کد خبر: 306246
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۲
بازدید 106
قصه‌ی انجمن قصه‌گویی کانون بوشهر در ماهی که گذشت

به بهانه برگزاری بیست و سومین جشنواره ‌بین‌المللی قصه‌گویی؛ کانون بوشهر شش نشست با موضوعات مختلف با حضور اعضا انجمن برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان بوشهر، به بهانه برگزاری بیست و سومین جشنواره ‌بین‌المللی قصه‌گویی؛ کانون بوشهر شش نشست با موضوعات مختلف با حضور اعضا انجمن برگزار کرد.

*در پنجاه و یکمین نشست انجمن قصه گویی، صادق کیانی مقدم مسئول بخش۹۰ثانیه‌ای میهمان قصه‌گویان استان بوشهر بود.

صادق کیانی در این نشست با اشاره به یکی از دلایل اضافه شدن قصه گویی ۹۰ ثانیه ای به جشنواره گفت: گرایش مخاطبان و آستانه صبر عامه‌ی مردم بود که این ژانر به جشنواره افزوده شد که فاکتورهای یک سبک مینیمالیسم را در بردارد و هر کس در این حوزه تولید اثر کند و بتواند پیام را به مخاطب خود در ۹۰ ثانیه برساند ارزش بالایی داشته است.

در ادمه از نکاتی که در تولید اثر باید توجه داشته زمان، کیفیت نور، صدا، تصویر، کادر بندی و محتوای قصه است که صادق کیانی در خصوص محتوای قصه افزود : قصه باید درام و ارزش قصه گفتن داشته باشد یعنی مولفه هایی نظیر مقدمه، شخصیت، حوادث، گره تعلیق و پایان در آن ایجاد کرده و خاطره‌گویی نکند.

براین اساس می توانند از از ابزار و تکنیک های اریگامی، نقاشی، نمایش، فیلم و ... در راستای قصه استفاده کند و خود قصه‌گو نیازی به حضور بصری در اجرا ندارد.

تمامی گروه های سنی امکان شرکت در جشنواره را دارند و علاوه بر موضوع آزاد دو موضوع محوری با توجه به شرایط کنونی در نظر گرفته شده که وی در این باره گفت : «من و کرونا» که روایت ایثار و از خودگذشتگی کادر درمان، روایت زندگی در روزهای قرنطینه و روایت مهربانی و همدلی با دیگران است و «دیروز غرورآفرین و فردای افتخارآفرین» که روایت جان فشانی‌های سربازان و رزمندگان انقلاب اسلامی هشت سال دفاع مقدس، مدافعان حرم، شهدای هسته‌ای و قهرمانان حوزه علم و دانش است، محورهای موضوعی بخش قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی است.

از شاخص های مهم انتخاب قصه‌گوی برتر، با موضوع جشنواره همخوانی داشته باشد و قصه حاوی پند و اندرز ایرانی –اسلامی، الگوهای قصه را دارا بوده و فشرد شدن قصه به پیکره‌ی اصلی قصه خللی ایجاد نکند.

در پایان به مولفه های اجرای قصه پرداخت که شامل مقدمه خلاق و ابتکاری، استفاده از لحن و بیان هنرمندانه، دارا بودن لایه های حسی کلمات، اجرای حسی و نوآور و قصه گو باید به نحوی قصه را بلد باشد که از آن خود کرده باشد.

این نشست روز دوشنبه۳ خرداد ماه ساعت۱۱ صبح برگزار گردید که در پایان با مثال یک اثر اعضاء انجمن از روند کلی یه قصه گویی ۹۰ ثانیه ای بطور خلاصه آشنا شدند.

*پنجاه و دومین نشست تخصصی  مجازی انجمن قصه گویی استان بوشهر ، با عنوان "نشست توجیهی بخش پادکست قصه گویی" روز دوشنبه ۱۰ خرداد ماه ساعت ۱۸ با حضور علیرضا آقایی برگزار شد.

در این نشست مجازی، میهمان برنامه به تشریح جزئیات بخش پادکست پرداخته و به ضرورت بخش شنیداری قصه‌ها در قالب پادکست اشاره نمود .

در ادامه به دستور العمل شیوه نامه و معیارهای داوری در بخش کیفی قصه های پادکست اشاره شد که شرکت‌کنندگان چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهند. در پایان این نشست که یکساعت به طول انجامید  به پرسش و پاسخ پرداخته شد.

*در پنجاه وسومین نشست توجیهی خود، به بخش های مختلف جشنواره از جمله بخش قصه گویی نوجوانان و نیز بخش بزرگسالان پرداخت.

در این نشست توجیهی دبیران هردو بخش که از برگزیدگان جشنواره های پیشین قصه گویی بودند به عنوان مهمانان این برنامه دعوت به عمل آمد.

شایان ذکر است که دبیر بخش نوجوانان قمر غلامیان و نیز دبیر بخش بزرگسال فاطمه ارشادی می باشند. هردو میهمان برنامه در خصوص بخش های مربوط به خود و کلیه‌ی نکات لازم که در شیوه نامه قید شده بود  توضیحات کامل و شفاف را در فضای مجازی برای مخاطبین نوجوان و بزرگسال خود ارائه دادند.

در انتها به سوالات مخاطبین خود نیز پاسخ داده و تأکید نمودند که حتما نکات مورد نظر برای بارگذاری فیلم‌های قصه‌گویی خود را رعایت کرده تا استان شاهد موفقیت این عزیزان در بخش های مورد نظر باشد.

این نشست توجیهی با حضور تعداد ۵۳ نفر عضو نوجوان و مربیان و دیگر افراد بزرگسال درتاریخ ۱۷خرداد روز دوشنبه ساعت ۱۷برگزار گردید.

*پنجاه و چهارمین نشست تخصصی مجازی انجمن قصه گویی استان بوشهر با حضور مهدی آرایی (مدرس قصه گویی و داور چندین جشنواره ی قصه گویی) با عنوان کارگردانی قصه در تاریخ ۲۵ خرداد روز سه شنبه  برگزار شد. در این نشست تعداد ۴۹ نفر از اعضا انجمن حضور داشتند و مهدی آرایی به چگونگی پرداخت قصه جهت کارگردانی صحیح و اصولی و مبانی اجرایی مرحله به مرحله ی قصه گویی حرفه ای اشاره نموده و به عنوان بشقابهای متعدد قصه گویی مثال های ارزنده ای در این زمینه آورده و بصورت کاربردی همه ی موارد لازم در جریان کارگردانی قصه گویی را مطرح نمودند . بدلیل حجم زیاد مطالب و استقبال مخاطبین از این نشست تخصصی مقرر گردید که جلسه ی دوم آن نیز برگزار گردد.

*پنجاه و پنجمین نشست تخصصی مجازی قصه گویی استان بوشهر با عنوان کارگردانی قصه (جلسه ی دوم) در تاریخ ۳۱ خرداد ماه روز دوشنبه برگزار شد.

مدرس این نشست مهدی آرایی در ادامه ی نشست قبلی همراه با مطالب لازم در زمینه ی کارگردانی قصه  پاورپوینتی از گام به گام این موضوع ارائه نمودند .

در پایان نشست مذکور ایشان به کلیه ی پرسش های مخاطبین خود در این انجمن پاسخ دادند. ضمنا شایان ذکر است که تعداد ۵۳ نفر از اعضا فعال انجمن در این نشست تخصصی حضور داشتند این اعضا شامل نوجوانان و مربیان و نیز علاقه مندان به قصه گویی بودند.

*پنجاه و ششمین نشست تخصصی انجمن قصه گویی استان بوشهر با حضور سمیرا خان‌زادی در تاریخ ۷ تیر ماه روز دوشنبه با عنوان نشست توجیهی بخش فنی  برگزار گردید در این نشست تخصصی خانزادی به نحوه‌ی فیلم برداری و همچنین چگونگی بارگذاری فیلم های قصه گویی توضیحات کاملی را برای مخاطبین این نشست ارائه دادند. در ادامه در خصوص چگونگی ثبت نام و آپلود فیلم ها نکات ارزنده ای را بیان کرده و سپس به کلیه ی پرسش های اعضا حاضر در این نشست تخصصی پاسخ دادند. ضمنا تعداد ۵۲ نفر شرکت کننده در نشست مذکور اعم از اعضا نوجوان و نیز بزرگسالان بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =