نمایش ظرفیت‌های کانون گیلان در شبکه استانی باران

هم‌زمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، چهار برنامه ‌زنده صدا و سیمای مرکز گیلان میزبان کارشناسان، مربی‌مسئول و عضو نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان شد.

به‌گزارش روابط عمومی اداره‌ کل کانون استان گیلان؛ هم زمان با ۱۸ تیر؛ روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، برنامه‌های‌ «شبکه استانی باران» پذیرای کارشناسان، مربی‌مسئول و عضو نوجوان کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان گیلان بود.

این به‌گزینی که با تکیه بر پیشینه‌ی روشن کانون در حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان و معرفی چهره‌های برجسته به ایران و جهان صورت‌گرفت، با حضور حمیرا خدابنده، کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی کانون استان گیلان در برنامه زنده« وارش» کلیدخورد.

شناخت دنیای ذهنی و زبانی کودکان و نوجوانان یک ضرورت

«وارش» که با محوریت فرهنگ و هنر روی آنتن می‌رود، میزبان چهره‌های نام‌آشنایی دیگری چون: حسن‌دولت‌آبادی، نویسنده، کارگردان و صاحب‌نظر عرصه‌ی ادبیات کشور، محمدپُرحلم، معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان و میرحامدکاسی‌پور، مدیرکارگاه سروش استان ‌بود.

حمیرا خدابنده،کارشناس‌مسئول آفرینش‌های ادبی کانون گیلان

خدابنده در این برنامه، از دایره شمول ادبیات شفاهی و مکتوب سخن‌گفت و با تمرکز بر ادبیات کودک و نوجوان اظهارکرد: هنگامی که نگاه و مخاطب‌مان کودک و نوجوان است، هرآن‌چه که بتواند ذهن خلاق  این نسل را درگیرکرده و از«جنس»، «زمان» و «زبان»  مخاطب سخن‌بگوید، حوزه و گستره‌ی این ادبیات به‌شمارمی‌رود.

کارشناس‌مسئول آفرینش‌های ادبی کانون توضیح‌داد: رشد فکری و عاطفی و هم‌چنین، هدایت هنرمندانه کودکان و نوجوانان، از اولویت‌های فعالان و کنش‌گران این عرصه‌است.

این شاعر و نویسنده درپاسخ به‌پرسشی درارتباط با لزوم صیانت از پیشینه‌ی ادبی کشور و متناسب‌سازی آن با خواسته‌های این‌روزهای مخاطبان اظهارداشت: چنانچه بخواهیم به ادبیات کودک ونوجوان بپردازیم، نیازمند پشتوانه‌های فرهنگی و شناخت دنیای ذهنی و زبانی کودکان و نوجوانان امروز هستیم.

او درعین‌حال از دشواری‌های قلم‌زدن درحوزه کودک و نوجوان سخن‌گفت و با «سهل‌و ممتنع» توصیف‌کردن نقش‌آفرینی در این عرصه‌ی افزود: دنیای کودک و نوجوان مسیر باریکی‌است که گذر از خطوط قرمز آن می‌تواند آسیب‌رسان باشد.

اشاره به ظرفیت‌های گسترده گیلان در حوزه ادبیات کودک ونوجوان، ازدیگر موضوع‌هایی بود که مورد توجه خدابنده قرارگرفت و وی با نام‌بردن از شخصیت‌هایی چون: گلچین‌گیلانی، انوش نصر، سیروس طاهباز، کریم کشاورز و دیگران اظهارکرد: گیلان خاستگاه ادبیات کودک ونوجوان است و نقشی سازنده در بالندگی آن ایفامی کند.

وی در این میان به نقش و جایگاه کانون پرورش فکری و حرکت‌های بنیادی آن در زمینه نشر کتاب، برپایی کارگاه‌های فرآیندمحور حضوری و برخط، برگزاری مهرواره و جشنواره‌هایی چون قصه‌گویی، نمایش و پویش‌کتاب‌خوانی اشاره و تصریح‌کرد: این مهم با هدف شکل‌دهی به ساختارهای گفتاری و نوشتاری آینده‌سازان، شکوفایی استعدادهای این نسل و ‌پاس‌داشت زبان مادری صورت‌می‌گیرد.

نویسنده کتاب «ادبیات کودک در گیلان» به فعالیت‌های کارگاه‌های تخصصی و عمومی برخط در روزهای همه‌گیری ویروس کرونا نیز اشاره و تصریح‌کرد: «درکانون هیچ‌چیز متوقف نمی‌شود و هم‌چون رودِ زندگی، جاری است.»

نسل کودک و نوجوان نیازمند ایده‌های خلاقانه و معرفی الگوهای مناسب

به‌همین مناسبت، برنامه خانواده محور«خانه مهر» سیمای مرکز گیلان پذیرای سیده مریم حسینی، کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان بود.

سیده مریم حسینی، کارشناس فرهنگی  کانون گیلان 

او در این برنامه که به صورت‌ زنده از شبکه استانی باران پخش‌شد، از زنده‌یاد، مهدی‌آذریزدی و جذابیت‌  آثار این چهره‌ی ماندگار کشور سخن‌گفت و نام‌گذاری سال‌روز درگذشت وی را به عنوان روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، حرکتی ارزشمند برای ارج‌گذاری به تلاش‌های وی دانست.

حسینی در ادامه به تبیین ویژگی‌های ظاهری و محتوایی کتاب‌های مناسب کودک و نوجوان پرداخت و ضمن معرفی تعدادی از کتاب‌های موجود در کتاب‌خانه‌های کانون پرورش فکری اظهارکرد: مراکز این مجموعه‌، بستری مناسب برای کشف و پرورش استعدادهای فرزندان محسوب‌می‌شود.

این فعال فرهنگی برهمین اساس، نقش پدرها و مادرها  و مربیان در مأنوس‌سازی آینده‌سازان با کتاب و فراهم‌سازی زمینه‌ی کسب تجربه‌های ماندگار از سوی آنان را موردتاکید قرارداد و گفت: سرمایه‌گذاری بر روی این نسل، نیازمند ایده‌های خلاقانه و معرفی الگوهای مناسب به آنان است.

اشاره به پیشینه، ظرفیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کشف و پرورش استعدادهای فکری و ذوقی کودکان و نوجوان، بسترسازی آن برای مدیریت روزهای کرونایی و ارایه‌ی هم زمان فعالیت‌های حضوری و برخط این مجموعه، بخش‌پایانی سخنان  سیده مریم حسینی بود و وی در همین حال از مخاطبان برای مراجعه به نشانی اینترنتی gilan.kpf.ir و ثبت‌نام در کارگاه‌های تخصصی و عمومی کانون گیلان دعوت‌کرد.

فعالیت‌های کانون بستری برای ارتقای توان‌مندی آینده‌سازان

مریم حقدوست، مربی‌مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کوچصفهان نیز در «رادیو ۱۰۰»، پیرامون جایگاه ادبیات در زندگی و آینده کودکان و نوجوانان سخن‌به‌میان‌آورد و نقش خانواده‌ها و مراکز فرهنگی هنری کانون را در این مسیر سازنده و اثربخش خواند.

مریم حقدوست، مربی مسوول کانون کوچصفهان در رادیو ۱۰۰

معرفی کتاب‌های مناسب گروه‌های سنی کودک و نوجوان و اشاره به فعالیت‌های حضوری و برخط کانون نیزاز دیگر موضوع‌های مورد توجه  حقدوست در برنامه «رادیو ۱۰۰» محسوب‌می‌شد.

او درهمین‌حال کارگاه‌های آموزش مهارت‌های زندگی و بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان را بستری مناسب برای ارتقای توان‌مندی‌های کودکان و نوجوانان ارزیابی‌کرد و همراهی با فعالیت‌های این مجموعه را ترسیم‌کننده آینده‌ای روشن برای ایران اسلامی دانست.

نقش مربیان کانون را در موفقیت‌هایم مهم و تاثیرگذار می‌دانم!

حضور« سعیده‌ابراهیمی»، عضو فعال و کوشای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در برنامه زنده  «رادوار» شبکه استانی باران، از دیگر نقطه‌های روشن این پویش فرهنگی بود.

سعیده ابراهیمی، عضو نوجوان کانون کوچصفهان

ابراهیمی که عضو مرکز فرهنگی هنری کوچصفهان است و از ۹ سالگی در این مجموعه فعالیت دارد، درباره‌ی نقش مربیان کانون، به‌ویژه خانم‌ها «مریم حقدوست» و «فاطمه نصیر» در کشف و پرورش استعدادهای خود صحبت‌کرد و تشویق و هدایت‌های دلسوزانه آنان را مهم و تاثیرگذار دانست.

این قصه‌گوی برگزیده و عضو کتاب‌خوان کانون به فعالیت‌هایش درعرصه‌ی نگارش متن و قصه نیز اشاره‌داشت و افزود: برنامه‌های متنوع مربیان و اجرای فعالیت‌های نمایشی، تاثیربه‌سزایی در انتخاب مسیر و موفقیت‌هایم داشته‌است.

سخنان این عضو موفق کانون که با همراهی خانواده در «رادوار» حضوریافته‌بود، با تایید مادرش، همراه‌بود و سهیلا احمدی با اشاره به موفقیت‌های فرزندش گفت: دست‌یابی به این مهم، دست‌آورد تصمیم درست خانواده برای حضور سعیده‌ابراهیمی در کانون و هدایت‌های مربیان این مجموعه‌ی فرهنگی است.

گفتنی‌است، مجید ایرانخواه، از مجریان برنامه تلویزیونی«رادوار» نیز از سال‌های عضویت خود در کانون پرورش فکری شهرستان رودبار به نیکی‌ یادکرد و نقش مربیان آن را در انتخاب مسیر زندگی و موفقیت‌های شغلی خود غیرقابل‌انکارخواند.

شایان‌ذکراست، به‌مناسبت ۱۸ تیر؛ روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، ویژه‌برنامه‌هایی نیز به همت مربیان و اعضای مراکز فرهنگی هنری بر بستر فضای مجازی و درقالب کارگاه‌های عمومی برخط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان برگزارشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =