برگزاری آیین اختتامیه‌ی مرحله استانی بیست و سومین  جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در البرز

آیین  اختتامیه مرحله استانی بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز، به صورت مجازی برگزار و برگزیدگان بخش ‌»ملی» معرفی شدند.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون البرز، این آیین با توجه به شرایط کرونایی استان و ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی عصر روز یک‌شنبه۱۷ مرداد ۱۴۰۰ و به صورت مجازی، برگزارشد.

  جشنواره‌ی قصه‌گویی میراث ارزشمندی که باید پاسداشت و نگه‌داری شود

افسون امینی، مدیر کل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  به عنوان میهمان ویژه ی این برنامه با اشاره به نقش قصه‌گویی در پرورش مخاطبان، جشنواره ی بیست و سوم را تجربه‌ای تازه دانست که اگر چه شیوع کرونا تلخی هایی را به بار آورده اما کانون توانسته توانمندی‌های خود به ویژه در حوزه‌ی مجازی را ارزیابی کند.، این مقام مسوول این توانمندی‌ها را قابل قبول و در برخی مواقع پیشرو خواند.

مدیر کل آفرینش‌های فرهنگی کانون با تشکر از تمام عزیزانی که در برنامه‌ریزی و اجرای این جشنواره نقش داشته‌اند، از جمله همکاران دبیرخانه‌ی مرکزی و استان‌ها، مدیران کل  و مربیان افزود: جشنواره‌ی قصه‌گویی اتفاق کوچکی نیست و کانون سال ها توانسته پرچم این جشنواره را برافراشته نگاه دارد، پس بدانیم جشنواره‌ی قصه‌گویی میراث ارزشمندی که باید پاسداشت و نگه‌داری شود.

امینی  تاکید کرد  اگر امروز قصه گویی تبدیل به یک درخت تناور شده و دیگر سازمان‌ها و ارگان‌ها نیز به اهمیت این هنر والا پی برده‌اند، باید  بدانیم باز هم ما از مشارکت و از توانمند شدن بی نیاز نیستیم ومی‌بایست سعی کنیم با مطالعه بیشتر و افزودن اطلاعات، مدام خود را به روز نگه داریم.

مدیر کل آفرینش‌های فرهنگی خطاب به مربیان کانون هم گفت مخاطب خاص ما کودکان و نوجوانان هستند و  همگی ما به ویژه مربیان که مستقیم با این گروه سنی سر و کار دارند بدانند مخاطب امروز پا به پای ما نه، بلکه جلوتر از ما گام بر می‌دارد و ما با مخاطبی رو به رو هستم که دائم در حال رشد و تغییر است و اگر ما نتوانیم این مخاطبان را دل بسته‌ی این هنر کنیم نمی توانیم آن‌ها را پای این هنر نگه داریم.

وی با اشاره به تفاوت‌های نسل دیروز و امروز و فردا گفت قصه‌گویی بر محور مربیان می چرخد و انتظار داریم این عزیزان در فن و شیوه‌ی اجرا، بیان قصه، محتواها و حتی بسترهایی که این محتوا را به قصه‌گویان عرضه می‌کنند خلاقیت داشته و از ظرفیت ارتباط وسیع خود با بچه‌ها بهره ببرند و لازمه‌ی انجام درست این کار آن است که برنامه‌ریزی مختص ستاد با محدودیت‌های موجود در آن نباشد و مربیان به دنبال برنامه‌ریزی‌ها و ایده‌های مناسب باشند.

امینی در پایان ضمن خدا قوت ویژه به مدیر کل و همکاران کانون البرز، از اضافه شدن تجربه قصه زندگی من و قصه‌های نود ثانیه‌ای در سال‌های گذشته و بخش «پادکست» با توجه به شرایط روز به عنوان اتفاقات خوشایند یاد کرده  و ابراز امیدواری کرد که جشنواره‌های آتی کانون مسیر جدیدی را رو به مخاطبان بگشاید .

 قاسم سلیمانی، مدیر کل کانون البرز نیز  در ابتدای این آیین ضمن تبریک روز خبرنگار و  خوشامدگویی ویژه به حاضران این برنامه،  از تمامی  عزیزانی که در برگزاری سطوح مختلف جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی زحمت کشیده‌اند، قدر انی کرده و با اشاره  به شرایط بیماری کرونا و تغییرات به وجود آمده در جشنواره بر این اساس گفت باید از آموزش و پرورش، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و صدا و سیما  به عنوان  شرکای فرهنگی کانون پرورش فکری استان البرز تقدیر کرده و ابراز امیدواری کرد که با تغییر شرایط کرونا کانون بتواند روند رو به رشد خود را هم‌چون گذشته ادامه دهد.

این مقام مسوول تشکیل انجمن قصه گویی، اقدامات سال‌های مختلف آن و  تشکیل کارگروه «پادکست» را از اهم اقدامات کانون در این حوزه دانست.

مهری فلاح، معاون فرهنگی، اجرایی کانون البرز نیز در بخشی از این  ویژه برنامه، ضمن تشکر از حضور قصه‌گویان بخش‌های مختلف، خطاب به آنان گفت بسیار خرسندیم که بار دیگر این فرصت را یافتیم که در شرایط کنونی نیز  لحظاتی میهمان قصه‌های زیبای شما باشیم و افزود از پشتیبانی‌های مدیر کل محترم استان و  تمام عزیزانی که کمک کردند تا با قصه ها به خاطرات کودکی سفر کنیم قدردانی کرده و به صورت ویژه از تمامی مسوولان و مربیان مراکز که در جذب و هدایت اعضا به هنر قصه‌گویی نقش داشته‌اند، تشکر می‌کنیم.

فلاح آمار شرکت‌کنندگان کلی  استان البرز در جشنواره را ۳۳۹ نفر اعلام کرده  و تعداد آثار قابل قبول ارسالی را ۲۵۱ اثر عنوان کرد.

وی تعداد شرکت کنندگان  بخش ملی را ۹۳ نفر دانست که از این بین ۸ قصه‌گو  در بخش پدربزرگ و مادربزرگ‌ها، ۳۹ قصه‌گو در بخش زنان و مردان و ۴۶ قصه‌گو در بخش دختران و پسران مشارکت داشته‌اند.

معاون کانون البرز هم‌چنین  نگاهی نیز به آمار قصه‌گویان دیگر بخش ها داشته و افزود ۸۸ قصه در قالب پادکست و ۷۰ قصه در بخش قصه زندگی من (قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای) از استان البرز حضور داشتند و کمیت و کیفیت قصه‌ها را با توجه به برنامه‌ریزی و فعالیت ارزشمند همکاران استان، قابل قبول دانست.

   در بخش دیگری از این آیین سمانه موسوی عضو نوجوان مرکز شماره ۴ کانون کرج و انجمن قصه‌گویی کانون البرز که توانسته بود با قصه‌ی «فرشته و ماه» رتبه دوم گروه دختران و پسران بخش ملی را از آن خود کند، این قصه را برای مخاطبان قصه‌گویی کرد.

قرائت بیانیه‌ی هیئت داوران توسط نرمین کریمی، کارشناس فرهنگی و رابط انجمن قصه‌گویی کانون قسمت دیگری از این مراسم بود .

داوران استان البرز در بخش‌هایی از این بیانیه به اهمیت قصه در فرهنگ‌سازی و تاثیر قصه‌گویی بر غنای فرهنگ و ادبیات مکتوب ایران و هم‌چنین  نقش آن در دیگر هنرها اشاره کرده  و آن را هنری خطاب کردند که به  واژه‌ها تجسم و جان بخشیده است.

هیئت داوران هم‌چنین برگزاری بیست و سومین جشنوارۀ بین‌المللی قصه‌گویی به همت کانون پرورش فکری کودکان  و نوجوانان در موقعیت کنونی که جهان با همه‌گیری بیماری کرونا مواجه است، را عاملی دانستند که موجب شده تا قصه‌ها با آموزش‌ها و یادکردهای درونی خود، چراغی برافروزند و مشعل‌های امید را بر دل نسل‌های گوناگون بتابانند؛ و از سویی دیگر ما شنوندگان و ناقلان قصه‌ها را در جان‌بخشیدن به کالبد قصه‌ها سهیم کنند؛ قصه‌هایی که علاوه بر جنبه‌های گوناگون موجود در خود، گاه نصیحت‌های تلخ‌ را در کالبد قصه‌هایی شیرین و گوارا، بر دل و جان آدمیان گوارا می‌کنند و فرومی‌نشانند.

متن کامل بیانیه‌

در بخش پایانی برنامه برگزیدگان این جشنواره معرفی و «لیلی همتی»با قصه «شاه جهان» و «پارمیس منتخبی» با قصه« وقت ملاقات تمام شده » در گروه زنان و مردان بخش ملی و «مهدیس اخلاقی» با قصه « گل بلور و خورشید» و «سمانه موسوی» با قصه «فرشته و ماه» در گروه دختران و پسران این بخش و «سیده معصومه شمسی» با قصه «عمو نوروز و ننه سرما» درگروه زنان و مردان بخش آیینی و سنتی و «ستایش خوشانیان»، با قصه «دیو و کیکاووس» در گروه دختران و پسران این بخش  توانستند ۶ نفر برگزیدگانی باشند که به مرحله‌ی منطقه‌ای راه پیدا کردند.

هم‌چنین« فاطمه موسوی» با قصه  «شاهرخ و پریناز»، «بهناز جویبار»، با قصه  «دیگ کهنه» و «ثریا سقزچی» با قصه «انار خاتون»  رتبه‌های اول تا سوم بخش ملی مرحله‌ی استانی البرز در جایگاه مادربزرگ‌ها را کسب کردند که لازم به توضیح است با توجه به شرایط فعلی بخش استانی، پایان رقابت این عزیزان خواهد بود .

اسامی کامل برگزیدگان و شایستگان تقدیر بخش های مختلف

گفتنی است بیست و سومین جشنواره بین‌المللی  قصه‌گویی با   شعار «آینده ساختنی است» علاوه بر بخش ملی،  شامل بخش‌های دیگری از جمله «بین‌المللی»، « قصه‌گوی برترکشور»، «قصه زندگی من(۹۰

ثانیه‌ای)» و «پادکست» نیز بوده و قصه‌گویان قصه‌های خودبا محورهای موضوعی امیدها و آرزوها، شادی‌ها و غم‌ها و ایثار و از خودگذشتگی را در این بخش‌ها نیز بیان کرده و در «بخش علمی» هم دستاوردهای محققان در این زمینه به رقابت خواهند پرداخت و تمامی برگزیدگان هم‌زمان با شب یلدا در سطوح مختلف اعلام خواهند شد .

گزارش تصویری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =