تحلیل رویدادها، نخستین گام در فرآیند هدایت بازیگر

میهمان انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان، تحلیل رویدادها را نخستین گام در فرآیند هدایت بازیگر و بیان‌گر درک درست کارگردان از فضای حاکم بر نمایش دانست

به گزارش روابط عمومی داره کل کانون استان گیلان، پانزدهمین نشست مجازی اعضای انجمن هنرهای نمایشی کانون که با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌های صاحب‌نظران این عرصه و فراهم‌سازی بسترهای مناسب برای کشف و پرورش استعدادهای هنری اعضای نوجوان در سایه هم‌گرایی، انجام کار گروهی و فرآیندمحور صورت‌گرفت، با تاکید بر موضوع محوری «هدایت بازیگر در پروسه تمرین» به پیش‌رفت.

سیدیاسر هاشم‌زاده، کارگردان و فعال عرصه‌ی هنرهای نمایشی نیز میهمان انجمن بود و ضمن تاکید بر اهمیت موضوع  این گردهم‌آیی مجازی اظهارکرد: هدایت بازیگر، مبحث بسیار مهم و اساسی در نمایش است و گویای آگاهی کارگردان و شناخت درست وی از کار و چیدمان اصولی مقدمات نمایش به‌شمارمی‌رود.

هاشم‌زاده درعین‌حال، از شاخصه‌های یک کارگردان موفق سخن‌به میان آورد و ضمن اشاره به آثار نمایشی مطرح و شناخته‌شده ایران و جهان توضیح‌داد: آن‌چه در راستای  شناخت متن، پیشینه کار، طراحی، نور، فضاسازی و دیگر عوامل موثر بر ارایه یک اثر نمایشی موفق تاثیر ‌به‌سزایی دارد، تعامل با بازیگر درخوانش متن  و آماده‌سازی وی برای مواجهه با نقش است.

وی برهمین‌اساس، شالوده وزیربنای این حرکت اثربخش را «درک صحیح و تحلیل رویدادها» وبه‌تبعِ‌آن، ‌انتقال تصویری روشن به بازیگر دانست ونقش‌آفرینی کارگردان در کسوت مؤلف دوم را در مسیر کیفیت‌بخشی به متن و اثر نمایشی، لازم و ضروری خواند.

مربی مسئول کانون پرورش فکری استان کردستان ادامه سخنان خود را به تبیین و تشریح  اهمیت «تحلیل شخصیت» اختصاص‌داد و افزود: تحلیل شخصیت، دومین گام در جهت هدایت بازیگر و حرکتی برای اشراف کامل وی نسبت به زوایای پیدا و پنهان شخصیت‌های داستان و درنتیجه، هنرنمایی مخاطب‌پسند به‌شمارمی‌رود.

این  کارگردان تئاتر و نمایش عروسکی توضیح‌داد: نگریستن به جنبه‌های بیرونی ودرونی شخصیت و تحلیل ظاهر، پوشش، ویژگی‌های اخلاقی و روانی شخصیت و هم‌چنین، مسایل فکری، اجتماعی و سیاسی حاکم بر روزگار وی می‌تواند به ارایه تصویری درست و همراه‌سازی تماشاگر کمک‌کند.

او در عین‌حال، از ظرافت‌های حاکم بر نمایش‌هایی با موضوعات دینی و تاریخی سخن‌به‌میان آورد و مطالعه اصولی و بهره‌گیری از کارشناسان مجرب را یک ضرورت خواند.

تاکید بر اهمیت مطالعه نمایشنامه‌ها و تماشای آثار نمایشی، ازدیگر موضوع‌هایی بود که میهمان برنامه برآن تاکیدداشت ودرپایان نیز به پرسش‌های اعضای انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان پاسخ‌گفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =