کد خبر: 307313
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
بازدید 89
نشست پژوهشگران نوجوان در کانون سمنان

نشست پژوهشی اعضای نوجوان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان در بستر فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، با استقبال اعضای نوجوان علاقه‌مند به انجام فعالیت پژوهشی دومین ویژه‌برنامه‌ی مجازی «نشست پژوهشگران نوجوان» به‌همت کارشناس آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان در راستای موضوع «ایده‌یابی در پژوهش»، پیش از ظهر چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ با دعوت از پروانه کیانیان داور و پژوهش‌گر برگزیده‌ی کشوری در پیام‌رسان واتساپ، برگزار شد و اعضا ضمن آشنایی با «سواد اقتصادی، خلاقیت و کارآفرینی»، چگونگی ایده‌یابی و پردازش آن در قالب فعالیت پژوهشی را فرا گرفتند.

کیانیان در ابتدای سخنانش ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مربیان و اعضای نوجوان مراکز فرهنگی‌هنری کانون سمنان، اظهار داشت: نکته‌ی کلیدی که باعث می‌شود در فعالیت پژوهشی مؤفق‌تر عمل کنیم این است که یک پژوهشگر و یک محقق خوب از روی سؤالی که می‌پرسد، مشخص می‌شود؛ یعنی سؤال پژوهش و مسأله‌ای که چالش ایجاد کرده و به دنبال آن  پژوهش انجام می‌شود یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های یک پژوهش است.

وی در ادامه افزود: یک سؤال خوب بایست خیلی کلی نباشد؛ چون در این‌صورت نشان می‌دهد فردِ پژوهشگر، خیلی انسان باسوادی نیست و اطلاعاتی در زمینه‌ی موضوع ندارد. به‌عنوان نمونه «پژوهش درباره‌ی چگونگی زندگی زنبورهای عسل» و از طرفی به همان نسبت، پرسیدن سؤال‌های خیلی‌خیلی جزیی هم، بیش‌تر شگفتی هستند.

جمع‌آوری اطلاعات اولیه، مهم‌ترین بخش پژوهش است

مهمان نشست پژوهشگران نوجوان کانون استان سمنان در بخش دیگری از سخنانش  تأکید کرد: نکته‌ی خیلی‌مهم که در مورد سؤال‌پرسیدن بایست توجه داشت این‌که قبل از هر سؤالی، درباره‌ی موضوعی که دوست داریم، مطالعه و اطلاعات کسب کنیم؛ چون یکی از مهم‌ترین بخش‌های پژوهش، جمع‌آوری اطلاعات اولیه است.

کیانیان هم‌چنین یادآور شد: سؤالِ پژوهش بایست قابلیت انجام‌دادن آن را داشته باشد و پاسخ آن یک کلمه نباشد.

کیانیان در ادامه با تأکید بر انتخاب سؤال مناسب پژوهش، از اعضا خواست تا قبل از طراحی سؤال به جمع‌آوری اطلاعات اولیه بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: یک نکته‌ی مهم که درخصوص سؤال پژوهشی وجود دارد و ممکن است گاهی حتی برای افراد بالغ و یا دانشمندان هم پیش بیاید این است ‌که اطلاعات غلط منجر به پرسیدن سؤال اشتباه می‌شود. پس یک پرسش خوب می‌تواند ما را به یک مسیر درست برساند.

داور و پژوهشگر برگزیده‌ی کشوری با بیان این‌که ایده‌یابی، کارآفرینی و تولید به سواد اقتصادی مربوط می‌شود، گفت: انتخاب درست به‌عنوان موضوع مهمی که در اقتصاد و هم‌چنین در فضاهای دیگر حاکم است، اصولی دارد که بایست به آن آگاه باشیم.

وی در ادامه افزود: دو نوع انتخاب داریم یا یک گزینه را بین گزینه‌های دیگر انتخاب می‌کنیم یا انتخاب بین چه مقدار از چیزی هست.

توجه به اصول انتخاب درست در سواد اقتصادی برای انجام هر کاری

کیانیان در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: اصول انتخاب درست در سواد اقتصادی برای انجام هر کاری، در پنج مورد مبنی بر «هزینه‌ی فرصت»، «شناسایی منابع کمیاب»، «ترسیم قید بودجه»، «مقایسه بین هزینه و منافع» و «هزینه‌ی در رفته» بررسی می‌شود.

وی اظهار داشت: یک انتخاب قبل از انتخاب اصلی، همان هزینه‌ی فرصت است که به ما می‌فهماند تا محتاط‌تر، دقیق‌تر و اصولی‌تر تصمیم بگیریم، درواقع اولین اصل انتخاب، این است که بدانیم هزینه‌ی فرصت هر انتخاب را چگونه محاسبه می‌کنیم.

کیانیان در ادامه افزود: شناسایی منابع کمیاب به‌عنوان دومین اصل انتخاب نیز یعنی بایست برای ایده، خلاقیت یا هر تصمیمی که می‌گیریم منابع کمیاب مانند منبع انسانی، منبع طبیعی، پول، سرمایه و... را شناسایی کنیم و ترسیم قید بودجه هم از مجموع هزینه و مجموع درآمد به‌دست می‌آید.

ادامه‌دادن یک اشتباه، اشتباه بزرگ‌تری است

مهمان نشست پژوهشگران نوجوان کانون استان سمنان با تأکید بر این‌که ادامه‌دادن یک اشتباه، اشتباه بزرگ‌تری است و این یک قانون است، گفت: کارآفرینی؛ یعنی میل به ایجاد یک کسب و کار و ایجاد سازگاری و هماهنگی متقابل بیش‌تر در عملیات بازارها و کارآفرین هم کسی است که متعهد می‌شود مخاطره‌های یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی، اداره و تقبل کند و هیچ‌وقت ناامید نمی‌شود.

کیانیان در ادامه‌ی سخنانش، خلاقیت و نوآوری، ریسک‌پذیری و خطرپذیری همراه با شجاعت، خوش‌بینی و واقع‌بینی، داشتن انگیزه و انضباط کاری، تیزبینی، به‌روز و یادگیرنده بودن را از ویژگی‌های یک کارآفرین دانست.

وی با تأکید بر این‌که «زمان» در اقتصاد نقش بسزایی دارد، گفت: ایده‌پرداز کسی است که موضوعات معمولی و دور از چشم همه را تصحیح کند و برای آن یک ایده‌ی جدید ارائه دهد و یکی از روش‌های خلق ایده، نیازسنجی است.

داور و پژوهشگر برگزیده‌ی کشوری هم‌چنین استفاده از نظرات افراد مطلع، دقت در خواسته‌های مشتری، مراجعه به شرکت‌های مؤفق و ارزیابی عملکرد آن‌ها، دسترسی آسان به منابع مواد اولیه، فناوری و مطالعه‌ی فرهنگ شغل‌های سایر کشورها را از روش‌های خلق ایده برشمرد.

کیانیان از اعضا خواست تا در ایده‌پردازی، خودسانسوری نکنند؛ بلکه هر چیزی را که به ذهن‌شان می‌رسد، بنویسند و پس از کنار هم قرار دادن تمامی ایده،ها، آن‌ها را اولویت‌بندی و ایده‌های ضعیف و کم‌اهمیت را حذف کنند.

وی هم‌چنین با توجه به ظرفیت‌های استان سمنان از راه‌ها، جاده‌ها و جاذبه‌های طبیعی گرفته تا سوغات، محصولات کشاورزی، صنایع دستی و گردشگری که می‌تواند ایده‌های جدیدی برای انجام یک فعالیت تحقیقی‌پژوهشی باشند، تأکید کرد: ایده حتماً نبایست یک مشکل یا نیاز خیلی‌برزگ را رفع کند؛ بلکه رفع یک نیاز کوچک گاهی ممکن است به یک کسب و کار بزرگ منجر شود.

کیانیان در پایان سخنانش تصریح کرد: یکی از اصول خیلی‌مهم در ایده‌پردازی این است که بدانید چه‌کاری را به‌خوبی انجام می‌دهید و کاملاً محیط اطراف‌تان را بسنجید، گاهی وقت‌ها همان امکانات خیلی‌معمولی اطراف می‌تواند عامل بسیار مؤفقی برای پیروزی باشد.

گفتنی است؛ بخشی از این نشست به پرسش و پاسخ اعضا و نمایش نماهنگ «بارکد» با تأکید بر اقتصاد مقاومتی و تولید ملی، اختصاص داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =