در فعالیت‌های کانون بازنگری کنیم

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خطاب به مربیان گفت که نام و آرم کانون یک سرمایه‌ی ملی است و برای حفظ جایگاه این سرمایه، لازم است که مدام در برنامه‌ها و فعالیت‌های‌مان بازنگری و پیشینه‌ی هر برنامه را بررسی کنیم.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمود مروج در وبینار یک‌روزه‌ای با کارشناسان ادبی و کارشناسان مسئول ادبی سراسر کشور این مجموعه در سخنانی خواستار بازنگری و توجه به ضرورت آغاز فعالیت‌ها شد و گفت: باید هر برنامه‌ای را به پیشینه‌اش نگاه کنیم و در تکمیل برنامه‌ها قدم برداریم. بعضی‌وقت‌ها برنامه‌هایی هست که ما گویا به برگزاری آن عادت کرده‌ایم.
وی با ذکر مثالی از فعالیت‌های فرهنگی این نهاد، گفت: در حوزه‌ی فرهنگی، مثلا جشنواره‌ی قصه‌گویی نزدیک به ۲۴سال است که در حال برگزاری است. اما چرا؟ زمانی نیازش احساس شد که جشنواره‌ای در این حوزه وجود داشته باشد. بعدها، این رویداد ادامه پیدا کرد و وسعت یافت و تبدیل شد به جشنواره‌ای بین‌المللی.
وی در این بخش با طرح سوالی، تاکید کرد: بد نیست که روزی نگاه کنیم به گذشته، که از قدیم اصلا چرا این جشنواره به وجود آمده، چرا وسعت یافته، از کی ایجاد شده و... این‌ها نکات مهم و تاثیرگذاری هستند.
مروج در باره‌ی این بازنگری با اشاره به محوریت فعالیت‌های کانون، این‌گونه بیان کرد:  این بازنگری از این حیث است که مخاطب ما چه‌قدر از این برنامه استفاده می‌کند؟ اجرای ما آیا خوب است؟ برنامه مفید است؟
او ادامه داد که کانون یک سرمایه‌ی ملی است و باید از این سرمایه به نحو احسن مراقبت کنیم؛ تجربیات زیادی که دوستان ما در کانون در بیش از نیم‌قرن گذشته داشته‌اند، و این نکته که خیلی از برنامه‌ها از کانون به دیگران معرفی شده، مهم است.


او تصریح کرد: برای این‌که آرم زیبا و نشان جهانی کانون را حفظ کنیم، باید با هم بحث و گفت‌وگو کنیم تا دچار اجرای برنامه‌های از سر عادت نشویم.
او با ذکر مثال دیگر گفت: خیلی از برنامه‌های بخش ادبی از اساس غیرحضوری بوده‌اند، اما در برنامه‌های غیرحضوری هم باید حال و هوای مرکز را تصویر کرد؛ این نکته هرچند سخت، اما شدنی است چراکه مربیان کانون همیشه خلاق هستند.
معاون فرهنگی کانون خطاب به کارشناسان ادبی، از آن‌ها خواست که به عنوان کانونی‌ها، تسلیم کمبودها نشوند؛ او گفت که مربیان ما همیشه سعی کرده‌اند خودی نشان بدهند، و هنوز هم همین است.
وی همچنین به بحث محوریت در اضلاع کانون هم اشاره کرد و گفت: وقتی می‌گوییم ما مرکزمحور، مربی‌محور و مخاطب‌محور هستیم، خواهشم این است و لازم است که هوای هم را بیشتر داشته باشیم. مهم است که هوای همکاران پاره‌وقت را بیشتر داشته باشیم، مهم است که هرکسی که در محیط کانون و تحت نشان کانون کار می‌کند، همکار ماست، هرکسی که به نحوی در مراکز فعالیت می‌کند، عضو ماست.
مروج در پایان سخنانش به بعضی از لقب‌های اداری نیز گریزی زد و گفت که این لقب‌ها شاید در بعضی جاها مهم باشد، اما ما اعضای بزرگ خانواده‌ی کانون هستیم و هرکسی وارد این خانواده می‌شود، باید حس و حالی پیدا کند، که این حس و حال را در و دیوار به وجود نمی‌آورد، بلکه آدم‌ها به وجود می‌آورند.
وبینار یک‌روزه‌ی معاون فرهنگی با کارشناسان ادبی کانون در روز یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ با سخنان انسیه موسویان مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری آغاز شد و بعداز چند کارگاه و نشست‌های گفت‌گو و ارائه‌ی گزارش کار، با سخنان محمود مروج معاون فرهنگی کانون پایان یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =