آموزش کوتاه نمایش‌نامه‌نویسی چیزی به نویسنده نمی‌افزاید

سعید زین‌العابدینی نویسنده و کارگردان معتقد است دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت نمی‌تواند راهکاری مناسب برای پرورش هنردوستان و هنرآموزان در حوزه‌ی نمایش‌نامه و فیلم‌نامه‌نویسی باشد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی‌ و امور بین‌الملل کانون، عضو هیات انتخاب پنجمین مسابقه‌ی فیلم‌نامه و نمایش‌نامه‌ی کودک در بخش نمایش‌نامه درباره‌ی این رویداد گفت: این جشنواره فرصت خوبی برای نویسندگان و هنرمندان فعال این حوزه بود که در زمان قرنطینه بتوانند در این برنامه شرکت کنند، اما با نگاهی به نام‌ افراد شرکت‌کننده، در جریان نام‌های جدید و ناشناخته‌ای قرار گرفتیم که علاقه‌مند به این حوزه بودند اما شناختی درست و اصولی از نمایش‌نامه‌نویسی و طرح‌نویسی نداشتند.
وی در تحلیل این آثار عنوان کرد: ما با ایده‌های خوبی روبه‌رو شدیم که متاسفانه به دلیل عدم پرداخت درست در اولویت انتخاب قرار نگرفتند. ضمن آن‌که توجه به اصل لذت و سرگرمی ‌همراه با آموزش غیر مستقیم، مد نظر هیات انتخاب بود که در اکثر طرح‌ها رعایت نشده بود. همان‌طور که اشاره کردم سایر طرح‌ها نیز به دلیل عدم آشنایی نویسنده با اصول طرح‌نویسی در فهرست انتخاب قرار نگرفتند.
زین‌العابدینی در پاسخ به این سوال که راهکارهای حرفه‌ای برای توسعه‌ی مهارت‌های این‌دسته از علاقه‌مندان چیست، گفت: آن‌چه که برای سیاست‌گذاران این عرصه باید در اولویت قرار گیرد، تولید نمایش‌نامه و چاپ این آثار نیست. بلکه توجه به ظرفیت‌های علاقه‌مندان به درام‌نویسی مهم است. این افراد باید مورد آموزش درست و صحیح نمایش‌نامه‌نویسی قرار بگیرند.
این کارگردان تئاتر در بخشی از گفت‌وگوی خود به حضور مربیان کانون پرورش فکری در این رویداد اشاره داشت و توضیح داد: برخی از شرکت‌کنندگان، مربیان کانون بودند، فکر می‌کنم کانون باید این فرصت را فراهم کند که این مربیان با اصول نوشتن آشنا شوند و مهارت‌های آن‌ها توسعه پیدا کند.
وی تاکید کرد: برگزاری دوره‌های دوروزه و یک‌هفته‌ای دردی را درمان نخواهد کرد. باید این دوستان علاقه‌مند شناسایی شوند و مدت زمانی طولانی زیر نظر استادی مجرب نمایش‌نامه بنویسند. در ادامه‌ی این کارگاه‌هاست که آثار خوانده می‌شود، رفع اشکال می‌شود و قلم و متن آن‌ها آرام آرام قوام پیدا می‌کند. در چنین شرایطی است که ما به یک نمایش‌نامه‌ی خوب دست پیدا کنیم. به همین دلیل تاکید می‌کنم که مخالف برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی و بی‌سرانجام هستم. چراکه ماحصل دوره‌های کوتاه آموزشی دریافت گواهی‌نامه یا تقدیرنامه است و چیزی به دانش مربیان یا علاقه‌مندان ما اضافه نمی‌کند.
زین‌العابدینی در بخشی دیگر از سخنان خود به موضوع اقتباس پرداخت. پیش‌تر در فراخوان این جشنواره عنوان شده بود که هنرمندان می‌توانند آثاری را در این بخش ارسال کنند. زین‌العابدینی در تحلیل آثار دریافتی عنوان کرد:‌ خیلی خوب است که نویسندگان ما به اقتباس گرایش داشتند و حتی از روایات شفاهی نیز اقتباس کردند. اما نکته‌ی قابل تامل این است که اقتباس هم مراحل و اصولی دارد. برخی از آثار دریافتی تنها خلاصه‌ای از داستان بود که به عنوان طرح ارسال شده بود. ما باید شناخت درستی از اقتباس داشته باشیم.
به عقیده‌ی این فعال حوزه‌ی نمایش، نگاه نویسنده نیز به عنوان یک هنرمند مولف درباره‌ی اقتباس مهم است: نویسنده ابتدا باید بداند قرار است از کدام قصه اقتباس کند، چرا این اثر را انتخاب کرده، چگونه قرار است این اثر را پرداخت کند و بعد چه نگاه تازه‌ای به جهان آن قصه اضافه خواهد کرد؟
این هنرمند در پایان ابراز امیدواری کرد که از دوره‌های بعدی مسابقه و با تفکیک رده‌بندی‌های سنی مخاطبان، هنرمندان نمایش‌نامه‌هایی را نیز برای خردسالان تدوین کنند، چرا که بیش‌تر آثار تولیدی مرتبط با دو رده‌ی سنی کودکان و نوجوانان است.
در مرحله‌ی نخست این رویداد و در بخش نمایش‌نامه‌نویسی ۲۳ نمایش‌نامه برتر معرفی شدند که طی روزهای اخیر، نامزدهای نهایی آن از سوی داوران اعلام شده است و به‌زودی برترین‌ها معرفی و تقدیر می‌شوند.
هیات انتخاب مرحله‌ی اول این رویداد در بخش نمایش‌نامه، منوچهر اکبرلو، زهره بهروزی‌نیا، علیرضا آقایی و سعید زین‌العابدینی بودند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =