مرکز تخصصی خوانش متون کهن در کانون قم راه‌اندازی شد

هم‌زمان با سال‌روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، مرکز تخصصی خوانش متون کهن با محوریت شاهنامه‌خوانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حامد حجتی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم در آیین آغاز به کار مرکز تخصصی خوانش متون کهن راه‌اندازی این مرکز را افتخاری برای اهالی ادب و صاحبان ذوق و فرهنگ دانست و گفت: کانون استان قم فعالیت شاهنامه‌خوانی را از سال ۱۳۹۷ به صورت کارگاه‌ها و نشست‌های آموزشی برای مربیان آغاز کرد.
وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای راه‌اندازی مرکز تخصصی خوانش متون کهن افزود: گام نخست را با شاهنامه فردوسی آغاز کردیم و در ادامه به سراغ خوانش متون‌ کهن دیگر از جمله بوستان و گلستان سعدی، دیوان حافظ، مثنوی معنوی و سایر گنجینه‌های ادبیات فارسی خواهیم رفت تا این آثار در زندگی روزمره کودکان‌ حضور جدی داشته باشد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم اضافه کرد: گود قصه‌گویی و نقالی دیگری نیز در مجتمع فرهنگی‌هنری پردیسان افتتاح می‌شود تا از نقالی و شاهنامه‌خوانی هنرمندان بیشتر بهره‌مند شویم.

وی در ادامه با اشاره به تأکید رهبر انقلاب مبنی بر اهتمام به زبان و ادبیات فارسی یادآور شد: پاس‌داشت زبان و ادبیات فارسی از مسیر توجه به حوزه کودک و نوجوان می‌گذرد و اگر علاقه‌مند به زبان فارسی هستیم، باید فرزندان خود را با خوانش متون کهن فارسی آشنا کنیم؛ مثل زمان گذشته که در مکتب‌خانه‌ها، مثنوی مولوی و گلستان سعدی می‌خواندند.
حجتی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که فردوسی را یک حکیم بزرگ می‌داند خاطرنشان کرد: علاوه بر تسلط فردوسی بر مبانی علمی و نظری و توجه به ادبیات، ردپای اندیشه اسلامی در جای‌جای اشعار او قابل مشاهده است.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم با بیان این‌که شاید قدیمی‌ترین ابیات درباره امیرالمومنین مربوط به اشعار فردوسی باشد، گفت: دوستی با امیرالمومنین و ولایت‌مداری فردوسی نسبت‌به حضرت علی(ع) در شاهنامه مشهود است.
در این آیین هم‌چنین پیام‌های تصویری «میرجلال‌الدین کزازی» شاعر، نویسنده و شاهنامه‌پژوه نامدار کشور، «مصطفی رحماندوست» شاعر و نویسنده کودک و نوجوان، «انسیه موسویان» مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری و «جلال خالقی‌مطلق» پژوهش گر و شاهنامه‌پژوه نمایش داده شد.

میرجلال‌الدین کزازی شاعر، نویسنده و شاهنامه‌پژوه نامدار کشور در این همایش به صورت مجازی گفت: بی‌گمان گشایش چنین پایگاه شاهنامه‌ای در شهر کهن قم، رخدادی بسیار همایون و مایه شادمانی بسیار من است که می‌بینم گونه‌ای خیزش فرهنگی بر پایه شاهنامه در سراسر ایران زمین، آغاز گرفته است.
این شاهنامه‌پژوه نامدار کشور با تاکید بر اینکه این خیزش از چند دید، ماندگار و پایدار خواهد بود، ابراز کرد: از سویی این خیزش به پاس کودکان و نونهالان پدید آمده است، از سوی دیگر کسانی که در این خیزش کوشایند و با شور و تلاش می‌خواهند کودکان و نوجوانان ایرانی را با شاهنامه آشنایی بدهند، بانوان هستند و دیگر اینکه زمینه و بستر این خیزش، «شاهنامه» است.
کزازی در پایان خاطرنشان کرد: شاهنامه، نامه فرهنگ و منش و اندیشه ایرانی است. ما اگر می‌خواهیم ایرانیانی راستین و سرشتین باشیم، ایرانیانی که شایسته نام بلند و ارجمند ایرانی هستند، چاره‌ای جز آن نداریم که نونهالان و کودکان و نوجوانان‌مان را با جهان شاهنامه که همان جهان ایرانی است، آشنایی بدهیم.
آیین راه‌اندازی مرکز تخصصی خوانش متون کهن هم‌زمان با روز ۲۵ اردیبهشت سال‌روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، با حضور مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم و جمعی از فعالان و چهره‌های فرهنگی، ادبی و هنری و اهالی رسانه برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =