بررسی قوانین کپی‌رایت در انجمن عکاسان کانون سمنان

اعضای انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری استان سمنان در یازدهمین‌جلسه‌ی مجازی با «کپی‌رایت» آشنا شدند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، بازدهمین‌جلسه‌ی مجازی انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان در قالب ویدئو کنفرانس با حضور اعضا و مربیان مراکز فر هنگی‌هنری سمنان و خراسان شمالی، پنج‌شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۰ با دعوت از معصومه آقایی کارشناس ارشد عکاسی و مترجم کتاب «عکاسی همه‌چیز را دگرگون می‌کند»، برگزار و پیرامون موضوع «قوانین کپی‌رایت در عکاسی» بحث و گفت‌وگو شد.

آقایی در تعریف حق تکثیر یا کپی‌رایت، اظهار داشت: مجموعه‌ای از حقوق انحصاری که به ناشر یا پدیدآورنده یک اثر اصل و منحصر به‌فرد تعلق می‌گیرد و حقوقی از قبیل نشر، تکثیر و الگوبرداری از اثر را شامل می‌شود.

وی در ادامه افزود: برای جلوگیری از کپی اثر خلق شده، واترمارک مخصوص به‌خود که شامل امضا، لگو یا نام عکاس است در زیر عکس نوشته شود تا از آن اثر سوء‌استفاده نشود.

کارشناس ارشد عکاسی بیان داشت: آگاهی از حقوق خود برای هر فردی ضروری است و هنرمند با آگاهی از این حقوق می‌تواند در صورت استفاده‌ی بدون مجوز دیگران از اثر خود، پیگیر حقوق خود باشد و برای بازپس‌گیری آن تلاش کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: «کپی‌رایت» زیرمجموعه‌ی حق مالکیت فکری است و این حق شامل آن‌دسته از آثار هنری می‌شود که با خلاقیت شخص یا گروهی به‌وجود می‌آید.

مهمان انجمن عکاسان کانون استان سمنان با بیان این‌که صاحب یا صاحبان اثر می‌توانند از درآمدهای ناشی از انتشار اثر استفاده کنند، تأکید کرد: قانون‌های حاکم بر رعایت نکردن «کپی‌رایت» و مجازات قانون‌شکنان نیز بسته به نوع اثر، میزان تخلف و شخصی یا گروهی بودن آن در کشورهای گوناگون، تابع جریمه‌های متفاوتی بین سه ماه تا سه سال حبس است.

وی هم‌چنین یادآور شد: عکس‌ها بایست توسط فرایند عکاسی ثبت شده باشند و در صورتی‌که عکس، مونتاژی از چند عکس باشد، تمام اجزای مورد استفاده در عکس بایست توسط خود عکاس، عکاسی شده باشد. کلیپ‌آرت، تصاویر آماده و پس‌زمینه‌های آماده که در فتوشاپ استفاده می‌شوند و فاقد کپی‌رایت هستند نبایست در عکس‌ها استفاده شوند.

آقایی در پایان با معرفی یک برنامه‌ی کاربردی(اپلی‌کیشن) ساخت واترمارک و هم‌چنین معرفی کتاب «حقوق عکاسان» نوشته‌ی رامین کاکاوند از اعضای انجمن خواست برای محافظت از عکس‌های خود، فایل اصلی عکس را که دارای مشخصات زمان و مکان عکس است، ذخیره و یا از واترمارک(حک‌کردن امضا یا علامت شخصی روی عکس) استفاده کنند.

گفتنی است؛ قانون تخلفات و مجازات‌ها، مدت‌زمان محافظت حق تکثیر، مکان‌های مجاز و ممنوع عکاسی، محدوده‌ی جغرافیایی اثر و... از دیگر مطالب بیان‌شده در این وبینار  بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =