به روز بودن و مطالعه زیاد پشتوانه موفقیت مربی ادبی است

انسیه موسویان مدیر آفرینش های ادبی و هنری کانون کشور با حضور در گردهم آیی مجازی مربیان ادبی استان ایلام به روز بودن و مطالعه زیاد و تسلط عمومی بر هنر های چندگانه را در کنار تخصص ویژه از مهم ترین لازمه های کار مربی ادبی دانست.در این گردهم آیی حسین تولایی و فروغ سادات شایگان نیز به بررسی انجمن ها و کارگاههای ادبی استان پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام، با هدف بررسی وضعیت فعالیت های ادبی در کانون ایلام و تمرکز روی محور کارگاههای مجازی عمومی و تخصصی،گردهمایی مجازی مربیان ادبی  کانون استان ایلام با  حضور مدیر کل، معاون فرهنگی و مسئولین استانی و مهمانان ویژه ای مانند انسیه موسویان مدیر کل آفرینش های ادبی و هنری کشور،حسین تولایی  کارشناس و ادبی انجمن ها و  فروغ سادات شایگان کارشناس مسئول کارگاههای مجازی ادبی کانون کشور در فضای اسکای روم برگزار شد.

براساس این گزارش در این نشست که توسط محمدرضا رستم پورمعاون فرهنگی استان اداره می شد،مهدی جمالی  مدیرکل کانون ایلام ضمن خیر مقدم به حاضرین در گردهمایی درخصوص اهمیت و وضعیت فعالیت ادبی استان صحبت کرد وبا ارائه گزارشی از برنامه های استان بر اهمیت فعالیت های ادبی تاکید کرد و با قدردانی از حوزه معاونت فرهنگی استان فعالیت های ادبی را چشم گیر و امیدوار کننده خواند

پس از آن انسیه موسویان مدیر آفرینش های ادبی و هنری ضمن ابراز خرسندی از برگزاری گردهمایی ها وخداقوت به مجموعه کانون استان و آفرینش های ادبی نکاتی را یادآور شد وبا تاکیدبر آگاهی و آگاهی بخشی وخردورزی و مطالعه مربیان گفت: مربی ادبی خودش را محدود نکند،آگاهی از ارتباطات مجازی و تکنولوژی وابزاروامکانات تکنولوژی در این مسیر بسیار مهم است و نیاز هست که مربی ادبی متوازن با رشد کودک ونوجوان امروز به روز باشد و مسلط به تغییرات جهان امروز. مربی ادبی با تسلط به ادبیات کهن به عنوان پشتوانه میراث فرهنگی از ادبیات امروز نیز باخبر باشد و با جزییات آن آشنا باشدوخودش را  نه تنها در حوزه ادبیات بلکه بایدفراتر برود وازهنرهای  دیگر برای خلاقیت بخشیدن به کار خود استفاده کند  از جدیدترین ها در نشر وموسیقی وانیمیشن وفناوری و....با خبرباشدچون نوجوانان در لحظه درحال دریافت هستند و این به روز بودن برای بقای فعالیت های ادبی حیاتی است.

در ادامه حسین تولایی کارشناس انجمن های ادبی ستاد ضمن تقدیر از فعالیت خوب و روبه رشد انجمن های ادبی استان اساس انجمن ها راتقویت اعتماد به نفس اعضا ویادگیری شیوه های نقد آثار وبالا بردن تحمل پذیرش نقد در چارچوب ادب واحترام دانست ودرخصوص شیوه های صحیح نقد یک اثر صحبت برای مربیان و مسئولین صحبت کرد و ویژگی های یک شعر وچگونه نقد کردن آن را به خوبی شرح داد به اعتقاد تولایی: ما باید در نقد جراحی کلمات را به اعضا یاد بدهیم در مورد آنچه در اثر می بینندو جزئی نگر باشند و بدانند شعر یک هنر است نه یک ابزار تزیینی.پس باید به صورت مصداقی در مورد آثارشان حرف بزنیم.سپس کارشناس مسئول کارگاههای ادبی ستاد هدف از برگزاری نشست های آنلاین را هم اندیشی دانست در خصوص کارگاههای برخط و ویژگی های این کارگاه‌ها واین که در بسیاری از استانها از این دوران به صورت فرصت استفاده کرده و کارگاه های برخط بسیارعالی دارند صحبت کرد و اشاره دشت که در استان ایلام نیز با وجود سرمایه های خوب ادبی کارگاه های برخط بسیار ثمر بخش خواهد بود و که در کارگاههای برخط حتمااز تجربه ادبی درکارگاه ها استفاده می شود وکارگاه های عمومی نیز این فرصت به ماداده می شود که ما زیربنایی انجام دهیم یک روخوانی با آرامش وتبحروجذاب درمعرفی یک کتاب خوب وظیفه یک مربی ادبی است مربی درکارگاه جهت شناخت عضو باید اطلاعات اعضا را از والدین بگیرد که فضا وعضو مبهم نباشد .فروغ سادات شایگان ازگروه های مجازی به عنوان پشتیبان برای کارگاه های آنلاین یادکردو ارتباط ومشارکت اعضا را در کارگاه مهم دانست و گفت: مربی متکلم وحده نباشد و از امکانات اسکای روم در جذابیت کارگاه استفاده کند.ایشان همچنین درخصوص طرح های ادبی مربیان به صورت تک تک و با اسم طرح و مربی صحبت کرد.

در ادامه معاون فرهنگی کانون استان نیز با مربیان درخصوص  اهمیت کار ادبی و دنیای امروز و ارتباط آن با فعالیت های ادبی دوری صحبتت کرد و گفت: شناخت موقعیت فعلی ایجاب می کند که ما بیش از پیش فعالیت مجازی را جدی بگیریم و به همان اندازه حضوری برایش برنامه ریزی داشته باشیم

 هماهنگی مربی ادبی و مسئول مرکز  و همچنین کارشناس آفرینش های ادبی بسیار مهم و امری دو طرفه است که می تواند باعث کیفیت بیشتر برنامه های ادبی در مراکز شود .بخش زیادی از   فعالیت های مجازی انجمن ها برعهده ی مربیان ادبی است و نقش موثری در روشن گذاشتن چراغ انجمن ها و کارگاهها دارند و مهم است که جایگاه خودشان را بشناسند چراکه هر فعالیتی انجام می دهند پایه ادبی دارد پس وظیفه شأن به عنوان مربی ادبی بسیار مهم است .

در پایان  فرحناز چولکی کارشناس آفرینش های ادبی استان نیز ضمن قدردانی از حضور مسئولین وهمراهی مدیر و مسئولین ومربیان استان گزارش مختصری از فعالیت های ادبی ارائه کرد.

شعر خوانی زهرا شاکرمی عضوانجمن ادبی کانون استان نیز از بخش های این نشست بود که به عنوان مصداقی از فعالیت های ادبی استان توسط عضو به عنوان مهمان ویژه ارائه شد.

اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام با بیست ودو مرکز فرهنگی،هنری در سراسراستان به صورت ثابت،سیار و پستی به بچه های ایلامی خدمات فرهنگی،ادبی ،هنری و آموزشی ارائه می دهد. که این روزها تمامی فعالیت های شصت و چهار گانه ی آن به صورت مجازی انجام می گیرد به شکلی که در ۱۸ مرکز ثابت آن در سراسر استان هر مرکز با فعالیت فرهنگی ،ادبی،هنری در شیفت صبح و عصر  در فضای مجازی kpf به بچه ها خدمات فرهنگی ارائه می دهند.علاوه براین ها  بیش از هشت انجمن مجازی و ۱۰۹ کارگاه مجازی با فعالیت های ۶۴ گانه  نیز با دعوت از چهره های فرهنگی،ادبی و هنری کشوری و استانی،چراغ برنامه های کانون را روشن نگه داشته اند.این در حالی است که فعالیت های مجازی نسبت به فعالیت حضوری زمان بیشتری ازمربیان کانون می گیرد و هماهنگی و اجرا و حساسیت ویژه ی آن با سختی بیشتری همراه است

 درفصل جاری تابستان‌نیز کانون استان ایلام  علاوه بر فعالیت های مراکز ثابت در کارگاههای عمومی،در سایت kpf ،تعداد ۳۰ کارگاه تخصصی را به صورت برخط و شهریه ای درحال برگزاری دارد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =