آموزه‌های رضوی به مناسبت دهه کرامت

دهه کرامت با ولادت حضرت معصومه(س) در اول ذی‌القعده آغاز می‌شود و با ولادت حضرت امام رضا (ع) در ۱۱ ذی‌القعده به پایان می‌رسد؛ در این روزهای پربرکت، ویژه‌برنامه‌های مختلف فرهنگی هنری و ادبی در مراکز کانون پرورش فکری استان اردبیل برپا شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، هم‌زمان با ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختران و پاسداشت دهه‌ی کرامت، ویژه‌برنامه‌های فرهنگی هنری و ادبی در مراکز کانون استان اردبیل به اجرا گذاشته شد.

۱- مرکز شماره یک کانون کوثر

مرکز شماره یک کانون کوثر در دهه‌ی کرامت برنامه‌های متنوعی را برگزار کرد.

معرفی کتاب «کاش تو را می‌دیدم» نوشته مژگان شیخی به صورت کلیپ تهیه‌شده و در فضای اسکای روم برای اعضا پخش شد. معرفی شخصیت حضرت معصومه(س) به صورت کلیپ با عنوان «فضائل اخلاقی حضرت معصومه (س)» تهیه‌شده و در کارگاه بر خط عمومی برای اعضا به نمایش درآمد. هم‌چنین شخصیت بزرگوار امام رضا(ع) به شیوه پرسش و پاسخ و به صورت آنلاین در کارگاه برخط عمومی به اعضا معرفی شد.

کارگاه بحث و گفت‌وگو با موضوع «امام رضا(ع)، اسوه علم و اخلاق» در کارگاه بر خط عمومی برگزار شد و اعضا در مورد فضائل اخلاقی و مناظرات ایشان با فرقه‌های گوناگون که توسط خلافت عباسی دعوت‌شده بود، به بحث و گفتگو نشستند.

۲- مرکز شماره دو کانون کوثر

مرکز دو کانون کوثر به مناسبت دهه کرامت برنامه‌هایی برای اعضا در فضای مجازی برگزار نمود. معرفی شخصیت حضرت معصومه(س) به صورت پرسش و پاسخ و معرفی ایشان به عنوان اسوه و الگوی دختران عالم. معرفی کتاب «کاش تو را می‌دیدم»، هم‌چنین فرازهایی از زندگی بانو حضرت معصومه(س) و حوادث تاریخی زمان ایشان نوشته مژگان شیخی به صورت کلیپ، معرفی کتاب و خواندن بخشی از کتاب برای اعضا در کارگاه برخط عمومی اجرا شد.

خواندن شعر مهمان خراسان از مجموعه اشعار «تو بوی سیب می‌دهی» جهت معرفی امام رضا(ع) در قالب شعر، تهیه کلیپ معرفی کتاب «ماهک و پرنده‌ها» نوشته حسین زاهدی نامقی با موضوع نماز باران امام رضا (ع) و ارسال به گروه مربیان و پخش برای اعضا در فعالیت عمومی برخط، از اهم برنامه‌ها بود.

۳- کانون نمین

به مناسبت ولادت حضرت معصومه(س) و حضرت امام رضا(ع) و آغاز دهه کرامت، مربیان کانون نمین در فضای مجازی و هم به صورت حضوری، به اجرای فعالیت‌های فرهنگی‌هنری و ادبی پرداختند.

به دلیل شیوع ویروس کرونا، بیشتر فعالیت‌های مربوط به این مناسبت در گروه مجازی برای اعضای کودک و نوجوان مرکز  برگزار شد. در این راستا، برنامه‌های حضوری نیز با اجرای ویژه‌برنامه و جشن، در مرکز برگزار شد.

اجرای فعالیت‌های فرهنگی ازجمله: فضاسازی مرکز، قصه‌گویی و معرفی شخصیت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س)، تهیه پانل دیواری حجاب و عفاف و نصب احادیث و نوشته‌هایی در رابطه با این موضوع، پخش انیمیشن، پخش کلیپی از زیارت مرقدهای مطهر و نوشتن نامه و گفتن خاطره‌ای از زیارت حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س)، تهیه کاردستی به مناسبت روز دختر، کشیدن نقاشی، تهیه بروشور معرفی شخصیت حضرت فاطمه معصومه(س) و همچنین بروشور عفاف و حجاب، معرفی کتاب‌های مربوط به زندگانی حضرت معصومه و امام رضا(ع) و هم‌چنین کتاب‌هایی در رابطه با عفاف و حجاب به صورت مجازی برای اعضا در گروه‌های مجازی اجرا شد. تهیه‌ی کارت‌پستال و نوشتن متن تبریک دهه کرامت و... از برنامه‌های ویژه این ایام بود.

هم‌چنین شرکت در مراسم جشن روز دختر، در محل سالن اجتماعات اداره بسیج خواهران شهرستان و تجلیل از دختران نمونه و باحجاب شهرستان، برگزاری ویژه‌برنامه‌ای با حضور اعضای کودک و نوجوان مرکز به همراه مادرانشان در سالن مطالعه مرکز و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری ازجمله: معرفی وقایع و ایام، پخش بروشور معرفی شخصیت، عفاف و حجاب، اجرای مسابقه نقاشی و چیدن نقاشی‌ها به صورت نمایشگاهی و... ازجمله برنامه‌هایی بود که به صورت حضوری در همین راستا برگزار شد.

۴- کانون نیر

به مناسبت گرامیداشت دهه کرامت و روز دختر، از هفت عضو فعال در کارگاه‌های مجازی در یک برنامه مشترک با امور بانوان فرمانداری تجلیل به‌عمل آمد. معرفی کتاب «کاش تو را می‌دیدم» از مژگان شیخی و «صبح روز عید» و خواندن قسمت‌هایی از این کتاب‌ها، معرفی شخصیت حضرت معصومه سلام‌الله علیها و امام رضا علیه‌السلام، معرفی شهر قم، آموزش گل کاغذی به روش اوریگامی، ازجمله فعالیت‌های اجراشده در این ایام بود.

۵- کانون دولت‌آباد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز دولت‌آباد هم‌زمان با فرارسیدن ایام ولادت باسعادت کریمه اهل‌بیت حضرت معصومه سلام‌الله علیها و امام علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام و آغاز دهه کرامت ویژه‌برنامه فرهنگی هنری به صورت فضای مجازی برگزار کرد.

کریم اصلانزاده مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری کانون دولت‌آباد اردبیل با تبریک دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع)در این خصوص به اعضا گفت: این دهه یادآور بسیاری از مطالب عالی، مفاهیم بلند، سازنده و ارزشمند با موضوع دهه کرامت است.

پخش کلیپ، معرفی وقایع و ایام، معرفی شخصیت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س)، بیان قصه یا ضامن آهو، شعرخوانی و معرفی کتاب «کاش تو را می‌دیدم» از دیگر برنامه‌هایی بود که در این ایام برگزار شد.

۶- کانون انگوت

به مناسبت هفته عفاف و حجاب، ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و دهه کرامت، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انگوت برنامه‌های خود را در بستر فضای مجازی اجرا کرد.

اجرای قصه‌گویی با عنوان حضرت زهرا(س) الگوی زنان عالم، پخش کلیپ گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان «حجاب مایه اسارت زن نیست»، اجرای مسابقه ذکر القاب حضرت معصومه (س)، تهیه عکس نوشته با عنوان محجّبه‌ها فرشته‌اند، تولید محتوای معرفی در خصوص شخصیت حضرت فاطمه معصومه(س)، معرفی کتاب «کاش تو را می‌دیدم»، شعرخوانی و کارت ‌پستال‌سازی با موضوع حجاب یعنی گوهر ناب، پخش صلوات خاصه امام رضا(ع) روخوانی و معرفی کتاب ماهک و پرنده‌ها، قصه‌گویی با عنوان نماز باران، بخش انیمیشن ضامن آهو و نقد و بررسی فیلم، از برنامه‌هایی بود که باهدف تقویت هویت ملی و مذهبی اعضای کودک و نوجوان و نهادینه‌سازی فرهنگ حجاب و آشنایی اعضا با ابعاد شخصیتی حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) در مرکز انگوت در قالب فعالیت‌های برخط اجرا شد.

۷- کانون اصلاندوز

به مناسبت آغاز دهه کرامت و تولد حضرت معصومه‌(س) و روز دختر، ویژه‌برنامه‌هایی باهدف تقویت هویت ملی و مذهبی اعضای کودک و نوجوان و نهادینه‌سازی فرهنگ حجاب و عفاف در مرکز فرهنگی‌هنری کانون اصلاندوز برگزار شد.

در این برنامه اعضای شرکت‌کننده با موضوع «حجاب و زیبایی» در فعالیت بحث آزاد شرکت کردند و هر کدام نقطه نظرات خود را بیان کردند. همچنین مربی به تبیین نقش و اهمیت حجاب در سلامت و بالندگی جامعه پرداخت. درهمین راستا مربی به پرسش‌های اعضا پاسخ ‌گفت.

هم‌چنین جهت تشویق اعضا برای گام برداشتن در مسیر صحیح زندگی بر اساس ارزش‌ها و باورهای اسلامی، احادیث مرتبط باحجاب روایت شد. تهیه و پخش کلیپ با مضمون و محتوای حجاب و عفاف، معرفی کتاب «ماهک و پرنده‌ها»، معرفی زندگینامه حضرت امام رضا(ع) در قالب پخش انیمیشن، اجرای عکس نوشته درباره حجاب توسط اعضای دختر و کارت‌پستال سازی؛ ازجمله برنامه‌های اجراشده به مناسبت گرامیداشت دهه کرامت بود که در بستر فضای مجازی اجرا شد.

۸- مرکز شماره پنج کانون اردبیل

به مناسبت روز دختر برنامه‌های مختلف فرهنگی و ادبی در مرکز ۵ کانون اردبیل به اجرا درآمد. در این راستا فعالیت‌هایی چون خاطره‌نویسی از نخستین زیارت بارگاه حضرت معصومه(س)، کارت‌پستال ‌سازی، شعرخوانی، معرفی کتاب و معرفی شخصیت انجام گرفت.

۹- مرکز شماره دو کانون مشگین‌شهر

به مناسبت دهه کرامت و جهت آشنایی بیشتر اعضای مرکز، مربیان به معرفی شخصیت حضرت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) پرداختند. مطالب ارائه‌شده با موضوع زندگی، شخصیت، محل ولادت، کرامات و معجزه‌های این بزرگواران اهل‌بیت بود.

هم‌چنین معرفی کتاب ۱۰ قصه از امام رضا(ع) از دیگر برنامه‌های اجراشده به همین مناسبت بود که قصه غریبه آشنا از این کتاب برای اعضا روخوانی شد؛ در ادامه معرفی شخصیت حضرت معصوم(س) در قالب فایل پی‌دی‌اف جهت آشنایی بیشتر اعضا صورت گرفت که اعضا هر کدام قسمت‌هایی از متن را روخوانی کردند و ضمن معرفی شخصیت، اعضا شهرهای زیارتی مشهد و قم، حرمین امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) را به صورت پخش زنده و مجازی زیارت کردند.

۱۰- مرکز شماره سه کانون مشگین‌شهر

هم‌زمان با دهه کرامت و سالروز میلاد هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت ویژه‌برنامه‌های فرهنگی هنری در فضای مجازی برگزار شد. این برنامه‌ها شامل: معرفی شخصیت امام رضا (ع)، عکس نوشته و تبریک دهه کرامت توسط مربی و اعضا، اشتراک‌گذاری ویدیو، شعرخوانی، پخش موسیقی‌های شاد و معرفی دهه کرامت در طی این ایام فرخنده بود. در معرفی شخصیت به ابعاد شخصیتی حضرت امام رضا(ع) به همراه تولد ایشان، نام و القابشان، دوران کودکی و فرزندانشان و چگونگی شهادت ایشان از طریق مطالب جمع‌آوری‌شده و تصاویر مرتبط، پرداخته شد.

۱۱- مرکز شماره دو کانون پارس‌آباد

مرکز ۲ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پارس‌آباد در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب فعالیت‌های فرهنگی و ادبی را به صورت مجازی و در فضای اسکای روم برگزار کرد. این برنامه باهدف ترغیب کودکان و نوجوانان به رعایت اصول و موازین اخلاقی و توجه دادن بخشی از نوجوانان به فضایل اخلاقی و نکات دینی در رابطه با رعایت پوشش و اخلاق اسلامی در رابطه باحجاب برگزار شد. معرفی وقایع و ایام به منظور آگاهی از نام‌گذاری هفته عفاف و حجاب, معرفی کتاب برگزیده زندگانی امام رضا(ع)، معرفی شخصیت حضرت فاطمه معصومه(س)، تهیه کارت‌پستال روز دختر؛ ازجمله برنامه‌های اجرایی مربیان فرهنگی برای اعضا بود.

همچنین برنامه‌ای تحت عنوان گوهر ناب با حضور اعضای ادبی در فعالیت عمومی بر خط (آنلاین) توسط مربی ادبی به مناسبت هفته عفاف و حجاب اجرا شد. در این برنامه مربی ادبی ضمن قراردادن عکس‌هایی با موضوع حجاب از اینترنت، درباره الگوهای مناسب کودکان و نوجوانان و بزرگ‌سالان گفتگو کردند و نمونه بارز این الگوگیری را از دختران و بانوان و امامان و پیامبران من‌جمله؛ حضرت فاطمه زهرا(س) نام بردند. سپس از چادر به عنوان منبع و پوشش اصلی و محافظ زیبایی یادکردند. در ادامه فعالیت؛ اعضا با توجه به نکاتی که مربی در زمینه تشبیهات راجع به حجاب اعلام نمودند به نوشتن تشبیهات خود با موضوع حجاب و عفاف اقدام کردند.

در ادامه مربی ادبی مرکز با خواندن چند شعر برگزیده از کتاب(آهوانه) جهت شناسایی آثار برتر و موفق اعضا در چگونگی پرداخت به سیره شخصیت امام هشتم شیعیان؛ ضمن مشاهده تصاویر راجع به بارگاه امام رضا(ع) با هدایت مربی ادبی مرکز به نوشتن چند سطر از خاطرات زیارتشان درباره آن امام رئوف پرداختند و ارادت خودشان را به ایشان اعلام نمودند.                                                                                                       

۱۲- مرکز شماره دو کانون اردبیل

با توجه به فرارسیدن دهه کرامت و گرامیداشت این ایام به خصوص میلاد کریمه اهل‌بیت حضرت معصومه(س) و روز دختر و میلاد باسعادت ضامن آهو، ثامن‌الحجج حضرت علی‌ابن ‌موسی‌الرضا، برنامه‌هایی  با عنوان دهه‌ی مهربانی در فضای برخط فرهنگی مرکز شماره ۲ اردبیل برگزار شد. تهیه عکس نوشته: این عکس نوشته‌ها توسط اعضای دختر نوجوان مرکز و با استفاده از عکس‌ها و نوشته‌های خودشان تهیه و در گروه‌های مجازی  با عنوان «عکس نوشته‌های دختران آفتاب» بارگذاری شد. تهیه کاردستی: کاردستی گل یاس با تکنیک کاغذوتا و با استفاده از کاغذهای رنگی آموزش داده شد و گل‌های تهیه‌شده به دختران و اعضای فعال حاضر در گروه تقدیم شد. معرفی کتاب: معرفی کتاب کاش تو را می‌دیدم، به منظور آشنایی اعضا با فرازهایی از زندگی نامه‌ی حضرت فاطمه معصومه  و برادرشان حضرت امام رضا (ع) در فضای برخط فرهنگی مرکز به اجرا درآمد.  تهیه پانل دیواری دختران  محجبه‌ی مرکز: تهیه پانل دیواری برای معرفی دختران نمونه مرکز و نصب سخنان گهربار حضرت فاطمه معصومه(س). معرفی وقایع و ایام و شعرخوانی: آشنایی اعضا با وقایع دهه کرامت از میلاد حضرت معصومه(س) تا ولادت امام رضا(ع) و معرفی این ایام مبارک و شعرخوانی از کتاب تو بوی سیب می‌دهی.

۱۳- مرکز شماره یک کانون اردبیل

به مناسبت روز میلاد پربرکت حضرت فاطمه معصومه(س) و بزرگداشت روز دختر ویژه‌برنامه‌هایی با عنوان «سلام بر بانوی آفتاب» در دو روز متوالی اجرا که با فضاسازی محل اجرا در کارگاه بر خط عمومی مرکز، به صورت مجازی برپا شد. دراین ویژه‌برنامه مجازی، ضمن معرفی شخصیت گهربار ایشان، قصه تولد حضرت معصومه (س) از کتاب «کاش تو را می‌دیدم» برای اعضا  قصه‌گویی شد و به مهم‌ترین حوادث زندگی آن بزرگوار با استفاده از این کتاب اشاره گردید. هم‌چنین از کتاب «چشمه خانم» شعر «گل» توسط مربی و اعضا به صورت ارتباط دوسویه، به سؤالات مربی در خصوص متن شعر پاسخ گفتند. معرفی کتاب حرم فاطمیون که با موضوع آَشنایی با زندگینامه حضرت معصومه(س) می‌باشد که با خوانش بخشی از زیارت‌نامه آن حضرت این کتاب معرفی گردید. برنامه نمایش فیلم «این هم پول ماهی» که به بحث و بررسی محتوایی این انیمیشن پرداخت نیز فعالیت دیگری از این ایام بود.

۱۴- مرکز شماره چهار کانون اردبیل

به مناسبت فرارسیدن سالروز میلاد هشتمین اختر تابناک امامت و ولای،ت حضرت امام رضا(ع) و قرار گرفتن در «دهه کرامت »، در کارگاه عمومی مرکز ۴ کانون اردبیل، فعالیت‌های فرهنگی و هنری به صورت مجازی  به شرح ذیل انجام گرفت. معرفی کتاب: معرفی کتاب  با عنوان «زندگانی امام رضا علیه‌السلام» با خوانش قسمت‌هایی از کتاب و بحث و گفتگو با اعضا در خصوص مطالب کتاب. شعرخوانی: شعرخوانی به صورت هم‌خوانی از کتاب‌های شعر با عنوان «نامه‌ات همین الآن رسید» و «تو بوی سیب می‌دهی». معرفی شخصیت: معرفی شخصیت و زندگانی حضرت امام رضا (ع) و بیان احادیثی از ایشان. قصه‌گویی: قصه‌گویی با عنوان «تقاضای گنجشک» از کتاب داستانی «چهارده قصه آسمانی». معرفی ایام و وقایع: معرفی ایام وقایع به مناسبت فرارسیدن «دهه کرامت» و میلاد حضرت امام رضا(ع) و کریمه اهل‌بیت حضرت معصومه(س). برگزاری کارگاه سفال: برگزاری کارگاه سفال با روش نقش برجسته گلی با موضوع حضرت معصومه و روز دختر.

۱۵- کانون بیله‌سوار

به مناسبت فرارسیدن دهه کرامت و با توجه به شرایط خاص کرونایی، فعالیت‌های مرکز در بستر فضای مجازی انجام شد.

در این ایام فرخنده و مبارک، شخصیت حضرت امام رضا(ع) برای اعضای کانون معرفی شد و فرازی از زندگی، ابعاد شخصیتی و کرامات آن حضرت برای اعضا قصه‌گویی شد. اعضای کارگاه  با شعرخوانی، مولود خوانی، مدیحه‌سرایی و چاووش خوانی، این ایام را گرامی داشتند. خاطره‌گویی از سفر زیارتی مشهد مقدس برنامه دیگری بود که در دهه کرامت انجام شد.

۱۶- کانون گرمی

به مناسبت دهه کرامت، ولادت کریمه اهل‌بیت(ع)، حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حضرت امام رضا(ع) و هفته عفاف و حجاب، مربیان مرکز  گرمی برنامه‌های متنوعی را برای اعضای کودک و نوجوان در فضای مجازی به صورت آنلاین اجرا کردند.

معرفی مشهد مقدس در قالب فعالیت‌هایی هم‌چون؛ معرفی سرزمین، رواق‌ها، بارگاه و حرم‌های مطهر، معرفی شخصیت به صورت کلیپ، قصه‌گویی از داستان‌ زندگی حضرت امام رضا(ع)، معرفی کتاب «کاش تو را می‌دیدم»، معرفی کتاب زندگانی امام رضا(ع)، بیان حدیث شریف معراج و احادیثی از ائمه معصومین(ع) درباره عفاف و حجاب، درست کردن کارت‌پستال توسط اعضای ارشد مرکز با عناوین مختلف از برنامه‌های اجراشده در فضای مجازی در ایام دهه کرامت در کانون گرمی بود.

۱۷- مرکز شماره یک کانون پارس‌آباد

ویژه‌برنامه ادبی با عنوان «گوهر ناب» به مناسبت روز دختر و ولادت حضرت معصومه(س) در فضای مجازی با حضور اعضای ادبی برگزار شد. در این برنامه مربی ادبی پیرامون زندگینامه‌ی حضرت معصومه(س) سخن گفت و اعضا به نوشتنِ دل نوشته‌های خودشان درباره بانوی نمونه‌ اسلام پرداختند. به مناسبت دهه کرامت در فضای برخط ابتدا؛ مربی ادبی مرکز با خواندن اشعاری از برگزیده‌های رضوی از کتاب آهوانه با موضوع امام رضا(ع) در جهت شناسایی آثار موفق اعضا اقدام کرد و اعضای با مشاهده تصاویری چند درباره‌ی آرامگاه امام هشتم، به نوشتنِ خاطراتِ زیارت خود از بارگاه پرداخته و ارادت قلبی خودشان را ابراز نمودند. در ادامه اعضا دل نوشته‌های خلاق با موضوع حضرت معصومه(س) و حضرت امام رضا(ع) نوشتند و سپس آن را برای دوستان و مربی خود خوانده و مورد تشویق دیگر اعضا قرار گرفتند. همچنین قصه‌ها و روایات کوتاهی از ارادت حضرت امام رضا (ع) به خواهر بزرگوارشان برای اعضا اجرا شد. معرفی سرزمین یکی دیگر از فعالیت‌های فرهنگی بود که به مناسبت قرار گرفتن در ایام دهه کرامت اجرا شد. در این برنامه شهر مقدس ری برای اعضا معرفی و از ریشه و اسامی این شهر بزرگ و سرگذشت جالب و شنیدنی آن برای اعضا صحبت شد. در ادامه از شاه عبدالعظیم حسنی سخن به میان آمد و شخصیت بزرگ ایشان معرفی شد. ذکر احادیثی از حضرت معصومه(س) برای اعضا از دیگر ویژه‌برنامه‌هایی بود که انجام شد ازجمله این احادیث؛ غدیر، منزلت، حدیث معراج و ولایت حضرت علی(ع).. بودند. سپس کتاب «باغ هزار دخترون» معرفی شد و به همراه اعضا روخوانی شد. پایان‌بخش ویژه‌برنامه‌ها روایت قصه‌های کوتاهی از معجزات آن حضرت برای اعضا بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =