بررسی وظیفه‌ی شعر در انجمن شاعران نوجوان کانون سمنان

دوازدهمین‌جلسه‌ی انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری سمنان با نقد آثار اعضا و بررسی وظیفه‌ی شعر، برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، دوازدهمین‌جلسه‌ی اعضای انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان، پیش از ظهر پنج‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰با دعوت از اسماعیل اله‌دادی شاعر، نویسنده، منتقد و مربی کانون لرستان، برگزار و ضمن آشنایی با وظیفه‌ی شعر و تفاوت آن با نثر، شاعرانه‌های اعضای این انجمن، نقد و بررسی شد.

اله‌دادی در ابتدای سخنانش ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اعضا و مربیان انجمن شاعران نوجوان کانون سمنان پس از خوانش اثر یکی از اعضای نوجوان این انجمن اظهار داشت: دو ویژگی مثبت در شعر، یکی نگاه تازه‌، عینی و ملموس شاعر به محیط اطراف خود و دیگری ضرورت استفاده از فرهنگ و ادبیات فولکلور و بومی منطقه در شعر امروز است.

وظیفه‌ی شعر، آفرینش زیبایی است

مهمان انجمن شاعران نوجوان کانون استان سمنان، مهم‌ترین وظیفه و کار شعر را در درجه‌ی اول، آفرینش زیبایی، عنوان و خاطرنشان کرد: لازم نیست که شاعر در سرایش شعر، هر چیزی که به ذهنش می‌رسد بیان کند؛ بلکه وظیفه‌ی ‌شعر این است که آدرس و کد دهد تا مخاطب، خودش آن را بر مبنای تفکرش، پیدا و به گسترش نگاه انسان به جهان کمک ‌کند و وقتی شاعر همه‌چیز را در یک شعر به مخاطب ارائه دهد، دیگر جایی برای تفکر مخاطب باقی نمی‌گذارد و شعر در ذهن او تمام می‌شود؛ ولی در یک شعر خوب، شاعر کدهایی به مخاطب می‌دهد تا بگردد و آن‌ها را پیدا کند و در ذهن او اثرگذار باشد.

شعر امروز از شعار فاصله گرفته است

شاعر و منتقد لرستانی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: شعر امروز از شعار، فاصله گرفته؛ یعنی مخاطب امروز، ذهنی‌گرا نیست و به دنبال ذهنیات نمی‌رود و شاعر بایست مفاهیمی مانند عشق، آرزو و... را با استفاده از کلمه‌ها و ترکیب‌هایی که برای انسان امروز آشنا است و با آن‌ها سر و کار دارد، ملموس و عینی کند.

مهمان انجمن شاعران نوجوان کانون استان سمنان با بیان این‌که هر کلمه‌ای که در شعر بکار برده می‌شود بایست هزاران دلیل برای وجودش در شعر باشد، گفت: یک شعر خوب به محتوا و فرم یا ساختار بستگی دارد و فرم و ساختمان ظاهری در شعر نسبت به محتوا از اهمیت بیش‌تری برخوردار است و در واقع فرم، ما را به معنا انتقال می‌دهد و منظور از آن، واج‌آرایی، هنجارشکنی، جناس، ایهام و... است که همه در قالب هم‌نشینی و مجاورت کلمات قرار می‌گیرند و باید عمیق‌تر و جدی‌تر به آن‌ها توجه کنیم.

اله‌دادی در ادامه‌ی سخنانش از مربیان کارگاه ادبی خواست تا در انتخاب کتاب به مخاطبان خود، خیلی وسواس داشته باشند و فقط با توجه به علائمی که در آن‌ها می‌بینند نسخه بنویسند.

شعر کوتاه به کشف شاعرانه نیاز دارد

شاعر مجموعه‌شعر «دوربین خدا» تأکید کرد: شعرکوتاه به کشف شاعرانه نیاز دارد؛ یعنی شاعر در شعرش چیزی را بیان کند که مخاطب تاکنون آن را ندیده و نشنیده یا درباره‌ی چیزی که خیلی تکراری است، نگاه آشنایی‌زدا و متفاوتی داشته باشد و به بیانی دیگر، نگاه یک شاعر به موضوعات و پدیده‌ها بایست خیال‌انگیز باشد و در قالب کشف، مخاطب را با کلامی روبه‌رو کند که اولین‌بار است آن را می‌بیند و از توضیح، توصیف و هر چیزی که متن و اندیشه را به حاشیه می‌برد، پرهیز کند.

اله‌دادی در پایان سخنانش از اعضا خواست تا برای دور شدن اثر شعری خود از نثر، حداقل ارکان جمله را جابجا و در کوتاهی شعر و ایجاز آن دقت کنند و با کم‌ترین کلمات، معناها را عمیق‌تر انتقال دهند.

گفتنی است، از این شاعر و نویسنده کودک و نوجوان، آثاری با عنوان «این شب‌هایی که آفتابی نمی‌شوی»، «دوربین خدا»، «چهره‌ات چه‌قدر آشناست»، « مهمان‌هایی با کفش های لنگه به لنگه، «مزه‌ی مهربانی» و «یک راه خوب» به چاپ رسیده و تا به امروز مؤفقیت‌هایی چون برنده جایزه کتاب سال کانون، برگزیده دو دوره کنگره شعر کودک، برگزیده شعر نوجوان مطبوعات، برگزیده دو دوره جشنواره‌ی «پرسش مهر» در بخش داستان، برگزیده کتاب سال رضوی، داوری چند دوره جشنواره‌های شعر و داستان کشور و هم‌چنین مدرس و داور جشنواره‌های وزارت آموزش پرورش را در کارنامه‌ی ادبی خود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =