مفهوم امید را در سینمای کودک و نوجوان پررنگ کنیم

بیژن میرباقری، نویسنده و کارگردان، نمایش ‌ندادن فیلم‌های کوتاه کودکان و نوجوانان را دلیل اصلی توجه‌نکردن فیلم‌نامه‌نویسان به خلق آثار جدی در این حوزه می‌داند.

به گزارش اداره‌کل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون، این عضو هیات انتخاب پنجمین مسابقه‌ی فیلم‌نامه و نمایش‌نامه‌ی کودک و نوجوان، دنیای فیلم‌های کوتاه کودک و نوجوان را نیازمند برنامه‌ریزی‌های جامع دانست و با اشاره به آثار رسیده به دبیرخانه‌ی این جشنواره گفت: باید امکان تولید و نمایش فیلم‌نامه‌های برتر این قبیل جشنواره‌ها وجود داشته باشد. در غیر این‌صورت باید گفت این چرخه معیوب است. چراکه مادامی که این فیلم‌ها در تلویزیون و سینما جایگاهی ندارند و حتی در جشنواره‌ها برای مخاطبان اصلی خود به نمایش درنمی‌آید، طبیعی است که ایجاد سرمایه و شغلی صورت نمی‌گیرد تا ما شاهد فیلم‌نامه‌های حرفه‌ای باشیم.

وی با اشاره به کیفیت آثار ارسالی به بخش فیلم‌نامه‌های کوتاه عنوان کرد: بسیاری از آثار مضامین و لحظات خوبی داشتند، با این حال پرداخت آن‌ها دچار مشکلاتی بود و نمی‌توان گفت درجه‌یک بوده‌اند.

این هنرمند به کمبود آثار اقتباسی در این بخش‌ اشاره کرد و گفت: علی‌رغم این‌که هنرمندان می‌توانستند از اقتباس بهره ببرند ما تنها ۲ یا ۳ اثر اقتباسی را بررسی کردیم که این آثار هم به سمت داستان حرکت کرده‌ بودند و در واقع اثری اقتباسی تلقی نمی‌شدند. هنرمندان باید بدانند که هر اثر اقتباسی باید آورده‌ای از خالق آن هم همراه داشته باشد.

میرباقری که پیش‌تر به عنوان مربی نقاشی در مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز فعالیت داشته است نداشتن تخیل در آثار دریافتی را مورد نقد قرار داد و گفت: بسیاری از آثار در ژانر اجتماعی و به دور از فضای فانتزی و فاقد تخیل بودند. بدیهی است که آثار اجتماعی به موضوع‌هایی هم‌چون فقر و سایر مسایل روز می‌پرداختند اما این آثار نمی‌توانند کودک را به سمت متفکر بودن یا قهرمان بودن سوق بدهند. مضامینی همچون مرگ و تنهایی در بسیاری از این آثار وجود داشت و اگرچه این مضامین برای ما پررنگ هستند و همه در مورد آن حرف می‌زنند، در سینمای کودک و بزرگ‌سال ما این موضوع‌ها به وفور وجود دارند اما رسالت سینمای کودک چیز دیگری است.

عضو هیات انتخاب پنجمین مسابقه‌ی فیلم‌نامه و نمایش‌نامه‌ی کانون پرورش فکری ادامه داد: دیدگاه شخصی من این است که ما در حال ترویج موضوعی برای آینده‌ی کودک هستیم، پس باید امید و دانش زندگی را به آن‌ها آموزش دهیم؛ آن‌ها خود واقعیت را لمس می‌کنند، با آن در زندگی روزمره روبرو می‌شوند و به کشف درباره‌ی آن خواهند رسید.

یادآوری می‌شود هیأت انتخاب این جشنواره، ۴۰۲ عنوان فیلم‌نامه‌ی بلند سینمایی و ۲۸۷ فیلم کوتاهِ پنجمین مسابقه‌ی فیلم‌نامه و نمایش‌نامه‌ی کودک و نوجوان را بررسی و ارزیابی کرده‌اند. فرهاد حسن‌زاده‌ نویسنده‌ی کتاب‌های کودک و نوجوان، علی خودسیانی‌ نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده، بیژن میرباقری کارگردان و نویسنده، رقیه توکلی گردفرامرزی‌ نویسنده و کارگردان و فرزاد اژدری‌ نویسنده و کارگردان، هیأت انتخاب این بخش از این رویداد هنری بوده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =