کد خبر: 307045
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
بازدید 404
بررسی« معرفی گونه‌های خزری، فک خزری» در پانزدهمین نشست انجمن محیط زیست

انجمن محیط زیست کانون پرورش فکری گلستان، همزمان با بزرگداشت روز دریای خزر، در پانزدهمین نشست مجازی خود به بررسی«معرفی گونه‌های خزری، فک خزری» پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان، پانزدهمین جلسه انجمن محیط زیست گلستان با موضوع بررسی« معرفی گونه‌های خزری، فک خزری» و حضور کارشناسان، مربیان، اعضا و امیر صیاد شیرازی، مدیر مرکز حفاظت فک خزری ایران به‌عنوان مهمان برگزار شد.

شیرازی در ابتدای این نشست با بیان اینکه در اواخر دوران دانشجویی با یک مرکز هلندی که به صورت تخصصی بر موضوع فوک کار می‌کردند آشنا شدم و این شروع کارم در خصوص فوک خزری بود، اظهار داشت: در آن زمان ما هم نمی‌دانستیم این موجود در دریای خزر وجود دارد و بعد از آغاز کار، پیگیر موضوع شدم.

مدیر مرکز حفاظت فک خزری ایران ادامه داد: در کل دنیا ۳۵ گونه فوک داریم که نمونه منحصر به فردی که در دریای خزر است، فوک خزری‌ست که با توجه به نداشتن آبشش، توان تنفس طولانی مدت زیر آ را نداشته و به بچه‌هایشان شیر داده و از نظر ظاهری مثل سگ هستند.

وی در خصوص غذای مورد علاقه این گونه توضیح داد: ماهی غذای این موجود است و محبوب‌ترین ماهی برای فوک خزری، ماهی کیلکا است که با توجه به کاهش تعداد ماهی کیلکا در دریای خزر، فوک خزری از این نظر نیز دچار مشکل شده است.

نماینده مرکز حمایت از فوک خزری «لنی هارت» در ایران تاکید کرد: مهمترین چیزی که باعث نابودی فوک‌های خزری شده، آلودگی‌های دریایی است زیرا دریای خزر در واقع دریاچه خزر است و شرایط اقیانوس‌ها را ندارد و هرگونه آلودگی وارد آن شود کف دریا نفوذ کرده و سال‌ها در این دریا یا دریاچه وجود خواهد داشت.

شیرازی اظهار داشت: تغییرات اقلیمی یکی دیگر از علت ایجاد مشکل برای فوک‌ها است، زیرا این جانوران برای تولید مثل به یک سطح برفی نیاز دارند و هر سال که می‌گذرد، دمای کره زمین رو به افزایش است و باعث آب شدن برف‌ها و یخ‌های سواحل شمال دریای خزر شده است و این موضوع برای فوک‌ها مشکل ایجاد می‌کند.

در این جلسه همچنین نماهنگ و اسلایدهایی از فک خزری برای اعضای حاضر به نمایش درآمد.

پانزدهمین جلسه انجمن محیط زیست گلستان با موضوع بررسی« معرفی گونه‌های خزری، فک خزری» و حضور کارشناسان، مربیان، اعضا و امیر صیاد شیرازی، مدیر مرکز حفاظت فک خزری ایران در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =