کد خبر: 305157
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
بازدید 361
قابلمه داستان بار گذاشته شد

بیستمین نشست انجمن داستان «نکورویان داستان» کانون مازندران با حضور طیبه شجاعی کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون کرمان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون استان کرمان، طیبه شجاعی کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در نشستی مجازی مهمان انجمن نویسندگان نوجوان آفرینش «نکورویان داستان» شد و آثار اعضای این انجمن را نقد و بررسی کرد.

شجاعی ابتدا درباره اصل باورپذیری در داستان چنین گفت: اصل باورپذیری در داستان خیلی مهم است و کل داستان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. نویسنده هنگام نوشتن داستان باید خودش را به جای شخصیت اصلی داستان قرار دهد و در موقعیت‌های مختلف واقعی‌ترین و طبیعی‌ترین تصمیم را بگیرد و همچنین متقابلا عکس‌العمل دیگر شخصیت‌ها را با همین دقت پیش‌بینی کند و بنویسد.

وی برای تاکید اصل باورپذیری روند داستان یکی از اعضای انجمن نکورویان را با واقعیت زندگی مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: هر چقدر داستان و زندگی واقعی از هم فاصله بگیرند به همین نسبت ارتباط مخاطب با داستان کمتر خواهد شد.

کارشناس انجمن ادبی کانون مازندران خوانش چندباره داستان را برای انتقال کامل باورها و اندیشه‌های نویسنده به روی کاغذ لازم دانست و بیان کرد: «بعد از چندبار خواندن داستان نویسنده موقعیت‌های مبهم را می‌شناسد و می‌تواند با بازنویسی آن‌ها را رفع کند و به روایی داستان کمک کند.»

در پایان این نشست طیبه شجاعی نویسنده و منتقد ادبی برای اعضای انجمن ادبی کانون مازندران دو پیشنهاد را این‌طور ارایه داد: «برای شروع کار نویسندگی بهتر است از داستان کوتاه با یک شخصیت و یک اتفاق شروع کنید. شبیه آشپزی که ابتدا از قابلمه کوچک و پختن غذا برای تعداد نفرات کم شروع می‌کند و بعد قابلمه‌های ۱۰ نفره و بلاخره دیگ بار می‌گذارد نویسنده هم بهتر است داستان‌هایی که حجم کمی از آدم‌ها و اتفاقات در خودشان دارند شروع کند و داستان بنویسد.»

استفاده از تجربه‌های زیستی هر فرد برای نوشتن پیشنهاد بعدی مهمان انجمن ادبی نکورویان داستان بود که به این شکل مطرح شد: «اگر نویسنده ابتدا از اتفاقاتی که برای خودش رخداده، از دیده‌ها و شنیده‌های خودش و رویدادهایی که شخصا درک و حس کرده است بنویسد موفق‌تر خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =