بررسی کار شعر و ادبیات در انجمن شاعران کانون سمنان

چهاردهمین‌جلسه‌ی انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری سمنان با نقد آثار اعضا و بررسی کار شعر و ادبیات، برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، چهاردهمین‌جلسه‌ی اعضای انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان، پیش از ظهر سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ با دعوت از علیرضا حکمتی شاعر، نویسنده، منتقد ادبی و کارشناس روابط‌عمومی کانون کرمانشاه، برگزار و ضمن نقد شاعرانه‌های اعضای این انجمن، درخصوص کار شعر و ادبیات، گفت‌وگو شد.

حکمتی در ابتدای سخنانش ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اعضا و مربیان انجمن شاعران نوجوان کانون سمنان پیش از تقد و بررسی آثار اعضا اظهار داشت: تجزیه و تحلیل اثر باعث رشد و بالندگی اعضا در زمینه‌ی ادبی خواهد شد و این فرصت مناسبی است و بایست با خودمان فکر کنیم برای این‌که یک شعر یا یک اثر ادبی خلق شود چه دلیل و نیازی هست تا این‌کار انجام شود و وقتی به این موضوع فکر کنیم در واقع تلاش می‌کنیم دغدغه‌های فکری خودمان یا جامعه‌مان را وارد کار ادبی کنیم.

وی در ادامه افزود: کار ادبیات، فیلم، شعر، داستان، موسیقی و... برای این است که پنجره‌ای رو به مردم باز شود تا دغدغه‌های اجتماعی را در آن‌ کار ادبی یا هنری ببینند و آن‌ها هم از اتفاق‌های روزمره و رویدادهای اجتماعی آگاه شوند.

کار شعر و ادبیات، برجسته‌سازی موضوعات است

مهمان انجمن شاعران نوجوان کانون استان سمنان در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: کار شعر و ادبیات، برجسته‌سازی موضوعات است؛ یعنی همه‌ی موضوعاتی که در شعر، داستان، فیلم و غیره می‌بینیم و روزمره در زندگی ما هستند؛ اما کار شاعر این است که آن‌ها را برجسته‌سازی کند و مهم‌ترین وظیفه‌ بر دوش شاعران و کسانی‌که در حوزه‌ی ادبیات قلم می‌زنند این است که در این مسیر گام بردارند و آنچه که دغدغه‌ی مردم است و بیش‌تر بایست در جامعه دیده شود، برای مخاطب خود ترسیم کنند.

وی در ادامه با بیان این‌که کشور ایران، خاستگاه ادبیات است، افزود: قله‌های بزرگ شعر جهان به‌نوعی در این سرزمین بودند امثال حافظ، سعدی، فردوسی و همه‌ی بزرگان ادبیات از گذشته تا به امروز، از بزرگان ادبیات هم در ایران و هم در جهان هستند و وظیفه‌ی ما این است تا ادبیات گذشته‌ی خود را به‌درستی بشناسیم و با آن آشنایی کامل داشته باشیم و از ادبیات معاصر هم آگاه باشیم و به‌طور کلی شاعر بایست حتماً در بعضی از امور زمانه‌ی خودش حاذق باشد؛ یعنی پیش‌زمینه‌ای از آن‌ها داشته باشد و به‌عنوان نماینده همه‌ی مردم، شعری که می‌سراید بایست به مذاق تمام مخاطبانش بنشیند.

حکمتی در نقد اثر یکی از اعضای انجمن یادآور شد: اندیشه، عنصر مهم در شعر است و در سرودن شعر سپید بایست مختصات آن در نظر گرفته شود؛ چون بعضی شعرها نیاز به تفکر و تعمق دارد.

شعر به نوعی معماست

شاعر و منتقد کرمانشاهی هم‌چنین اظهار داشت: شاعر بایست کاری کند تا مردم در شعر، چیزهایی را بشنوند و بخوانند که معمولی نباشد؛ به بیانی دیگر کار شاعر این است که جملات معمولی و روزمره را غیر معمولی به مخاطب اثرش منتقل کند.

حکمتی  تأکید کرد: شعر به‌نوعی معماست؛ یعنی درگیر کردن خواننده با یک‌سری از تصویرسازی‌ها و جملاتی که تفکر را در آن زنده کند و شاعر بتواند با استفاده از صنعت تشخیص(جاندارپنداری)، تشبیه و...، کلمات را از کارکرد اصلی خودش تعویض کند و به کارکرد دیگری از کلمات برسد.

وی درخصوص خلق یک اثر شاعرانه خاطرنشان کرد: شاعر بایست هنگام سرودن شعر چیزی را بیان کند که برای مخاطب، تازگی داشته باشد و اثری بیافریند که خوشایند دیگران باشد و این کار شاعرانه هم‌راه با لوازم و آرایه‌هایی است که باعث می‌شود حرف یا پیام شاعر، زیباتر به مخاطب منتقل شود.

حکمتی مهم‌ترین کار شاعر را کشف‌های شاعرانه، دانست و گفت: کشف و شهود شاعرانه باعث خلق یک اثر هنری و تولد شعر می‌شود تا مخاطب‌پسند باشد و باعث شود که تفکر و اندیشه‌گرایی در مخاطبان بیش‌تر جلوه کند.

مهمان انجمن شاعران نوجوان کانون استان سمنان در پایان سخنانش از اعضا خواست تا مطالعه را جدی بگیرند و هر روز یک یا دو جلد کتاب بخوانند و ضمن مطالعه حتماً از دانش و هنر مربیان کارگاه‌های ادبی نهایت استفاده را ببرند و یقین بدانند که کانون پرورش فکری، مکان بسیار مناسبی برای آفرینش آثار ادبی و هنری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =