کد خبر: 305932
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
شعر، زبان تصویر و ایجاز است

شاعر کودک و نوجوان و منتقد ادبی، معتقد است: زبان شعر باید سالم و بدون ایراد باشد و واژه‌ها به گونه‌ای انتخاب شوند که به آن آسیب نرساند چرا که شعر زبان توضیح نیست، زبان تصویر و ایجاز است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حسین تولایی، در نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری اهواز، با بیان این مطلب گفت: زبان شعر نباید موجب نزدیک شدن آن به نثر شود و ایجاز را برهم ریزد.
وی یکی از شگردهای تصویرسازی و رسیدن به شعر را عینیت‌ بخشیدن به مفاهیم ذهنی برشمرد و افزود: جهان شعر به شاعر این امکان را می‌دهد که مفاهیم ذهنی، احساس و عواطف را قابل لمس کند.
کارشناس اداره کل آفرینش‌های ادبی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه برلزوم تبدیل مفاهیم ذهنی به عینی در شعر اشاره کرد و اظهار داشت: با این شگرد می‌توان شعر را از بند مستقیم‌گویی و توضیح و شعار آزاد کرد و با کمک تشبیه‌های خیال‌انگیز و پرعاطفه آن را شاعرانه و قابل مشاهده کرد.
وی اضافه کرد: مفاهیم ذهنی مثل خشم، دوست‌داشتن، نفرت، غم، شادی، دلتنگی، آرزو، زیبایی، انتظار، تنهایی، مهربانی، ایثار، امید و... تا زمانی که قابل‌لمس و مشاهده باشد نه‌تنها باعث زیبایی و تاثیرگذاری شعر نیست، بلکه آن را تبدیل به نوشته‌ای توضیحی و شعاری می‌کند.
نویسنده کتاب «دمپایی خورشید» ایده‌ی خوب و شاعرانه‌ را از ضرورت‌های شعر دانست و عنوان کرد: ایده‌ها و مفاهیم شعاری و تکراری به کل شعر آسیب می‌رساند.
او هم‌چنین با بیان‌ این‌که موسیقی در تصویرسازی و عاطفه‌ی شعر بسیار اهمیت دارد یادآور شد: شاعری که بتواند در اثر خود موسیقی خلق کند موفق خواهد بود.
این شاعر و منتقد ادبی در ادامه بیان داشت: در یک شعر موفق چیدمان کلمه‌ها در جمله‌ها باید روان و بدون دست‌انداز و عاطفه شعر شاعرانه‌ باشد و عناصر اصلی شعر «احساس، اندیشه، خیال و موسیقی» به‌ خوبی رعایت شود.
تولایی با اشاره به این که در شعرهای کلاسیک، محور عمودی باید منسجم باشد یادآور شد: مصراع‌ها و بندها در این گونه آثار با هم ارتباط محکم دارد و مانند حلقه‌های زنجیر به هم متصل است.
نشست انجمن شاعران نوجوان «صبا»‌ی کانون اهواز که روز ۳۱ خرداد ۱۴۰۰، با  حضور اعضا و مربیان کانون استان خوزستان به‌صورت مجازی برگزار شد، با نقد و بررسی آثار اعضای نوجوان انجمن پایان یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =