ضرورت «عینیت‌بخشیدن به مفاهیم ذهنی» در شعر

حسین تولایی: مفاهیم ذهنی مثل انتظار و دوست‌داشتن و شادی و... تا زمانی که قابل لمس و مشاهده نشوند نه تنها باعث زیبایی و تاثیرگذاری شعر نمی‌شوند بلکه آن را تبدیل به نوشته‌ای توضیحی و شعاری می‌کنند

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، یازدهمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان استان با حضور کارشناس انجمن‌های ادبی کانون کشور برگزار شد.

حسین تولایی در بیان اهمیت «عینیت بخشیدن به مفاهیم ذهنی در شعر» گفت: یکی از شگردهای تصویرسازی و رسیدن به شعر، جسم‌بخشیدن و عینیت‌بخشیدن به مفاهیم ذهنی است. جهان شعر به شاعر این امکان را می‌دهد که مفاهیم ذهنی، احساس و عواطف را قابل لمس کند. اینکه کسی درباره‌ی کلمه‌ی عشق توضیح دهد و بگوید عشق یعنی ایثار و ازخودگذشتگی، یعنی دوست‌داشتنی همیشگی و عمیق که هیچ‌ اتفاقی هرگز از شدت آن کم نمی‌کند و توضیحاتی از این دست، آن تاثیرگذاری لازم را ندارد.

وی سپس ادامه داد: با این شگرد، شعر از مستقیم‌گویی و توضیح و شعار دور می‌شود و با کمک ابزارهایی که در اختیار شاعر قرار دارد چون تشبیهی خیال‌انگیز و سرشار از احساس و عاطفه، استعاره‌ای نو و... آن را به زبان شعر درآورده و قابل مشاهده کند.

سراینده‌ی کتاب «شماره تلفن پرنده‌ها»در ادامه‌ی این نشست، که با رویکرد نقد آثار اعضا برگزار شد، پس از دعوت شاعران نوجوان به مطالعه‌ی آثار بزرگان و تاکید بر ضرورت تسلط آنان بر وزن و موسیقی بیرونی شعر و هنرمندی در به کارگیری عناصر درونی آن چون احساس، اندیشه، خیال و... عنوان کرد: نگاه تازه به موضوع و پرهیز از به کار بردن تعبیرهای تکراری، در تاثیرگذاری شعر ما و همراه کردن مخاطب نکته‌ی مهمی است که همواره باید پیش روی شاعر باشد.

تولایی، که «احتیاط کنید! پرنده‌ها پای سفره‌ی صبحانه‌اند» را برای نوجوانان سروده است، در پایان شاعران نوجوان را از «کلی‌گویی» در شعر بر حذر داشت و گفت: گاهی در سرودن شعر به جای پرداختن به جزییات، در مورد موضوعی توضیح می‌دهیم که این کار، ما را از شعر دور  و به نثر نزدیک می‌کند که آفتی برای شعر است.

کارشناس انجمن‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایان سخنان خود در خصوص احساس در شعر و احساساتی شدن، این دو را متفاوت از هم دانست و گفت: «احساس» عمیق و دارای اندیشه است اما «احساسات» سطحی است و نشان از هیجان‌زده شدن دارد و بنابراین از اندیشه به دور است و به شعر آسیب می‌زند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =