سامانه‌ی جامع اتاق‌های فرار راه‌اندازی می‌شود

موضوع بحث دومین دورهمی فعالان حوزه بازی و اسباب‌بازی راه‌اندازی سامانه‌ی جامع اتاق‌های فرار بود که پس از بررسی از سوی کارشناسان این حوزه به تصویب رسید.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و اموربین‌الملل کانون پرورش فکری، این دورهمی به میزبانی شورای نظارت بر اسباب‌بازی و حمایت ستاد پیشرفت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد سپهر انقلاب اسلامی، با حضور نمایندگانی از ۸۰ مجموعه در حوزه اتاق قرار به صورت برخط، عصر روز ۲۸ اردیبهشت با موضوع «بررسی وضعیت موجود اتاق‌های فرار و راه‌های برون رفت از مشکلات آن» برگزار شد.
مالکیت معنوی در طرح‌ بازی‌های اسکیپ روم ساماندهی می‌شود
رییس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی در دومین دورهمی فعالان حوزه بازی و اسباب‌بازی گفت: ثبت مالکیت معنوی طرح و مدل بازی‌ها هنگام صدور مجوز از زاویه‌ای مختلف بررسی و چنانچه ثابت شود طرح متعلق به فرد دیگری است گواهی مالکیت باطل اعلام و شخص، مشمول پرداخت جریمه و محرومیت یک تا دوساله از ثبت اسباب‌بازی می‌شود. 
ویدا ملکی افزود از آنجا که ممکن است این امر دغدغه طراحان اتاق فرار نیز باشد، این قوانین می‌تواند کارساز باشد.
رییس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم‌چنین خاطرنشان کرد: این شورا بر تعریف یک مسیر روشن در این راه تمرکز دارد و به عنوان یک مرجع فرهنگی تمام سناریوها را تحلیل و بررسی و خط مشی‌ها را مشخص کند تا بتواند در قالب  بانک اطلاعاتی در دسترس همگان قرار دهد.
وزارت ورزش از اسکیپ روم‌ها حمایت می‌کند
دبیر انجمن بازی‌های فکری فدراسیون ورزش‌های همگانی نیز در این دورهمی در مورد اعطای مجوز و حمایت مالی از فعالان صنعت «اتاق‌های اسکیپ روم» گفت: انجمن بازی‌های فکری فدراسیون ورزش‌های همگانی مجوز نمی‌دهد و امور باشگاه‌ها، در وزارت ورزش و جوانان این مجوز را صادر می‌کند.
رضا بهادران افزود: کمیته‌ی تخصصی بازی‌های فکری استانی مباحث فنی را تایید می‌کند و باشگاه‌هایی که از ادارات کل ورزش و جوانان مجوز داشته باشند می‌توانند از سایر باشگاه‌ها کمک دریافت کنند، به عنوان مثال در دوران کرونا وزارت ورزش و جوانان وامی را به باشگاه‌هایی که مربی داشتند (هم به باشگاه‌ها و هم به مربیان آن‌ها) وام با درصد پایین پرداخت کرد.
وی هم‌چنین ضمن دعوت از فعالان حوزه بازی‌های فکری به حضور در این کمیته عنوان کرد: انجمن، یک نهاد صنفی و متعلق به همه است و انجمن در این زمینه‌ها برای توسعه‌ی بازی‌های فکری و اتاق فرار هیچ محدودیتی ندارد.

مجموعه‌داران، مخاطب‌ها را بدعادت می‌کنند
مسیح خدابخشیان عضو کارگروه شورای نظارت بر اسباب‌بازی در ادامه این نشست در زمینه‌ی مشکلات موجود در صنعت اتاق فرار گفت: با شیوه‌های حال حاضر مخاطب‌ها را بدعادت می‌کنیم، احساس می‌کنیم که با ایجاد ترس بیشتر و بزرگ‌تر کردن فضاها مشتری بیشتری جلب خواهیم کرد درحالی که این موضوع ممکن است این باعث کوتاه‌تر شدن عمر اسکیپ‌روم‌ها شود. 
خدابخشیان در خصوص تک بعدی شدن اتاق‌های فرار نیز یادآور شد: سال ۹۶ تا اواسط سال ۹۷ اگر ۳۰ بازی در تهران وجود داشت هرکدام دارای یک خلاقیت و تنوع متفاوتی بود، اما با وجود افزایش تعداد بازی‌ها، ژانرها به سه یا چهار موضوع کاهش پیدا کرده و مجموعه‌ها به شدت تک بعدی شده‌اند. 
تمرکز بر توسعه بازار فعالان اسکیپ روم است
دبیر دورهمی فعالان حوزه کودک و نوجوان نیز در این‌بار گفت: در شرایط کرونا معرفی از طریق بسترهای دیگری مثل طریق شهرداری، فرهنگ‌سراها، سرای محله‌ها، مجموعه‌هایی که در حوزه‌های دانش‌آموزی فعالیت می‌کنند و... بسیار با اهمیت است.
سجاد اسم‌حسینی اضافه کرد: رایزنی با ارگان‌های مرتبط برای تسهیل این مسیر نیز می‌توانند ظرفیت‌های جدید را فراهم کند اگرچه بسیاری از دوستان پیشروند اما عموم فعالان این بخش درگیر یک چالش ثابت هستند و لازم است تنوع بیشتری ایجاد شود.
وی یادآور شد: آن‌چه ما می‌بینیم گسترش ژانر وحشت است روی کار و مخاطبان این حوزه تاثیر می‌گذارد بنابراین نیازمند بررسی بیشتری است، شاید برگزاری جشنواره‌ی رازگشا توانسته تا حدی در این مسیر قدمی بردارد. اما لازم است انجمن در این زمینه کمک کند.

سازمان تبلیغات اسلامی حامی فعالان صنعت اتاق فرار است
دبیر جشنواره ملی رازگشا در ادامه‌ی این دورهمی با اشاره به اهمیت حوزه علوم شناختی در طراحی بازی‌های موثر و تاثیر جشنواره رازگشا در زمینه‌ی حمایت سازمان تبلیغات اسلامی گفت: سازمان تبلیغات قرار نیست نقش یک ناظر یا مانع جدید را ایفا کند بلکه نگاه این است که اتاق فرار بستر خوبی برای آموزش است. 
مسعود حسن‌لو افزود: ما قصد داریم در کنار اصالت دادن به اتاق فرار کمک کنیم تا رشد سریع‌تری در بحث آموزش داشته باشد. سازمان تبلیغات علاقه‌مند به حمایت از این فضا است بنابراین در تهران و شهرستان‌ها آماده‌ی حمایت چه معنوی و سرمایه‌گذاری است.

عدم خلاقیت موجب حذف از بازار اکوسیستم می‌شود
حامد حسینی عضو کارگروه اتاق فرار شورای نظارت بر اسباب‌بازی نیز ضمن بیان نکاتی پیرامون تاثیرات منفی تمرکز بر ژانر وحشت گفت: ما برای مبارزه با ژانر وحشت، بازی‌های تازه‌ای طراحی کرده‌ایم که بازی «رویا» در ژانر اکشن با اتفاقات طنز از آن جمله است اما این تغییرات نیازمند هزینه‌های بیشتر و خطرپذیری بیشتری است و کسانی که نمی‌توانند خلاق باشند خود به خود حذف می‌شوند. 
در این نشست هم‌چنین مجموعه‌های فعال در صنعت اسکیپ‌روم به بیان نقطه نظرات خود پیرامون مسائل و مشکلات این حوزه پرداختند. 
دورهمی فعالان بازی و اسباب‌بازی هر ماه با هدف شبکه‌سازی و پیگیری نظام مسایل اکوسیستمی فعالان صنعت بازی و اسباب‌بازی برگزار می‌شود.
دومین دورهمی فعالان حوزه بازی و اسباب‌بازی از ساعت ۱۵ تا ۱۷ روز ۲۸ اردیبهشت ‌۱۴۰۰ در بستر گوگل‌میت برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =