باغبان وظیفه‌شناس شعرهایمان باشیم

باغبان شعرهای‌ خود باشیم و با مرور ابیات اشعار و هرس شاخ‌وبرگ‌های اضافه این نهال، به باروری آن کمک‌کنیم.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، این بخشی از سخنان سمیه یاوری، شاعر و نویسنده کشورمان درجمع اعضای انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان است.

یاوری در این نشست مجازی که با هدف هم‌افزایی و بهره‌گیری از دیدگاه‌های صاحب‌نظران عرصه‌ی ادبیات و تشویق نوجوانان و نوقلمان به فعالیت در عرصه ادبیات و سُرایش شعر صورت‌می‌گیرد، از ضرورت باورسازی و جان‌بخشی به اشعار، در سایه ویرایش و پیرایش صحبت‌کرد و ایجاز در شعر و فشرده‌سازی مناسب را در همراه‌سازی مخاطب موثردانست.

کارشناس مسئول ادبی کانون پرورش فکری استان کرمان در ادامه با مخاطب‌قراردادن اعضای انجمن شاعران نوجوان کانون استان گیلان اظهارکرد: نوجوانی، زمانی مناسب برای سُرایش و آشنایی با گونه‌های مختلف شعر محسوب‌می‌شود و مطالعه آثار شاعران مطرح و نام‌آشنا، نقشی سازنده در زیباسازی لحن و خلق اثر به زبان امروزی دارد.

این شاعر و نویسنده هم‌چنین، رعایت اصول و ساختارهای شعری را پایه خلق اثر دانست و با مهم توصیف‌کردن آغاز و پایان‌بندی شعر، ایجاد تفکر در خواننده  و خیال‌انگیزی آن گفت: سلاست کلامی و سادگی واژگان نیز دارای اهمیت و تاثیرگذار است.

میهمان برنامه در بخش دیگر صحبت‌های خود، اهمیت تصویرسازی و تخیل شعری را یادآورشد و با تبیین تخیل طبیعی و فراطبیعی افزود: تصویرسازی از شاخصه‌های شعر است و زمینه لذت‌بخشی به مخاطب را فراهم‌می‌کند.

وی درهمین ارتباط توضیح‌داد: آن‌چه در خلق تصاویر بدیع و بکر اهمیت‌دارد، ارتباط محکم تصاویر در فرآیند سرایش، نوآوری، نگاه دقیق به پیرامون و بهره‌گیری از قدرت شبیه‌سازی برای انتقال مفاهیم و استفاده مناسب بر صنعت‌های شعری است.

او در همین‌حال از گونه‌های مختلف شعری صحبت‌کرد و با اشاره به شعر آیینی عضو نوجوان کانون گفت: شهادت امام حسین(ع) و ماجرای عاشورا، حادثه‌ای‌است که به عنوان یک فرهنگ شمرده‌می‌شود و برهمین‌اساس نیز ضروری‌است با کاربرد لحن حماسی و کلام محکم به بیان تاثیر شگرف حماسه تاریخی بپردازیم.

پایان‌بخش سومین گردهم‌آیی مجازی  اعضای انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در سال ۱۴۰۰ که روز سه‌شنبه، ۲ شهریور صورت‌گرفت، توصیه میهمان برنامه به مخاطبان در ارتباط با ضرورت مطالعه آثار پیشینان، بهره‌گیری از زمان معیار امروز و توجه به صمیمیت، بکربودن واژگان و ساختار یکپارچه شعر بود و وی درپایان به پرسش‌های حاضران پاسخ‌گفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =