئاتر کاغذی به عنوان یکی از جذابترین تکنیک‌های نمایش عروسکی گفت:: در اوایل قرن ۱۸ میلادی این هنر در بین خانواده‌های اروپایی به ویژه خانواده های اشراف، به عنوان یک سرگرمی رواج داشت که با اختراع صنعت چاپ، تصاویر روی مقوا یا کاغذ چاپ و با ساخت الگو های مقوایی، هنرمندان داستان های جذاب سرزمین خود را به صورت تئاتر کاغذی و نمایش اجرا می کردند.

وی اضافه کرد: با حضور صنعت سینما این هنر در بین خانوادها کم رنگ تر شد اما هنرمندفرانسوی به نام «آلن لوکوک» مجددا این هنر را احیا کرد و از حدوداً سی سال پیش هنرمندان ایرانی با تولید این نوع تئاتر آشنا شدند. 

لطفی نژاد تئاتر کاغذی را یکی از شیوه‌های اجرای نمایش عروسکی و مرتبط با نقاشی دانست و گفت: در گام اول داستان انتخابی نقاشی می شود و در گام دوم به صورت متحرک بر روی صحنه‌ای کوچک، حرکت داده می شود، لذا این هنر با کمترین هزینه و امکانات مفاهیم زیادی را به مخاطبان منتقل می کند.

 کارگردان تئاتر عروسکی در بیان تفاوت این نوع از نمایش با سایر تکنیک‌ها گفت: در تئاترهای عروسکی، از یک عروسک با شیوه های دستکشی، میله ای و ... می توان در صحنه ها و حالات مختلف بهره برد اما در تئاتر کاغذی این گونه نیست و لازم است برای هر بخش از تصویر، یک عروسک ساخته شود و این قابلیت آن را جذاب تر می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =