کد خبر: 304963
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۲
بازدید 106
بررسی نقش نور در انجمن عکاسان کانون سمنان

نهمین‌جلسه‌ی مجازی انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری استان سمنان با موضوع «جادوی نور در عکاسی» برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، نهمین‌جلسه‌ی مجازی انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان به‌همت راحله دانایی کارشناس آفرینش‌های هنری و نازنین مداح مربی کارگاه‌های هنری و رابط انجمن، پیش از ظهر دوشنبه ۱۵ اردی‌بهشت ۱۴۰۰ با دعوت از مریم آل‌مؤمن دهکردی نماینده انجمن عکاسان کانون استان چهارمحال‌وبختیاری، برگزار و پیرامون موضوع «جادوی نور در عکاسی» بحث و گفت‌وگو شد.

آل‌مؤمن در ابتدای سخنانش، نور را حیاتی‌ترین و مهم‌ترین مسأله در عکاسی، عنوان و اظهار کرد: عکاسی در واقع با نور معنا پیدا می‌کند و اگر نور نباشد، عکسی هم وجود ندارد و معنی واژه‌ی یونانی عکاسی یا فتوگرافی، طراحی با نور است.

وی در ادامه‌ افزود: وظیفه‌ی عکاس این است که از اشیاء منیر عکس بگیرد و نورهایی را که از آن بازتاب می‌شود به‌وسیله‌ی دوربین عکاسی روی فیلم یا کارت حافظه، ثبت کند.

نور؛ عاملی برای خلاقیت یک عکاس

مهمان انجمن عکاسان کانون استان سمنان یادآور شد: نورسنجی و تشخیص نور صحیح، کار پیچیده و سختی نیست و یک عکاس با تجربه‌ای که به خاطر تکرار عکاسی به دست می‌آورد با آن آشنا است و بیش‌تر مفاهیم عکس را به‌وسیله‌ی نور، بهتر و متفاوت‌تر به مخاطب خود نشان می‌دهد و در واقع نور، عاملی برای خلاقیت یک عکاس باتجربه است.

آل‌مؤمن با اشاره به دسته‌بندی نورها به دو نور طبیعی خورشید و نور مصنوعی لامپ، فلش و هر نوری که به دست بشر کشف و ایجاد می‌شود، گفت: خلاقیت عکاس است که بتواند از نورهای اطراف خود چه استفاده‌ای کند.

وی در ادامه با تأکید بر این‌که ترجیح عکاسی استفاده از نور طبیعی است، عنوان کرد: نور خورشید به‌عنوان نور طبیعی جزء بهترین نورها است که می‌تواند به عکاس کمک کند تا عکس‌های خوبی را ثبت کند و یک دلیل استفاده کم‌تر از نور مصنوعی هم خلق تصویرهای تخت و یک‌دست و از بین رفتن کنتراست عکس است.

شاخصه و ذات نور، طلایی‌بودن آن است

مهمان انجمن عکاسان کانون استان سمنان در پاسخ به این پرسش که «فاصله با منبع نور چه تأثیری روی عکس می‌گذارد؟»، گفت: نکته‌ی مهم در مورد نورسنجی، فاصله‌ی عکاس تا منبع نور است که در اینجا قانون مربع معکوس بایست رعایت شود.

آل‌مؤمن در بخش دیگری از سخنانش، ساعت عکاسی را خیلی مهم دانست و تصریح کرد: شاخصه و ذات نور، طلایی‌بودن آن است و ساعت طلایی عکاسی؛ یعنی یک‌ساعت پس از طلوع و یک‌ساعت پیش از غروب خورشید، فیلتر و زمان‌ خوبی برای نورسنجی و عکاسی است.

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: ساعت آبی زمان مناسب دیگری برای کار عکاسی است که زمان آن تقریباً ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیش از طلوع خورشید و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پس از طلوع خورشید معرفی شده و چون این ساعت‌ها خیلی کوتاه بوده، عکاسی به‌خاطر کاهش میزان نور کمی سخت است؛ اما نور آبی روحانی مایل به بنفش برای پس‌زمینه تصویر ایجاد می‌شود و ساعت آبی بعدازظهر دقیقاً هم‌زمان با اذان مغرب است که برای ثبت سوژه‌ها و موضوع‌های موجود در  فضای بیرون و آسمان آبی، کاربرد دارد.

گفتنی است؛ بررسی جهت‌های تابش نور، معرفی منابع نورهای مصنوعی، روش عکاسی سیلوئت یا سایه‌نما(ضدّ نور)، چگونگی ثبت عکس‌های شگفت‌انگیز  و رمزآلود با نورسنجی، حالت‌های نورپردازی و... برخی از دیگر مطالب بیان‌شده در این جلسه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =