نشست توجیهی و بررسی قصه‌های منتخب مرحله استانی برگزار شد

نشست توجیهی و بررسی قصه‌های راه یافته به مرحله منطقه‌ای در بخش ملی با حضور داوارن مرحله‌ی استانی به صورت مجازی به مرحله‌ی اجرا در آمد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، همزمان با صبح روز چهارشنبه ۱۰ شهریور ماه ۱۴۰۰ نشست تحلیل و بررسی و توجیه قصه گویان منتخب مرحله‌ی استانی در بخش قصه‌های ملی، با حضور طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان، فردین مقدوری، ام لیلا شعبانی و سیده ملیحه قریشی‌زادگان داوران مرحله استانی، کارشناسان فرهنگی، مربیان مسئول مراکز و قصه‌گویان استانی راه یافته به مرحله منطقه‌ای بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون به صورت مجازی برگزار شد.

بر اساس این خبر در آغاز نشست که با هدف ارتقای کیفی قصه‌های منتخب مرحله‌ی  استانی برگزار شد، ام لیلا شعبانی یکی از داوارن این مرحله در خصوص محتوا و فرآیند اجرا، انتخاب و پرداخت متن نکاتی را به هنرمندان قصه گوی استان یادآور شد.

وی انتخاب قصه را مهمترین اقدام در قصه‌گویی دانست و گفت: انتخاب قصه‌ها از منابع معتبر، قابلیت روایی و تناسب با قصه گو و مخاطب از نکاتی است که در انتخاب قصه باید رعایت شود.

شعبانی پیام قصه را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت : پیام قصه باید مناسب و با هدف تاثیر مثبت در مخاطب به صورت غیر مستقیم و در جریان قصه منتقل شود .

این کارشناس مسئول فرهنگی کانون استان تهران در بخش پایانی مباحث خود نیز در خصوص طرح داستانی مناسب شامل شروع، گره‌های داستان، نقطه اوج، گره گشایی و شخصیت پردازی در قصه مواردی را به قصه گویان استان یادآور شد.

در ادامه فردین مقدوری از دیگر داوران استان  به بیان مواردی در خصوص اجرای قصه‌ها پرداخت.

 وی با تاکید بر استفاده از گویش های محلی در هنر قصه گویی به تعریفی از قصه پرداخت و اظهار داشت: قصه گویشی است با گفت و گوی هنرمندانه، که قصه گو آن‌را در قالب شعر، جمله و... همراه با ابزار ودر  فضای مناسب برای مخاطب بیان می شود.

مقدوری بر شناخت مخاطب و گروه سنی مخاطبان تاکید کرد و افزود: قصه ها هر کدام دارای پیام هستند که برای مخاطب با گروه‌های سنی مختلف ارایه می شود و شیوه اجرا نیز به تقسیم بندی گروه سنی وابسته است.

این بازیگر تئاتر و صدا پیشه رادیو خراسان جنوبی، از شیوه قصه‌گویی در فضای مجازی در این جشنواره به عنوان تجربه‌ای نو یاد کرد و اظهار داشت: این نوع قصه گویی با شیوه معمول و در حضور مخاطب متفاوت است و لازم است در این خصوص آموزش‌های بیشتری برای قصه گویان پیش‌بینی شود.

وی در پایان بر لحن قصه گویی با گویش محلی، تلفظ و بیان صحیح، تعامل و ارتباط با مخاطب همراه با خلاقیت و با پوشش و فضای محلی تاکید کرد.

در بخش پایانی این نشست سیده ملیحه قریشی زادگان از داوران این مرحله و از قصه گویان برگزیده  استان در چند دروه جشنواره بین المللی قصه گویی که در این دوره به عنوان رابط جشنواره نیز ایفای نقش می کند ضمن ارایه گزارشی از این جشنواره و میزان مشارکت قصه‌گویان استان در بخش‌های مختلف نکاتی مربوط به شیوه‌نامه جشنواره را به منظور توجه و رعایت دقیق تر قصه گویان بازگو کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =