سه نشست تخصصی در مهرواره طنز خلیج فارس برگزار شد

سه نشست تخصصی با حضور مجازی طنزنویسان کشور در دومین مهرواره منطقه‌ای ادبی طنز خلیج فارس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان برگزار شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این مهرواره با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با گونه ادبی طنز، ایجاد شادابی و نشاط در کارگاه‌ها و انجمن‌های ادبی، پرورش تفکر انتقادی و توجه به دنیای پیرامون ویژه کارشناسان، مربیان و اعضای مراکز فرهنگی‌هنری کانون در استان‌های یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی به میزبانی کانون استان هرمزگان برگزار شد.
بررسی تاثیر طنزنویسی در شاد زیستن با حضور راشد انصاری
راشد انصاری نویسنده و طنزپرداز کشور در نشستی که با موضوع «تاثیر طنزنویسی در شاد زیستن» در این مهرواره برگزار شد گفت: شاد زیستن همواره یکی از اهداف شاعران بوده است و آن‌ها تلاش کرده‌اند تا فضایی شاد در شعرهای‌شان جاری باشد.
وی افزود: حتی در آثار شاعرانی هم‌چون سعدی شیرازی، حافظ، خیام و... نیز می‌توان رگه‌هایی از طنز و شور و نشاط را مشاهده کرد.
انصاری با اشاره به این‌که طنز و شادی بهترین درمان برای کم کردن استرس و یکی از مفیدترین راه‌ها برای مقابله با بیماری است یادآور شد: طنز مولفه‌های دیگری به جز خنده نیز دارد.
اکبرپور، تاثیر ایده‌های بی‌پایان در طنز را بررسی کرد
احمد اکبرپور طنزپرداز مطرح کشور در نشست تخصصی «موضوع تاثیر ایده‌های بی پایان در طنز» ضمن برشمردن اهمیت طنز در شادسازی دنیای کودکان و نوجوانان در مورد تفاوت دنیای کودکان و بزرگ‌سالان گفت‌وگو کرد.
وی گفت: شادی به خلاقیت‌های فردی مخاطبان کمک می‌کند و آن‌ها را با جهان تازه‌ای برای خلق کردن آشنا می‌سازد.
نویسنده و طنزپزداز صاحب‌نام کشور در ادامه ضمن معرفی رمان‌های متفاوتی در حوزه طنز اظهار داشت: هیچانه‌ها نوعی از شعر است که در آن معنا و مفهوم، مدنظر شاعر نیست و هدف از سرایش آن تنها خوش‌آوایی و دل‌نشینی کلام است.
اکبرپور از مربیان کانون خواست به اعضا کمک کنند تا آثار مناسب حوزه طنز را بخوانند و از تجربه‌های شخصی خود به عنوان ایده‌های بی پایان بهره‌مند شوند.
او ادامه داد: برخی معتقدند که برای کودکان خردسال هیچانه‌ها مفیدترین قالب شعری است و در پرورش تخیل آن‌ها بسیار مؤثر خواهند بود و هیچانه‌هایی مثل «یه توپ دارم قلقلیه» توانسته است ذهن مخاطب خود را قلقک دهد.
طنز، تیغی تیز و ظریف و به دنبال بهبود شرایط است
حسین تولایی در نشستی که ویژه اعضای مراکز فرهنگی و هنری با عنوان «شگردهای طنزنویسی» در دومین مهرواره منطقه‌ای ادبی طنز خلیج فارس برپا شد ابتدا در مورد ماهیت طنز با اعضا گفت‌وگو کرد و در ادامه به تمرین‌نویسی طنز با اعضای کانون پرداخت.
وی با بیان این‌که برای نوشتن طنز، مهم‌تر از خواندن تئوری‌ها، خوانش آثار دیگران است، یادآور شد: هر کلمه ظرفیتی دارد و شاعر باید از ظرفیت آن استفاده کند.
چگونگی سوژه‌یابی، کلمه‌سازی، ترکیب‌سازی و اغراق در طنزنویسی نکات دیگری بود که تولایی در این نشست به آن‌ها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: یکی از شگردهای مهم طنز بزرگ‌نمایی است.
وی با تاکید بر اجتناب از مستقیم‌گویی در طنز گفت: اگر آن را به مثابه تیغ جراحی در نظر بگیریم؛ طنز تیغ تیز و ظریفی است که به دنبال بهبود شرایط است.
نشست‌های تخصصی مجازی دومین مهرواره منطقه‌ای ادبی طنز خلیج فارس، در روزهای ۷ و ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ به میزبانی کانون استان هرمزگان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =