ایجاد بزرگ‌ترین بانک اطلاعات و آرشیو دیجیتالی عکس‌ از آثار مرکز تئاتر کانون

با گردآوری اطلاعات و مشخصات کلیه‌ی آثار تولید شده درمرکز تولید تئاتر و تئاترعروسکی کانون پرورش فکری در نیم‌قرن اخیر و همچنین دیجیتالی‌کردن تمامی عکس‌های موجود در آلبوم‌های آرشیو این مرکز و اسکن متن نمایش‌نامه‌ها، و ساماندهی فیلم تئاترهای اجرا شده در مرکز تئاتر، بزرگ‌ترین بانک اطلاعات تئاترهای کودک و نوجوان کانون به‌ زودی تکمیل و در سایت این مرکز در دسترس پژوهش‌گران و عموم علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سعید زین‌العابدینی معاون تئاتر اداره کل سینمایی و تئاتر با اعلام این خبر گفت که در طول شیوع کرونا و تعطیلی اجراهای مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری، فرصتی برای انجام پروژه‌های بر زمین مانده داشتیم، که گردآوری و ایجاد بانک اطلاعات تئاتر و تئاتر عروسکی کودک و نوجوان، پژوهش در فرهنگ ایرانی و شناسایی قصه‌های مناسب اقتباس نمایشی و معرفی آن به اهالی تئاتر کودک و نوجوان، تولید نسخه‌ی  pdf بیش از ۵۰۰ نمایش‌نامه‌ی کودک و نوجوان، عکاسی از پوسترهای قدیمی تئاترها و بازیابی آن‌ها، در کنار طرح شناسایی کتاب‌های نظری مربوط به تئاتر کودک و عروسکی و معرفی در فضای مجازی، از مهم‌ترین این کارهاست.
زین‌العابدینی در توضیح دسته‌بندی آثار قدیمی و ایجاد بانک اطلاعاتی تئاتر کانون گفت: فهرست تمامی آثار نمایشی که از ابتدا تا امروز در مرکز تئاتر کار شده، که پیش از این پراکنده یا ناقص بودند، گردآوری، بازنگری و اطلاعات‌شان تکمیل شده است؛ این کار از طریق تماس دوباره و استفاده از آرشیو شخصی هنرمندان و منابع مختلف حاصل شد، و توانستیم این آرشیو و بانک اطلاعاتی را تکمیل کنیم. به محض پایان کار، این بانک در سایت ویژه‌ای بارگذاری می‌شود تا پژوهش‌گران بتوانند از آن استفاده کنند.
به گفته‌ی زین‌العابدینی، در این بررسی‌ها، پژوهش‌گران می‌توانند به اطلاعات اثر، موضوع و عوامل اجرا و عکس‌های اجرا دسترسی داشته باشند.
معاون تئاتر کانون همچنین گفت: بیش از ۵۰۰ نسخه نمایش‌نامه در آرشیو مرکز تئاتر موجود بود که برخی‌شان به مرور زمان داشت آسیب می‌دید، و در ایام تعطیلات کرونایی، تمام این‌ نسخه‌های کاغذی دیجیتالی شده‌اند که امکان بارگذاری آن در سایت ما فراهم خواهد شد.
وی افزود: همکاران ما در گروه‌های مختلف به کارهای پژوهشی روی آوردند. برای مثال مجموعه‌ی ۱۶جلدی قصه‌های یلدا را مطالعه کردند، خلاصه‌داستان‌ها را خوانند، و داستان‌هایی را که بضاعت اقتباس نمایشی و یا ویژگی روایت و نقالی را داشتند، انتخاب و دسته‌بندی کرده‌اند، تا در اختیار هنرمندان نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان قرار گیرد.
سعید زین‌العابدینی همچنین گفت: هم‌اینک کتاب‌های تخصصی تئاتر کودک و نوجوان را بررسی می‌کنیم تا هر هفته یک کتاب را برای علاقه‌مندان تئاتر کودک و نوجوان در صفحه‌ی رسمی مرکز تئاتر در اینستاگرام (آدرس نمایش‌نما) معرفی ‌کنیم.
او درباره‌ی اولویت‌های اجرا بعد از پایان پاندومی کرونا گفت: سال ۹۸ فراخوانی داده بودیم برای اجراها، و شورای تئاتر کانون پس ازمطالعه و بررسی نمایش‌نامه‌های متقاضی، ۶۰ نمایش‌نامه را برای اجرا معرفی کرده اند. هم‌اکنون اولویت اول ما نمایش‌هایی خواهد بود که اجرای‌شان به خاطر شیوع کرونا متوقف شد و ما تعهد داریم شرایط را برای ادامه‌ی این اجراها فراهم کنیم. اولویت بعدی، نمایش‌هایی هستند که نمایش‌نامه و طرح‌شان در شورای مرکز تئاتر پذیرفته شده بود، در کناراین دو و هم زمان، سفارش کار به هنرمندان تاثیرگذار این حوزه برای طراحی کارهای مختلف است.
وی توضیح داد که بنا به ماموریت کانون که وظیفه‌ی الگوسازی برای مخاطبان کودک و نوجوان را دارد، هرساله به هنرمندان برجسته‌ سفارش تولید اثر می‌دهیم؛ زهرا صبری، آزاده انصاری، محمد عاقبتی، علی پاکدست، و بسیاری دیگر ازجمله این هنرمندان هستند که با آن‌ها صحبت‌هایی شده که امیدوارم با بهبود شرایط کرونایی، این دوستان به تولید اثر برای اجرا در این مرکز بپردازند.

اعلام آمادگی برای اجرای تئاتر در پارک‌های تهران
سعید زین‌العابدینی با اشاره به بهترشدن وضعیت شیوع کرونا در تهران و شهرهای دیگر، توضیح داد که در صورت فراهم شدن شرایط از نظر ستاد کرونا، آمادگی داریم که ۷ تا ۸ تئاتر پرتابل را برای اجرا در تمامی پارک‌ها و محیط‌های بازی کودکان به اجرا ببریم.
وی همچنین گفت که از هم‌اکنون برای هفته‌ی ملی کودک طرح‌هایی پیش‌بینی کرده‌ایم که آماده‌سازی فیلم‌ تئاتر هفت اثر مناسب برای اجرای رایگان در روزهای این هفته در فضای مجازی ازآن جمله‌اند.


کرونا مرکز تئاتر را تعطیل نکرد!
معاون تئاتر کودک و نوجوان کانون گفت که ازنظر او و با توجه به فعالیت‌های مختلف که ذکر آن رفت، این مرکز تعطیل نبوده و تنها اجراهای سالنی متوقف بوده‌اند، که در این حوزه نیز در ایام کرونا اجراهای محیطی نیز مورد توجه قرار گرفته بود.
زین‌العابدینی درباره‌ی این تجربه گفت: نمایش‌هایی در جلوی در مرکز تئاتر اجرا شدند که بسیار مورد استقبال قرار گرفت، و تنها با شیوع گونه‌ی دلتا بود که این کار را متوقف کردیم؛ اما تجربه‌ی بسیار خوبی بود، درحدی که مخاطبان ما، گاهی عابران پارک لاله بودند که از این اتفاق، به تئاتر کانون علاقه‌مند شده و بعدها به مرکز آمدند و بلیت خریدند برای کارهای دیگر که روی صحنه  اجرا داشتند یا در فضای مجازی به صورت آنلاین اکران می‌شدند.
وی تاکید کرد که پیش‌بینی می‌کنم بعداز فروکش کردن کرونا هم این طرح را ادامه دهیم؛ هم‌اکنون چند نمایش آماده داریم برای اجرای محیطی، که به محض بازگشایی تالارهای دولتی، این نمایش‌ها نیز اجرا خواهد شد.
این کارگردان تئاتر در بخش دیگری از سخنانش با آسیب‌شناسی تاثیرات کرونا بر هنر، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، مرکز تئاتر کانون هم مانند دیگر مراکز تئاتر کشور دچار چالش‌های بسیاری شد. در نظر بگیرید که دو سالنی که قبلا روزانه به‌طور میانگین ۳۰۰ تا ۶۰۰ مخاطب کودک با خانواده‌هاشان در آن حاضر بودند، و در ماه بیش از ۳۰ هنرمند از این مرکز بهره‌مند می‌شدند، به یک‌باره به دستورستاد ملی کرونا تعطیل شد. در اندک زمانی هم که ما مجوز شروع مجدد فعالیت گرفتیم، بعداز مدتی دوباره تعطیل شدیم. همین تعطیلی پی‌درپی خیلی آسیب به تالارهای تئاتر کانون زده است.

نمایش‌نما و جلوگیری از قطع زنجیره‌ی ارتباطی
وی با اشاره به این که مهم‌ترین آسیب تعطیلی‌های پی‌درپی برای مرکزی که مخاطب جدی کودک و نوجوان دارد قطع زنجیره‌ی ارتباطی با مخاطبان همیشگی تئاتر کودک و نوجوان است، گفت: با این دیدگاه، طرح نمایش‌نما از تابستان سال ۹۹  راه‌اندازی شد که طی آن آثار پرخاطره‌ی تئاتر کانون را مورد بازبینی قرار دادیم و آن دسته از آثار را که حرفه‌ای ضبط شده بودند، اطلاعات‌شان را استخراج و دسته‌بندی، و برای اکران آنلاین آماده کردیم.
براساس این خبر، هم‌اکنون ۷۰ فیلم‌تئاتر از آثار تولیدشده در سال‌های دور و نزدیک در این طرح اکران می‌شود.
به گفته‌ی معاون تئاتر کانون، این مرکز در اجرای این طرح به دنبال منافع مادی نبوده، چراکه می‌دانستیم که مخاطبان ما به دنبال اجرای زنده‌ی تئاتر هستند، همان جادوی تئاتر، ارتباط زنده و نفس‌به‌نفس با عوامل اجرا، اما با این کار، امید داشتیم که زنجیره‌ی ارتباطی‌مان قطع نشود، که خدا را شکر مردم استقبال کردند و کارهای مختلف ما را دیدند.
او گفت: به مناسبت‌های مختلف هم طرح اکران آنلاین رایگان را داشتیم، مثل دهه‌ی محرم، نوروز و هفته‌ی ملی کودک و بازگشایی مدارس، که در تمامی این ایام، کارهایی را به رایگان اکران کرده و خواهیم کرد.
این نویسنده و کارگردان آثار کودک و نوجوان همچنین درباره‌ی دیگر اقدام‌های مرکز تئاتر کانون در ایام کرونا گفت: کارهای مختلفی صورت گرفت که ازآن‌جمله می‌توان به طرح مجموعه ‌روایت‌های ایرانی اشاره کرد. در این طرح، تولید و اکران آنلاین روایت‌های نمایشی از قصه‌های کهن ایرانی مد نظر ما بود که به صورت نقالی و پرده‌خوانی اجرا می‌شدند.   ۱۰ نمایش و آیتم‌های نمایشی تولید و در مواقع مختلف به شکل رایگان و آنلاین پخش شد. در این طرح هم از هنر افرادی چون محمدرضا معجونی، امیرحسین انصافی، فهیمه باروتچی و ... که سال‌ها در زمینه‌ی روایت‌گری و نقالی کار کرده‌اند، استفاده کردیم.
پرده‌های عاشورا هم یکی از طرح‌های دوران کرونا بود که به گفته‌ی مدیر مرکز تئاتر کانون، شامل ۱۰ نقالی و پرده‌خوانی عاشورایی بود که بعد از تمرین، تصویربرداری و در فضای مجازی به صورت آنلاین اکران شدند.
زین العابدینی در پایان با اعلام وضعیت نارنجی شهر تهران از سوی ستاد ملی کرونا اظهار امیدواری کرد که هر چه زودتر اجراهای مرکز تئاتر بازگشایی شود. برهمین اساس سوگواره‌ی نمایشی اربعین در پایان دهه‌ی صفر در محوطه‌ی باز مرکز تئاتر اجرا و پس از آن ضمن اجرای محیطی نمایش در فضای محوطه باز مرکز تئاتر، تالارهای نمایشی کانون به روی مخاطبان گشوده خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =