نشست تخصصی قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای در کانون سمنان

بیستمین‌نشست تخصصی و سومین‌جلسه از سلسله‌نشست‌های آموزشی جشنواره‌ی بیست‌وسوم قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان در قالب وب‌کنفرانس با موضوع قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، سکینه پارسا کارشناس فرهنگی و نماینده انجمن قصه‌گویی از برگزاری بیستمین‌نشست تخصصی و سومین‌جلسه از سلسله‌نشست‌های آموزشی جشنواره‌ی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان با موضوع قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای، خبر داد و گفت: این نشست در قالب وبینار تخصصی، چهارشنبه ۱۵ اردی‌بهشت ۱۴۰۰ با دعوت از سیدصادق کیانی‌مقدم مسئول کمیته بخش قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای بیست‌وسومین‌جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی، برگزار و با استقبال علاقه‌مندان به هنر و فن قصه روبه‌رو شد.

کیانی‌مقدم ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اعضا و مربیان انجمن قصه‌گویی کانون استان سمنان اظهار داشت: بایست بدانیم که ضرورت و فلسفه‌ی قصه‌های ۹۰ ثانیه چیست و در عصر امروز چه نیازی به پردازش این نوع قصه‌ها در حوزه‌ی قصه‌گویی داریم؛ چراکه این ژانر حدود دو سال است که به بدنه‌ی جشنواره‌ی قصه‌گویی اضافه شده و مابه‌ازای بیرونی و خارجی ندارد و در واقع منبع خاصی هم وجود ندارد که به آن مراجعه شود و تمامی مطالبی که بیان می‌شود از محفوظات و تجربیات شخصی و مطالعاتی است که در این زمینه صورت‌گرفته و از قصه‌های دوستان استخراج شده است.

وی در ادامه افزود: افرادی که در این ژانر فعالیت می‌کنند بسیار خلاق و دارای هنر خاصی هستند؛ چون زمان بیان قصه، خیلی کوتاه است و علاقه‌مندان در این مدت‌زمانِ کوتاه بایست یک شاهکار هنری خلق کنند، در واقع رسالت قصه‌های ۹۰ ثانیه مانند قصه‌های کلی است و قصه‌گو همان پیام و بازخورد را بایست به مخاطب خود انتقال دهد.

کیانی‌مقدم یادآور شد: در حوزه‌ی ادبیات داستانی، ژانری به نام مینی‌مالیسم در سال ۱۹۶۰ در آمریکا پیدا شد که واکنشی نسبت به مصرف بیش‌تر در جوامع و تلاشی برای استقلال‌یافتن از فشارهای اجتماعی بود و برخی از اندیشمندان و جامعه‌شناسان عصر آن را گرایشی برای عامه‌ی مردم دانستند تا آن‌ها از اطراف خود آگاهی پیدا کنند و در نهایت ژانر داستان‌های کوتاه خلق شد.

مهمان انجمن قصه‌گویی کانون سمنان تصریح کرد: بعضی از جامعه‌شناسان نیز این سبک را یک نوع هنر خلاق‌گرایی، ساده‌گرایی و هنر کمینه یا هنر موجزگویی تعریف کردند که در آن و لحظه اتفاق می‌افتد و با صدور پیامی برای مخاطبان عرضه می‌شود تا قصه‌گو بتواند بازخورد مثبت را از آن‌ها دریافت کند.

قصه‌ی ۹۰ ثانیه‌ای شبیه یک سفر است

کیانی‌مقدم با تشبیه قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای در قالب یک سفر، گفت: در این نوع قصه‌ها با توجه به زمان کوتاهی که دارند حتماً بایست در نظر داشت از اضافاتی که به ساختار قصه لطمه‌ای وارد نمی‌کنند و حذف حاشیه‌ها که تغییری در روند قصه ایجاد نمی‌شود و می‌توان آن‌ها را کنار گذاشت، استفاده کرد و در نهایت قصه را در مدت‌زمان ۹۰ ثانیه به پایان برد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برگزاری دو دوره قصه‌ی کوتاه ۹۰ ثانیه‌ای، درخصوص موضوع این قصه‌ها خاطرنشان کرد: قصه‌ها بایست برخلاف سال‌های گذشته در راستای شعار «آینده ساختنی است» و «قصه‌ی زندگی من» به‌صورت خلاق و حرفه‌ای اجرا شوند و در ارتباط با زندگی باشند و بیان‌کننده‌ی حوادثی که در زندگی اتفاق افتاده یا خاطره‌ای که برای زندگی شخصی پیش آمده یا از زبان شخص ثالثی بیان شده باشند و در قالب قصه، تولید و تعریف شوند و بر اساس مؤلفه‌های اصلی و ساختارمند یک قصه پرداخت شده و از قاعده قصه‌گویی کامل پیروی کنند.

مهمان انجمن قصه‌گویی کانون سمنان با تأکید بر توجه به کیفیت تصویر، صدا، نور، قاب‌بندی و کادر اثر با یک ساختار یکنواخت از اعضا، مربیان و علاقه‌مندان خواست تا ملاک‌ها و معیارهای جشنواره را به دقت مطالعه کنند.

وی عنوان کرد: روند قصه‌های ۹۰ ثانیه مانند قصه‌های دیگر دارای مؤلفه‌های قصه است؛ یعنی بایست مقدمه، سیر داستان، حوادث، شخصیت، تعلیق، گره‌گشایی و در نهایت ساختار داشته باشد و علاوه بر موضوعات کلی جشنواره، دو موضوع محوری «من و کرونا» و «دیروز افتخارآفرین و فردای غرورآفرین» با توجه به شرایط کنونی جامعه در بخش قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای حائز اهمیت است.

اصل و اساس قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای؛ خلاقیت، ابتکار و نوآوری است

کیانی‌مقدم، اصل قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای را امروزه بر اساس خلاقیت، ابتکار و نوآوری دانست و گفت: هنرمندی می‌تواند در این زمینه مؤفق باشد که از خلاقیت و نبوغ بالایی برخوردار است؛ چون قرار است اثری را تولید و در مدت‌زمان کوتاهی، پیام خود را به مخاطب اثر القا کند و پیشنهاد می‌شود برای ارائه‌ی اثری مطلوب از هنر کاردستی، اوریگامی، نمایش خلاق، نقاشی، سفال‌گری و... غافل نشود.

وی با بیان این‌که قصه‌گویان می‌توانند از نمادهای فرهنگی، بومی و سنتی موجود استان مرتبط با موضوع و محتوای قصه‌ی خود در پس‌زمینه‌ی تصویر استفاده کنند، بر توجه به نوع و رعایت پوشش قصه‌گویان منطبق با شئونات اسلامی و اخلاقی تأکید کرد.

تولید قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ در قالب فیلم کوتاه

مهمان انجمن قصه‌گویی کانون سمنان اظهار داشت: قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ در قالب یک فیلم کوتاه تولید و فرستاده شود و محتوای آن تنها تصویری از قصه‌گو نباشد؛ بلکه علاوه بر حضور قصه‌گو در فرازهایی کوتاه از فیلم، بایست تصویرهایی در قالب عکس، انیمیشن، فتوکلیپ، نقاشی و هر محتوایی را که از زبان قصه‌گو بیان می‌شود، در برگیرد.

وی در ادامه تأکید کرد: قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ بایست دربردارنده‌ی نکات جالب و گفتنی و منطبق با ارزش‌های ایرانی و اسلامی باشند، پندآموز و عبرت‌آموز باشد، محتوا از ساختار قصه‌گونه بهره‌مند باشند، ابتدا و انتهای مشخصی داشته و فشردگی و کوتاهی زمان به ساختار قصه آسیب نرساند.

کیانی‌مقدم هم‌چنین درخصوص ملاک اجرای قصه یادآور شد: ورود و اجرای قصه از طراحی هنرمندانه، خلاق، ابتکاری و جذاب برخوردار باشد، قصه‌گو با کارکرد صدا و لحن به‌خوبی آشنا باشد تا بتواند با بیان هنرمندانه در طول قصه از آن استفاده کند، شیوه‌ی اجرا از خلاقیت و نوآوری بهره‌مند باشد و گوینده‌ی قصه، اشراف کافی بر محتوای قصه داشته باشد.

مهمان انجمن قصه‌گویی کانون استان سمنان در بخشی از این نشست به پرسش‌های اعضا و مربیان درباره‌ی چرایی و چگونگی قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای پاسخ داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =