انتخاب و آماده‌سازی قصه مناسب یک اولویت /طعم‌های آشنا و سازگار با روحیه قصه‌گو به مخاطب تعارف‌شود

میهمان انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری استان گیلان انتخاب و آماده‌سازی قصه‌مناسب و آشنا با روحیه قصه‌گو را یک ضرورت و لازمه‌ی جذب مخاطب عنوان‌کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، ربابه هاشمی میهمان انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان با بیان این مطلب افزود: قصه‌گویی هنرمندانه، نیازمند مخاطب‌شناسی و ارایه‌ی قصه‌ای مناسب ذائقه و سازگار با روحیه قصه‌گوست.

هاشمی که با هدف آشناسازی افزون‌تر مخاطبان با شیوه‌های انتخاب و نَقل قصه و درجمع علاقه‌مندان به این ابزار تربیتی سخن‌می‌گفت، اضافه‌کرد: آگاهی از ظرافت‌های پیدا و پنهان هنر قصه‌گویی، حساسیت ذهن و اندیشه قصه‌گو، واکنش مناسب وی به واژه‌ها و محتوای مناسب را طلب‌می‌کند.

کارشناس فرهنگی کانون استان مازندران توضیح‌داد: مطالعه و شنیدن قصه و داستان‌های مختلف، نقطه‌ی آغاز فعالیت در عرصه‌ی قصه‌گویی به‌شمارمی‌رود و راز موفقیت قصه‌گو در پوشاندن جامه‌ای مناسب برقامت قصه و هنرنمایی متناسب با  فرهنگ، روحیه و جایگاه مخاطب نهفته‌است.

وی برهمین اساس، به معرفی آثار فاخر و کاربردی در ارتباط با هنر قصه‌گویی پرداخت و ضمن خاطرنشان‌کردن اهمیت متون کهن فارسی گفت: مجموعه‌ی ۱۶ جلدی «یلدای قصه‌گویی» به قلم علی خانجانی و مجموعه‌ی «قصه‌گویی»، نوشته زهره پریرخ از منابع مناسبی است که می‌تواند مورد استفاده قرارگیرد.

تاکید بر اهمیت تمرین و ممارست و هم‌چنین، لزوم مناسب‌سازی قصه برای مخاطب، از دیگر موضوع‌هایی بود که مورد توجه این داور و مدرس قصه‌گویی قرارداشت و وی با ضروری توصیف‌کردن واژه‌گزینی و بهره‌گیری از متن‌های صمیمانه و محاوره‌ای اظهارکرد: هر قصه‌گو، کارگردان خویش است و می‌تواند با برنامه‌ریزی و بازنویسی متن، نسبت به ارایه یک قصه مناسب اقدام‌کند.  

هاشمی در پایان این نشست برخط که ۳ خرداد ۱۴۰۰ صورت گرفت، تاکیدی دوباره بر ضرورت‌ها و دشواری انتخاب قصه ا داست با اشاره به‌همه‌گیری ویروس کرونا، از علاقه‌مندان برای انتخاب قصه‌های تاثیرگذار و امیدبخش دعوت‌کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =