«استفاده از تصاویر و بازتاب‌های شخصی شاعر» جهانی تازه به مخاطب معرفی می‌کند

کارشناس انجمن شاعران نوجوان کانون سیستان و بلوچستان: زیباترین رویداد یک شعر بخش‌های نانوشته‌ی آن است که مخاطب آن‌ها را می‌یابد؛ کشف می‌کند و از آن لذت می‌برد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، دوازدهمین نشست انجمن شاعران نوجوان کانون سیستان و بلوچستان برگزار شد.

کارشناس انجمن شعر در ابتدای سخنان خود در تعریف «زبان نمادین» گفت: زبانی است که شاعر با استفاده از کلیدواژه‌هایی که در پس‌زمینه‌ی ذهن مخاطب، یک موضوع خاص را تداعی می‌کند، اقدام به سرودن شعر می‌کند مثل موج، سوار و... .

مهدی مردانی در ادامه با بیان این نکته که: استفاده از زبان نمادین هم می‌تواند نقطه‌ی قوت یک شعر باشد و هم نقطه‌ی ضعف آن، افزود: اگر شاعر در استفاده از این زبان تسلط کافی نداشته باشد با سردرگم کردن مخاطب، به اثر ضربه می‌زند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود استفاده از کلیشه‌ها را به دلیل آنکه تصویر تازه‌ای به ما نشان نمی‌دهد، برای هنرمند مجاز ندانست و به شاعران نوجوان توصیه کرد با اعتماد به خویش، از تصاویر، احساسات و بازتاب‌های ذهنی خود استفاده کنند، تا جهانی تازه و کشف نشده را به مخاطب معرفی کنند.

مردانی افزود: زیباترین رویداد یک شعر بخش‌های نانوشته‌ی آن است که مخاطب آن‌ها را می‌یابد؛ کشف می‌کند و از آن لذت می‌برد.

سراینده‌ی مجموعه‌ی «پشت سر پاییز» هم‌چنین از اعضای انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خواست به هر واژه‌ای اجازه‌ی ورود به شعرشان را ندهند و با مطالعه، خواندن آثار خوب و تمرین، دایره‌ی واژگانی خود را وسیع کنند و با خلق مضمون‌های تازه مخاطبان را با خود همراه کنند.

مولف باران در خیمه در پایان سخنان خود تسلط بر عروض و قافیه را برای هر شاعری ضروری دانست.

گفتنی است مهدی مردانی کارشناس ادبی کانون استان قزوین است و کتاب‌های متعددی از این شاعر به چاپ رسیده که از آن جمله می‌توان به مرگ قلابی ماهی‌ها، دلتنگی‌های یک آپارتمان، کفش‌دوزک، مجموعه شش جلدی کتاب‌های یادگاری، جزیره‌ای در اتاق من، پایین پای ابیات و... اشاره کرد که نامزدی و برگزیده شدن در تعدادی از رویدادهای مهم ادبی کشور چون کتاب سال، کتاب سال کودک و نوجوان، فهرست لاک‌پشت پرنده و... را برای وی به همراه داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =