برگزاری وبینار هم‌اندیشی والدین و مدرسان کانون‌زبان در سمنان

نخستین وبینار آموزشی «ارتباط مؤثر با والدین» به تفکیک سه موضوع کاربردی ویژه زبان‌آموزان گروه‌های سنی کودک، نوجوان و بزرگسال از سوی کانون‌زبان استان سمنان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، نخستین وبینار آموزشی مدرسان و کارکنان کانون‌زبان سمنان با والدین زبان‌آموزان در سه گروه سنی کودک، نوجوان و بزرگسال، طی روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه ۱۶، ۱۷ و ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ در بستر فضای مجازی، برگزار شد و مدرسان کانون‌زبان در راستای سه موضوع کاربردی «بهبود کیفیت کلاس‌های آنلاین کانون‌زبان» ویژه کودکان، «پشتیبانی کلاس‌های آنلاین و نحوه‌ی بهبود کیفیت آموزش» ویژه نوجوانان و «ساختارها و شیوه‌های تدریس و افزایش بهره‌وری در آموزش زبان» ویژه بزرگسال به پرسش‌های والدین پاسخ دادند.

فاطمه ربانی مدیر کانون زبان استان سمنان ضمن ابراز خرسندی از استقبال والدین زبان‌آموزان و مدرسان کانون‌زبان از برگزاری وبینار بر حضور به موقع و منضبط‌بودن زبان‌آموزان، احترام آن‌ها به مدرس و...، تأکید و درخصوص چگونگی ثبت‌ نام در ترم پاییز مطالبی بیان کرد.

وی در ادامه با اشاره به هفته‌ی ملی کودک از والدین خواست کودکان خود را تشویق کنند تا به‌منظور تبریک این‌هفته، کلیپ‌های کوتاهی در قالب معرفی کتاب، خوانش شعر، بیان داستان و...، برای انتشار در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تهیه کنند.

فراهم‌سازی فضایی آرام، امن و دور از استرس برای کودکان

مریم ذاکری‌نژاد مدرس گروه آموزشی کودک در ابتدای سخنانش به تفاوت‌های برگزاری کلاس‌های حضوری و آنلاین و مزیت هر دو پرداخت.

وی در ادامه افزود: فعالیتی که در هر جلسه بایست انجام شود حول محور چهار مهارت «خوانداری»، «شنیداری»، «گفتاری» و «نوشتاری» است.

ذاکری‌نژاد اظهار داشت: کودکان با یک‌دیگر متفاوت بوده و هرکدام، خصوصیات، احساسات و تمایلات خاص خود را دارند.

وی با تأکید بر موضوع «تقویت اعتماد به نفس در کودکان»، از والدین خواست تا انگیزه و استقلال کودک را از او سلب نکنند و در زمان برگزاری کلاس‌ها تنها به‌عنوان ناظر او را هم‌راهی کنند و کودکان خود را تک‌بعدی پرورش ندهند؛ بلکه آن‌ها را با موسیقی، ورزش، مطالعه‌ی کتاب و... نیز رشد دهند.

ذاکری‌نژاد یادآور شد: والدین بایست فضایی آرام، امن و دور از استرس را برای کودکان خود فراهم کنند و به‌واسطه‌ی تلاشی که کودک انجام می‌دهد او را مورد تشویق قرار دهند؛ حتی اگر نمره‌ی کامل نگرفته باشد.

لادن لقایی دیگر مدرس گروه آموزشی کودک با اشاره به تفاوت محیط کلاس‌های آنلاین نسبت به کلاس‌های حضوری بر ایجاد فضایی آرام برای یادگیری کودکان، تأکید و اظهار کرد: مسأله‌ی اساسی، کمال‌گرایی والدین و زبان‌آموزان است و نمره‌ی کامل‌گرفتن شرط یادگیری نیست، پس بر کسب نمره‌ی کامل از سوی کودکان، اصرار نشود.

وی در ادامه افزود: سیلابِس و سرفصل‌های آموزشی سطح کودکان، بسیار مهم است و تمامی سطوح آن، فکر شده و اصولی برنامه‌ریزی شده و صِرف آمدن به کلاس زبان به معنی یادگیری کامل نیست؛ بلکه زبان‌آموزان بایست علاوه بر شرکت در این کلاس‌ها از ابزارهای آموزشی بهره گرفته و به تماشای  فیلم، گوش دادن به لوح‌های فشرده، مطالعه‌ی کتاب‌های دو زبانه و... مبادرت ورزند.

اجبار به یادگیری زبان، نتیجه‌ی عکس خواهد داشت

لقایی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: مهم‌ترین سطح کودکان، mowe ۳ و mowe ۴ است و اگر کودکان، این سطح را به‌خوبی یاد نگیرند در سطح‌های بالاتر دچار مشکل خواهند شد و سطح jump نیز هرچند به نظر می‌رسد که مرور درس‌های گذشته باشد؛ اما در واقع مکمل و مرحله‌ی تثبیت اطلاعات زبان‌آموزان است.

وی هم‌چنین یادآورشد: اجبار به یادگیری زبان، نتیجه‌ی عکس خواهد داشت و کودکان بایست برای فراگیری زبان علاقه داشته باشند.

لقایی اظهار داشت: استفاده از فرهنگ لغت دو زبانه(دیکشنری)، مواجهه شدن روزانه‌ی کودک با زبان و گوش‌دادن به لوح فشرده همراه کتاب‌های آموزشی، مهارت شنیداری زبان‌آموزان را تقویت می‌کند.

مدرس گروه آموزشی کودک در بخش دیگری از سخنانش گفت: تلفظ، بخش بسیار مهمی است و تکرار اشتباه در تلفظ نشان می‌دهد که زبان‌آموز در منزل تمرینی ندارد.

لقایی در پایان سخنانش ضمن پاسخ به پرسش‌های والدین با تأکید بر این‌که کیفیت در یادگیریِ زبان خیلی‌ اهمیت دارد، از آن‌ها خواست تا اجازه دهند کودکان این سطح را تا پایان به اتمام برسانند، سپس وارد سطح نوجوان شوند.

مریم نادرپور مدرس گروه آموزشی نوجوان ضمن ارائه‌ی کوتاهی از چگونگی برگزاری کلاس‌های سطح نوجوان درخصوص تعداد ترم، آزمون‌های کلاسی، پایان‌ترم و...، مطالبی بیان کرد.

وی در ادامه با تأکید بر این‌که فعالیت و حضور زبان‌آموزان نوجوان پر رنگ‌تر از سطح کودک است، یادآور شد: آزمون‌ها به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود و ۸۰ درصد نمره به فعالیت کلاسی زبان‌آموز ارتباط دارد و حضور فعال نوجوانان در فعالیت‌های کلاسی بسیار مهم است.

نادرپور تصریح کرد: نقش والدین و نظارت آن‌ها در منزل برای کلاس‌های آنلاین به‌ویژه در سطوح ابتدایی، بسیار مهم است، به دلیل این‌که زبان‌آموز اُفت نکند، از فراگیری زبان دل‌زده نشود و... تا نتیجه‌ی معقولی از حضور در کلاس‌ها و زمانی‌که برای آن صرف کرده، حاصل شود.

وی اظهار داشت: آزمون اول پایان‌ترم، مهم‌تر از آزمون دوم است و شرط اصلی، آماده‌بودن زبان‌آموز برای شرکت در آزمون پایانی است و از والدین خواست تا نوجوانان خود را از عوامل استرس‌زا دور سازند و با ایجاد فضایی امن، تقویت اعتماد به نفس و امیدواری، آن‌ها را برای آزمون آماده کنند.   

نادرپور در بخش دیگری از سخنانش به پرسش‌های والدین در زمینه‌ی غیبت مجاز، دقت در انتخاب کلاس با توجه به زمان اعلام‌شده، برگزاری کلاس‌های جبرانی، استفاده از فرهنگ‌ لغت و واژه‌نامه، آزمون‌های کلاسی و میان‌ترم، جگونگی تعیین سطح و... پاسخ داد.

زبان‌آموزان، ولی‌نعمت مدرسان کانون‌زبان هستند

حسین جزپناهی دیگر مدرس مدعو گروه آموزشی نوجوان، زبان‌آموزان را ولی‌نعمت مدرسان کانون‌زبان برشمرد و گفت: حضور زبان‌آموزان باعث می‌شود تا مدرسان دیده شوند و تلاش‌های‌شان به سرانجام برسد و از درون خوش‌حال باشند که مفید واقع شدند.

وی در ادامه ضمن پاسخ به پرسش‌های والدین با بیان این‌که کانون‌زبان به‌عنوان یکی از قوی‌ترین متولیان آموزش زبان در کشور است، به حضور خود از دوره‌ی کودکی در مراکز آموزشی کانون‌زبان، اشاره و اظهار کرد: تدریس در کانون‌زبان مایه افتخار من است و با تمام وجود برای این سیستم کار خواهم کرد تا بتوانم دین خود را ادا کنم.

مدیر کانون‌زبان استان سمنان نیز در ابتدای این وبینار از هم‌راهی والدین در برگزاری کلاس‌های آنلاین با توجه به پیشگیری بیماری کرونا و ممنوعیت برگزاری کلاس‌های حضوری، قدردانی و اظهار کرد: فضای مجازی، بستر و فرصت مناسبی بود تا زبان‌آموزان علاوه بر شرکت در کلاس‌های زبان انگلیسی از آموزش زبان‌های غیر انگلیسی مانند زبان فرانسوی، آلمانی، چینی، روسی، ایتالیایی، عربی و... توسط برترین مدرسان کشور بهره گیرند.

ربانی، والدین را بسترهای تبلغاتی کانون‌زبان دانست تا از علاقه‌مندان به فراگیری زبان دعوت کنند که از کلاس‌های این مرکز آموزشی استفاده بهینه کنند.

جواد علی‌اصغری مدرس گروه آموزشی بزرگسال بر انجام تکالیف کتاب کار و تمرین کلاسی، تأکید کرد و از والدین خواست تا نسبت به حضور و غیاب زبان‌آموزان، دقت و نظارت بیش‌تری داشته باشند.

وی در پاسخ به پرسش‌های والدین اظهار داشت: فعالیت‌های کلاسی نیازمند انجام تکالیف در منزل، تمرین و تکرار آموزه‌ها از سوی زبان‌آموزان است و با توجه به تعداد بالای ۱۰ زبان‌آموز در هر کلاس و از طرفی زمان محدود کلاس‌ها شاید این فرصت دست ندهد تا مدرس از تمامی زبان‌آموزان در یک‌جلسه، آزمون شفاهی گرفته یا به ارائه‌ی تکلیف و... بپردازد.

علی‌اصغری یادآور شد: تدریس کانون‌زبان بر اساس چهارچوب‌های تعریف‌شده صورت می‌گیرد و مطالب و محتوای در نظر گرفته‌شده به اندازه‌ای است که بتواند نیازهای زبان‌آموزان را برطرف کند تا با انجام آن‌مقدار از تکالیف، مرور کافی را داشته باشند.

نظارت نامحسوس والدین بر حضور و غیاب زبان‌آموزان

مریم آقایی دیگر مدرس گروه آموزشی بزرگسال، با بیان این‌که دغدغه‌ی والدین در حوزه‌ی یادگیری زبان است، اظهار داشت: فیلترهایی که کانون‌زبان دارد ایجاب می‌کند تا مدرس کانون‌زبان، به‌روز و با مطالعه باشد.

وی در ادامه افزود: انتظار مدرس کانون‌زبان از والدین این است که نظارت بیش‌تری را به‌صورت نامحسوس بر حضور و غیاب زبان‌آموزان و هم‌چنین انجام تکالیف، تمرین و گوش‌دادن لوح‌های فشرده برای تلفظ صحیح واژگان و... داشته باشند.

آقایی تأکید کرد: زبان را نمی‌توان با موارد درسی دیگر مانند جغرافیا و... مقایسه کرد؛ بلکه نیاز به تمرین و تکرار روزانه و مستمر دارد و هرچه این مطالعه و تکرار بیش‌تر باشد بی‌شک خروجی بهتری حاصل خواهد شد.

مدیر کانون‌زبان استان سمنان در بخش پایانی وبینار ویژه گروه سنی بزرگسال اظهار داشت: کانون‌زبان با بیش از ۹۰ سال قدمت، یکی از بزرگ‌ترین مراکز آموزشی زبان در خاورمیانه است و سطح‌های مختلفی در آموزش زبان داشته و یادگیری زبان در مراکز آموزشی آن متفاوت است.

ربانی در این وبینار نیز یادآور شد: در بستر فضای مجازی اتفاق‌های خوبی روی داده و این امکان وجود دارد تا زبان‌آموزان برای آموزش زبان‌های غیر انگلیسی از مدرسان سراسر کشور بهره گیرند.

گفتنی است، در بخشی از وبینار، راهبر جلسه و فناوری و پشتیبانی کلاس‌های آنلاین به پرسش‌های والدین پاسخ داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =