فقر و مسایل اجتماعی، رویکرد موضوعی غالب در فیلم‌نامه‌های کودک

عضو هیات انتخاب پنجمین مسابقه‌ی فیلم‌نامه و نمایش‌نامه‌ی کودک و نوجوانِ کانون پرورش فکری، موضوعات اجتماعی ازجمله فقر و حواشی زندگی‌های ساخته‌شده بر پایه‌ی مسایل مالی را مهم‌ترین محور موضوعی نوشته‌های کودکان و نوجوانان عنوان کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، رقیه توکلی گردفرامرزی نویسنده و کارگردان و عضو هیات انتخاب آثار بخش سینمایی بلند و فیلم کوتاه این رویداد فرهنگی‌هنری با اشاره به محورهای موضوعی و رویکرد غالب آثار رسیده به این جشنواره گفت: از لحاظ رویکرد موضوعی، هم فیلم‌نامه‌هایی با درون‌مایه‌ی فانتزی رسیده بود هم با درون‌مایه‌ی اجتماعی‌. هرچند عدد دقیق را به خاطر ندارم اما موضوعات غالب به‌طور کلی حول و حوش مسایل اجتماعی مثل فقر و زندگی‌هایی که پایه‌اش براساس پول استوار شده، بود که طبعا از وضعیت جامعه‌ی ما متاثر است.
او درباره‌ی کیفیت این آثار گفت: در بخش طرح فیلم‌نامه، چند طرح فیلم‌نامه‌ی بلند فوق‌العاده خواندم که خیلی عالی بودند و کنجکاوم بدانم در ویرایش نهایی چه کرده‌اند. برای خودم مهم این بود که برای کودک است یا درباره‌ی کودک؟ البته طرح‌هایی هم درباره‌ی کودک رسیده بود که به دلیل این‌که جشنواره برای کودکان بودند، بررسی نشد. اما در میان آن‌ها هم کارهای خوبی می‌شد یافت.
در این دوره از مسابقه‌ی فیلم‌نامه‌نویسی و نمایش‌نامه‌نویسی کانون، نزدیک به۴۰درصد آثار برای مخاطب کودک، ۵۰ درصد برای نوجوانان و ۱۰ درصد ویژه‌ی بزرگسالان و خانواده‌ها بوده است.
وی با اشاره به وضعیت اقتباس از آثار ادبی در نمایش‌نامه‌های رسیده توضیح داد: در بخش اقتباس، بنا به فراخوان، آثاری را بررسی کردیم که ناشرش کانون بوده که طبعا تعدادش محدودتر می‌شد اما در این بخش چند طرح خیلی خوب خواندم که منتظرم نسخه‌ی نهایی آن را بخوانم.
او تاکید کرد که کیفیت آثار در مجموع خوب بوده؛ چه به لحاظ کمی و چه کیفی. این کارگردان با اشاره به روند داوری این مسابقه گفت: این طرح‌ها مورد به مورد بررسی شد و درباره‌شان تک‌به‌تک حرف زدیم. برهمین اساس من فکر می‌کنم همیشه باید به آینده‌ی این نسل و تاثیرشان بر دنیای فیلم‌نامه‌نویسی امیدوار بود. هرچند وقتی ۶۰۰ و اندی طرح به دست ما برسد، طبیعی است که تعدادی هم ضعیف و متوسط باشند اما در مجموع خیلی راضی‌کننده بودند.
پیشتر دبیر پنجمین مسابقه‌ی فیلم‌نامه‌ و نمایش‌نامه‌ی‌ کودک و نوجوان درباره‌ی شیوه‌ی گزینش آثار گفته بود که هیات انتخاب در هر بخش به صورت مجزا آثار را بدون نام و تنها با کد مشخص شده مورد بررسی قرار می‌دهند.
در همین حال، رقیه توکلی با تاکید بر این نکته که داوران در این جشنواره به‌ویژه در این مرحله کار سختی پیش رو داشتند، گفت: من داوری جشنواره‌های متعددی در حوزه‌ی فیلم را به عهده داشته‌ام، اما در زمینه‌ی داوری فیلم‌نامه، تجربه‌ی سخت اما جذابی برایم بود. آثار رسیده به این رویداد متنوع بودند و برخی‌شان کیفیت بالایی هم داشتند و انتخاب را سخت می‌کرد.
پس از انتشار فراخوان این مسابقه که از ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ مهلت ارسال آثار اعلام شده بود، ۱۱۹۹ اثر در سامانه‌ی این جشنواره ثبت شد که از این تعداد، ۴۰۲ عنوان فیلم‌نامه بلند سینمایی، ۳۱۶ نمایش‌نامه، ۲۸۷ فیلم کوتاه و ‌۱۹۴ فیلم‌نامه پویانمایی بود.
به گفته‌ی مسوولان این رویداد، آثار رسیده از استان‌های مختلف شامل شهرهای مرزی و مراکز روستایی نیز بوده‌اند.
براساس اعلام دبیرخانه‌ی این مسابقه، از میان آثار ارسال شده بر اساس گروه‌بندی سنی در رده‌ی سنی ۱۰ تا ۱۵ سال ۳۰ شرکت‌کننده، ۱۵ تا ۲۵ سال ۹۰ نفر، ۲۵ تا ۳۵ سال ۲۲۵ نفر، ۳۵ تا ۴۵ سال ۱۱۵ نفر، ۴۵ تا ۵۵ سال ۶۰ نفر و ۵۵ سال به بالا ۴۰ نفر در این مسابقه شرکت کرده‌اند.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعلام کرده است که در تیرماه نتایج نهایی پنجمین دوره از این مسابقه را اعلام خواهد کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =