برگزاری سی و سومین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان صبا کلان شهر اهواز

سی و سومین نشست انجمن شاعران نوجوان صبا مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کلان‌شهر اهواز به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، سی و سومین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان صبا با موضوع نقد و بررسی آثار نوجوانان و با حضور بهمن نشاطی، شاعر و نویسنده،  حسین تولایی کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون کشور، همچنین مدیر کل کانون استان خوزستان، سرپرست معاونت فرهنگی، کارشناسان و مربیان واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان و اعضای مراکز کانون شهرستان اهواز در صفحه مجازی این انجمن تشکیل شد.

نشاطی در این نشست گفت: نام‌گذاری مستقیم برای یک اثر موجب می‌شود تا مخاطب با یک پیشداوری به خواندن اثر بپردازد،  پس اجازه بدهید مخاطب با خواندن اثر شما به موضوع شعر شما پی ببرد.

او در بررسی شعر معاصر تاکید کرد: شعر معاصر برخلاف شعر گذشته، به جای بیان کلی به جزئیات می‌پردازد. مثلا شما به جای این که بنویسید: جهان را زیباتر می‎کنی، به شکل جزئی‌تر این زیباتر شدن را در شعرتان نشان بدهید و یکی از نشانه‌های زیبایی جهان را بیان کنید.

این شاعر و نویسنده با اشاره به مولفه‌های شعر کلاسیک و  اهمیت وزن در این قالب افزود: در شعر کلاسیک و موزون، وزن شعر یکی از مهمترین عوامل جذب مخاطب است اما در شعر بی‌وزن ما نمی‌توانیم یک قاعده و قانون ثابت را بنویسیم و بگوییم شاعران از این روش استفاده کنند تا شعر زیبایی آفریده شود، بلکه هر شاعر در شعر خود می‌تواند از شگرد تازه‌ای برای زیباسازی شعرخود استفاده کند و تشریح کرد: این شگردها گاهی با مطالعه‌ی آثار شاعران مطرح به دست می‌آید. مثلا یکی از این شگردها تکرار است، این تکرار ممکن است تکرار در واژه باشد یا تکرار در نحوه‌ی جمله‌سازی از نظر دستوری. ضمنا در شعر بی‌وزن، موسیقی درونی خیلی مهم است و یکی از  عوامل ایجاد آن  آرایه‌ی واج آرایی است.

نشاطی در ادامه گفت: با اعتقاد به اینکه بیت اول یک شعر می‌تواند در پذیرش یا عدم پذیرش، از جانب مخاطب خیلی موثر باشد، بیان کرد: اگر بیت اول مورد پذیرش قرار بگیرد مخاطب شعر را با رغبت و لذت ادامه می‌دهد و در غیر این صورت ممکن است شعر مورد بی‌مهری خواننده واقع شود.

وی به عنوان یک پیشنهاد، به شاعران نوجوان توصیه کرد: جمله‌ها را در یک مصراع تمام کنند تا از نظر دستوری هر مصراع، دارای استقلال معنایی باشد .

بیان خصوصیات شعر محاوره، موضوعی بود که مولف کتاب « به لهجه‌ی سنجاق» در بخش آخر سخنان خود به آن پرداخته و توضیح داد: شعر محاوره یا ترانه از جمله شعرهایی است که بسیاری از شاعران به آن علاقمند هستند و می‌سرایند ولی پیشنهاد می‌کنم شاعران نوجوان تا زمانی که کاملا به وزن شعر مسلط نشدند و چند سال از سرایش جدی آنان نمی‌گذرد سراغ شعر محاوره نروند، چرا که شعر محاوره‌ای شاعر را تنبل بار می‌آورد و اجازه نمی‌دهد تا شاعر با مشکلات وزن دست و پنجه نرم کند و به تسلط کامل برسد .

بر اساس این گزارش، سنا امرایی، پریا ماهان پور، عسل رضایی، بهار جهانگیری، آرمیتا آسترکی و  سیده عسل مرعشی، از جمله اعضای نوجوان کانون خوزستان بودند که به اشتراک‌گذاری و خوانش اشعار خویش در این نشست پرداختند.

این رویداد ادبی با سرپرستی محدثه الماسی و نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =