سایه‌نما، شیوه‌ی عکاسی جذاب و مخاطب‌پسند

چهاردهمین نشست مجازی اعضای انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان با محوریت سایه‌نما (سیلوئت) در عکاسی برگزارشد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، این نشست تخصصی با حضور لیلاسادات خوانساری، کارشناس ارشد پژوهش هنر به‌پیش‌رفت و طی آن اهمیت تکنیک سیلوئت و ثبت عکس با بهره‌گیری از این شیوه هنری برای مخاطبان تبیین شد.

خوانساری در این هم‌نشینی مجازی که در ادامه سلسله نشست‌های اعضای انجمن و طی یک فرآیند آموزشی هدف‌مند، برنامه‌ریزی و برگزارشد، از «سایه‌نما» یا «ضدنور» به‌عنوان شیوه‌ای ساده و درعین‌حال دارای زیبایی بصری مخاطب‌پسند یادکرد.

کارشناس هنری کانون استان همدان در ادامه به چگونگی ثبت تصاویر با بهره‌گیری از این روش پرداخت و «موضوع»، «نور» و «زمان مناسب» را پایه‌های شکل‌گیری عکسی با ویژگی‌ ضد نور دانست.

نماینده انجمن عکاسان نوجوان استان همدان و داور جشنواره‌های عکاسی از مقدمات ثبت عکس ضدنور در فضای باز و بسته نیز سخن‌گفت و ضمن اشاره به تفاوت‌های نور طبیعی و مصنوعی اظهارداشت: در این شیوه از عکاسی، فرم نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و با توجه عدم مشاهده بافت و جزئیات، ساماندهی به سوژه و شکل‌دهی مناسب به آن در ثبت و ضبط اثر نقش به‌سزایی دارد.

خوانساری درهمین‌حال به پس‌زمینه‌های مناسب این شیوه از عکاسی نیز اشاره‌داشت و افزود: پرهیز از تراکم پس‌زمینه‌ها و سادگی آن می‌تواند در جلوه‌گری هرچه‌بیش‌تر موضوع موثر باشد.

بهره‌گیری هوشمندانه و استفاده از اشیای دارای فرم‌های ویژه‌که مکمل مناسبی برای موضوع محسوب‌شده و زمینه زیباسازی هرچه بهتر تصویر را فراهم‌می‌کنند، از دیگر موضوع‌هایی بود که مورد توجه میهمان برنامه قرارگرفت.    اشتراک‌گذاری نمونه تصاویر سیلوئت و پاسخ‌گویی به پرسش‌های اعضا، پایان‌بخش چهاردهمین نشست مجازی اعضای انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری استان گیلان در ۲۸ تیر ۱۴۰۰ بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =