موزه‌ی ملی هنر و ادبیات کودک کانون در میان برترین موزه‌های ایران

«موزه‌ی ملی هنر و ادبیات کودک» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توانست رتبه‌ی دومِ دو شاخص مورد بررسی کمیته‌ی ملی موزه‌های ایران را کسب کند و در میان موزه‌های برتر ایران قرار بگیرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هم‌زمان با هفته‌ی میراث فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها، کمیته‌ی ملی موزه‌ها (ایکوم ایران) برگزیدگان خود را در ۱۳ شاخص‌ مختلف مورد بررسی معرفی کرد.
بر این اساس موزه‌ی ملی هنر و ادبیات کودک کانون در بخش موزه‌های دولتی متوسط، در دو شاخص «معرفی» و «گردآوری» توانست رتبه‌ی دوم را به خود اختصاص دهد.
۱۳ شاخص بررسی شده از سوی کمیته موزه‌ها شامل شاخص اعمال استانداردهای فیزیکی، توسعه‌ی مدیریت، گردآوری، نگهداری و حفاظت، مناسب‌سازی برای معلولان، تلاش برای بقا، بازدید، معرفی، روز جهانی، پژوهش، آموزش، شاخص کودک و نوجوان و شاخص خلاقیت و نوآوری است.
موزه‌ی ملی «هنر و ادبیات کودک» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ۲۰ مهر ۱۳۷۹ با مساحتی در حدود ۵۰۰ مترمربع راه‌اندازی شد.
این موزه مکانی برای نمایشِ دستاوردهای کانون در زمینه‌ی انتشار کتاب، تولید تئاتر، فیلم، انیمیشن، سرگرمی‌های سازنده و پژوهش‌های حوزه‌ی کودک و نوجوان است.
از دیگر بخش‌های این موزه می‌توان به معرفی نمایشگاه‌های مختلف تاریخی، ایران‌شناسی و اقوام گوناگون ایران اشاره کرد.


هم‌چنین در ورودی موزه، ویترین افتخارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جشنواره‌ها و مسابقه‌های فرهنگی، هنریِ، ملی و بین‌المللی قرار دارد.
موزه‌ی ملی هنر و ادبیات کودک ‌۱۲ آبان ۱۳۹۸ از سوی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کشور، به ثبت ملی رسید.
تلاش موزه‌ی کودک کانون در این سال‌ها گردآوری، حفظ و نگهداری از آثار و منابع کانون بوده است. این موزه در حال حاضر گنجینه‌ای ارزشمند و گران‌بها در حوزه‌ی تصویرگری، منابع صوتی و تصویری، پوستر، کتاب، ماکت، عروسک، نشان و تندیس، تجهیزات کاربردی و اسناد و مدارک سازمانی را گردآوری کرده است.
علاوه بر این آثار در حال حاضر در این موزه بیش از ۱۲هزار اثر تصویرگری ارزشمند نگه‌داری می‌شود و هر سال در چند مرحله بخشی از این آثار در قالب نمایشگاه‌های مختلف به نمایش در می‌آیند.
آثار و منابع این موزه تا پیش از همه‌گیری ویروس کرونا در بخش نمایشی در معرض دید علاقه‌مندان و بازدیدهای فردی و گروهی (دانش‌آموزی، دانشجویی، اولیا و مربیان و...) قرار داشت.
«موزه ملی هنر و ادبیات کودک» کانون پرورش فکری واقع در خیابان دکتر فاطمی، خیابان حجاب، مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =