«وسعت واژگان و جریان زندگی روزمره» دو جنبه‌ی مهم تفاوت شعر امروز با گذشته

حمیدرضا شکارسری: شعر روزگار ما از زندگی روزمره سرچشمه می‌گیرد و به دلیل آنکه شاعر به بسیاری از واژگان «ظاهر شعری» می‌بخشد می‌توان آن را حاصل زیست تجربی او دانست

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، دهمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان کانون استان با حضور حمیدرضا شکارسری برگزار شد.

در این نشست، که با رویکرد نقد آثار اعضای انجمن شاعران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزار شد، کارشناس انجمن در بیان یکی از تفاوت‌های مهم شعر معاصر با آنچه که در گذشته سروده شده از «وسعت واژگان» نام برد و گفت: اگر تصاویر و مضامین شعر سنتی را کنار هم قرار دهیم، به دلیل محدودیت تعداد واژگان در آن، می‌توان آنها را در نهایت با هزار واژه تحلیل کرد.

حمیدرضا شکارسری سپس با بیان این نکته که از زمان نیما به بعد، به دلیل اهمیت «دیدن» در تفکر او، اتفاق دیگری در شعر افتاد که این تفاوت را رقم زد، ادامه داد: شعر روزگار ما از زندگی سرچشمه می‌گیرد یعنی از پدیده‌ها، اشیا و اتفاق‌های، به نظر، بی‌اهمیت و روزمره‌ی پیرامون استخراج می‌شود و به همین‌خاطر دایره‌ی واژگان بسیار وسیع شده است.

سراینده‌ی مجموعه‌ی شعر «دلیل پنجره» افزود: واژه‌هایی در شعر امروز هست که، به ظاهر، شاعرانه نیستند ولی شاعر موفق می‌شود آنها را به شعر تبدیل کند و به همین دلیل شعر امروز را «حاصل زیست تجربی» شاعر می‌دانند.

وی هم‌چنین در نقد سروده‌های اعضای انجمن گریزی به تفاوت شعر و نثر زد و گفت: در نثر، خودِ معنا را ذکر می‌کنیم اما در شعر آن را به نمایش می‌گذاریم؛ به عبارت دیگر، شکلِ ظهور معنا را در تصویر بررسی می‌کنیم و برداشت معنا و مفهوم را به عهده‌ی مخاطب می‌گذاریم و هرچه شعر به سمت نمایش می‌رود به فضای شعر امروز نزدیک‌تر می‌شود.

شاعر «معمای پیراهن تو» در ادامه عنوان کرد: تناسب واژگان و «پُر مفهوم بودن» لزوما به شعر منتهی نمی‌شود، آنچه شعر را ایجاد می‌کند «تخیلی» است که در قالب واژگان ارایه می‌شود.

شکارسری افزود: در قدم نخست «ترکیب‌سازی‌ها» و در قدم دوم «جمله‌ها و تصویرها» باید برآمده از خیال باشد و در این مسیر بسیار مهم است که روی تازگی ترکیب‌ها، عناصر و تصویرها دقت کنیم و نمادها و استعاره‌های جدید بسازیم.

«مشخص بودن تکلیف شاعر در سرودن شعر (سپید، نیمایی و کلاسیک)»، «رعایت ارتباط ترکیب‌ها و تصویرها در محور افقی و عمودی شعر» «شجاعت در استخدام تصویرهای نو» و استفاده از بیان زیبا و ساده و پرهیز از به کاربردن واژه‌های «عجیب و غریب» از جمله توصیه‌های وی در جمع اعضای انجمن بود.

قابل ذکر است حمیدرضا شکارسری، شاعر، پژوهشگر، نویسنده و منتقد ادبی ایرانی است که بیش از ۲۰ جلد کتاب شعر و پژوهش ادبی از وی منتشر شده است. برخی از آثار او عبارتند از: چراغانی بی دلیل، از سکوت به حرف، آسمان زیر ابرها، هفتاد و دو قطره اشک عاشورایی و هر شاعر درختی است.

گفتنی است در معرفی این مجموعه‌(شامل ۳۳ شعر)، که از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است آمده: تلنگر باران مجموعه‌ای است شامل  شعرهای کوتاه وصفی، با تصویرهای خیالی ساده که گاه جنبه‌ی نمادین دارند. مفاهیم و ابعاد گوناگون اجتماعی، عاطفی، غنایی و توصیفی از طبیعت و آداب و رسوم در شعرها با واژه‌هایی بیان می‌شوند که سرشار از بار معنایی و موسیقیایی هستند. شاعر از اصطلاحات و ضرب المثل‌ها سود جسته است. ایجاز، تصاویر ذهنی اشعار را به ایهام نزدیک کرده و به آن‌ها روساخت و ژرف‌ساخت داده است.

زبان ساده و روایی است و صنایع لفظی و معنوی به کار رفته در شعرها از جمله انسان‌پنداری، تفکربرانگیز است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =