بازگشایی محدود مراکز کانون با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: برخی مراکز فرهنگی هنری کانون به‌صورت محدود و با درنظرگرفتن مراقبت‌های بهداشتی در حال بازگشایی است که شیوه‌نامه آن به زودی به استان‌ها ارسال خواهد شد و فعالیت انجمن‌های تخصصی در فضای مجازی نیز گسترش خواهد یافت.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مهدی علی‌اکبرزاده در وبینار مدیران‌کل ستادی و استانی کانون افزود: کار کانون باید مرکز محور و مربی محور باشد و تاثیر فعالیت‌ها بر مخاطبان و اعضای آن دیده شود اما گاهی در طول دوران مختلف بنابه دلایلی از مسیر اصلی  خود دور شده است.
وی با بیان این‌که کانون یک فضای با نشاط و شاد برای کودکان و نوجوانان است که در آن بچه‌ها دور هم جمع می‌شوند و زیر نظر مربی، استعدادهای‌شان شناسایی و شکوفا می‌شود، یادآور شد: باید از غرق شدن در برنامه‌هایی که ممکن است ما را از ماموریت‌اصلی‌مان دور کند پرهیز کنیم.
او ادامه داد: باید تلاش کنیم گرفتار اداره‌زدگی نشویم و با اعضا و مخاطبان صمیمی‌تر برخورد کنیم، در کنار آن‌ها باشیم و با قدرت و رغبت بیشتری فعالیت‌هایی را که با موجودیت کانون سنخیت داشته باشد انجام دهیم.
علی‌اکبرزاده در بخش دیگری از سخنانش، بهره‌گیری از ظرفیت اعتماد جامعه و خانواده‌ها برای جذب خیرین را مهم دانست و در عین حال خواستار تقویت ارتباط کانون در استان‌ها با آموزش و پرورش شد و افزود: تلاش کنید تا حد امکان از قابلیت‌های شبکه شاد برای تعامل و همکاری بیشتر استفاده کنید.
به گفته‌ی مدیرعامل کانون، کارگروهی برای ساماندهی فروشگاه‌های کانون تشکیل شده است تا پس از بررسی‌های لازم به مرور این مراکز نیز بازگشایی شود.
وی در این نشست مجازی با اشاره به این‌که کانون یک شرکت دولتی است و با سازمان یا اداره‌های دیگر تفاوت دارد گفت: این شرکت اساس‌نامه‌ای دارد که خط مشی آن را مشخص کرده است، تمام فعالیت‌های آن باید طبق اساس‌نامه انجام شود و همه کارکنان و مدیران این شرکت دولتی باید برای رسیدن به اهداف آن تلاش کنند.
علی‌اکبرزاده در این وبینار به مدیران کل استان‌ها توصیه کرد از امضای تفاهم‌نامه‌های غیر عملیاتی و تشریفاتی با سایر نهادها پرهیز کنند و در صورت تمایل به همکاری، با تعامل و گفت‌وگو از ظرفیت‌های موجود بهره بگیرند.
وی با اشاره به این‌که برخی از این مسایل ممکن است بار حقوقی داشته باشد، خاطرنشان کرد: این موضوع‌ها از مبحث فرهنگی جداست و استان‌های مختلف ممکن است در حوزه‌های گوناگون دارای سلیقه‌های متفاوت باشند که باید با هوشیاری مدیریت شود.


مدیرعامل کانون در زمینه تولید محصولات فرهنگی در استان‌ها نیز خاطر نشان کرد: در صورت وجود ایده یا طرح برای تولید، آن را به معاونت تولید کانون در ستاد ارائه کنند تا بررسی و در مرحله تولید قرار بگیرد.
او در پاسخ به برخی گلایه‌های مدیران‌کل استان‌ها از کمبود نیروی انسانی کارشناس و متخصص گفت: یکی از علت‌های این مشکل تربیت نکردن نیروهای مورد نیاز از سوی خود استان‌هاست بنابراین از  ظرفیت‌ پست‌های خالی در ساختار سازمانی خود استفاده کنید.
علی‌اکبرزاده هم‌چنین در این نشست مجازی از تفویض برخی اختیارها به مدیران‌کل استان‌ها صحبت کرد و گفت: گزارش تمام فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که در استان‌ها صورت می‌گیرد باید به ستاد تهران اطلاع داده شود. 
او همچنین به ارزیابی عملکرد کانون استان‌ها اشاره کرد و یادآور شد پایان تابستان، ارزیابی‌ در زمینه فعالیت تمام بخش‌های استان‌ها صورت خواهد گرفت و برترین‌ها در حوزه‌های مختلف تشویق می‌شوند.
بهبود شرایط مربیان پاره وقت با پیگیری از مجاری قانونی
مدیرعامل کانون بخشی از سخنان خود را به مسایل و مشکلات کارکنان پاره‌وقت کانون اختصاص داد و بر لزوم پیگیری این موضوع از مجاری قانونی برای بهبود شرایط مربیان پاره وقت تاکید کرد.
وی افزود: این، موضوع جدیدی نیست و در ۳۰ سال گذشته وجود داشته است اما اخیرا اقدام‌های مثبتی صورت گرفت که از جمله آن باید به جلوگیری از تعدیل بخشی از این همکاران و افزایش  حقوق و دستمزد آن‌ها اشاره کرد.
علی‌اکبرزاده همچنین از نامه‌نگاری و رایزنی مستقیم با رییسان کمیسیون‌های مرتبط مجلس شورای اسلامی برای پیگیری مطالبات همکاران خبر داد و گفت قرار است مربیان پاره وقت ساعتی کانون نیز در طرح ساماندهی نیروهای آموزش و پرورش لحاظ شوند.
مدیرعامل هم‌چنین تشکیل کارگروهی برای بهبود شرایط مربیان پاره وقت را یکی از اقدام‌های دیگر کانون برشمرد تا از طریق آن، حقوق این مربیان بر اساس شاخص‌های تعیین شده هم‌سان‌سازی شود اما باید توجه کرد که این موضوع نیازمند زمان و فرصت لازم برای عملیاتی شدن است.
علی‌اکبرزاده در همین حال از مدیران کل استان‌ها درخواست کرد تدابیر لازم را برای مدیریت نیروی انسانی درنظر بگیرند و جذب نیروی انسانی از بیرون سازمان را متوقف و مربیان پاره‌وقت را در اولویت جذب مربیان تمام وقت قرار دهند.
وی در پایان صحبت‌های خود ضمن مهم دانستن مباحثی از قبیل تبدیل وضعیت کارکنان، امنیت مراکز، ساماندهی چارت سازمانی و... عنوان کرد: بودجه مصوب کانون بسیار پایین‌تر از آن‌چه به عنوان حقوق و دستمزد پرداخت می‌شود است و بخش زیادی از درآمدزایی نیز با توجه به  شرایط موجود متوقف شده بنابراین تمام همکاران باید شرایط را درک و کمک کنند تا بتوانیم از این مرحله عبور کنیم.
گردهم‌آیی معاونان و مدیران کل ستادی و استانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز ۹ تیر ۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار شد و تمامی مدیران کل استانی به‌ترتیب فرصت پیدا کردند تا بخشی از موضوع‌های مورد نظر خود را در این نشست بیان کنند .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =