کد خبر: 307009
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶
بازدید 115
رنگ بومی‌ ومحلی داستان‌ها دارای اهمیت است

رنگ بومی‌محلی داستان‌ها دارای اهمیت است و نقش به‌سزایی در آشناسازی مخاطب با تجربه‌های زیستی نویسنده و علاقه‌مندسازی خواننده به پیگیری داستان ایفامی‌کند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون استان گیلان، بتول پورشیخ در سومین گردهم‌آیی مجازی اعضای انجمن نویسندگان نوجوانان کانون استان گیلان در سال ۱۴۰۰، با بیان این مطلب افزود: نوشتن داستان‌های محلی، مخاطب را به کوچه‌بازارهای زادگاه نویسنده برده  و او را با مفاخر، آداب و رسوم و ناشناخته‌های ‌مناطق مختلف آشنامی‌کند.

این فعال عرصه‌ی ادبیات اضافه‌کرد: شریک‌سازی خواننده با تجربه‌های زیستی یک نویسنده می‌تواند به‌عنوان یک منبع ارزش‌مند و حرکتی در جهت تبادل فرهنگی موردتوجه قرارگیرد.

میهمان انجمن نویسندگان نوجوانان کانون استان گیلان درهمین‌حال، زبان ساده و رسمی داستان و پرهیز از شکستن واژگان را دارای اهمیت دانست و توجه به این نکته را برای همگان، به ویژه نوقلمان و اعضای به قالب رسیده کانون ضروری خواند.

نویسنده مجموعه‌ی شعر«کوچه‌های آبی» و «هشتگ داستان»، ادامه سخنان خود رابه ضرورت انتخاب گروه‌های سنی و جنس شخصیت‌های داستان اختصاص‌داد و آگاهی از زبان و نگاه نقش‌آفرینان آن  را در جلب‌نظر و همراه‌سازی مخاطب موثردانست.

استفاده به‌جا و مناسب از توصیف و رعایت حدود داستان و متن ادبی، ازدیگر موضوع‌هایی بود که مدنظر پورشیخ قرارداشت و وی با جذاب توصیف‌کردن زاویه دید شخص اول گفت: روایت داستان از زبان اول شخص می‌تواند به صمیمیت فضای حاکم بر متن کمک‌کند.

اوهم‌چنین رعایت علائم نگارشی و ویرایش چندباره متن را ضروری‌خواند و استفاده ازدیدگاه‌های سازنده دوستان و صاحب‌نظران این عرصه را گامی در مسیر کیفیت‌بخشی به اثر داستانی برشمرد.

مربی ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین با تاکید بر ضرورت رعایت ساختارهای داستانی و نام‌گذاری مناسب داستان‌ها اظهارداشت: به تصویرکشیدن حالت‌های افراد و توصیف‌های زمانی و مکانی نیز نقش تاثیرگذاری در باورپذیری داستان ایفامی‌کند.

پاسخ‌گویی به پرسش‌های اعضا و توصیه به مطالعه کتاب و منابع خواندنی، پایان‌بخش نشست مجازی اعضای انجمن ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان بود.

یادآورمی‌شود، انجمن نویسندگان نوجوان کانون استان گیلان که با حضور نویسندگان، کارشناسان و منتقدان ادبی برگزارمی‌شود، نقشی راهبردی در شناسایی و شکوفایی استعدادهای نوجوانان در حوزه ادبیات داستانی دارد و توانسته با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا، به روند روبه‌رشد خود ادامه‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =