بررسی کاربرد مجموعه‌عکس در انجمن عکاسان کانون سمنان

سیزدهمین‌جلسه‌ی مجازی انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری استان سمنان با مشارکت اعضا و مربیان کانون اصفهان در راستای موضوع «مجموعه‌عکس و نقد عکس» برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، سیزدهمین‌جلسه‌ی مجازی انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان با مشارکت اعضا و مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون اصفهان، پیش از ظهر ‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ با دعوت از معصومه آقایی کارشناس ارشد عکاسی و مترجم کتاب «عکاسی همه‌چیز را دگرگون می‌کند»، برگزار شد و مخاطبان با چگونگی و چرایی مجموعه‌عکس و نقد عکس، آشنا شدند.

آقایی در تعریف مجموعه‌عکس، اظهار داشت: تعدادی از تصاویر که دارای هدفی مشخص و معانی مرتبط هستند می‌توانند با هم یک مجموعه‌ای را تشکیل دهند و این معانی مشخص با توجه به دیدگاه و نگاه عکاس به مسائل مختلف تعیین می‌شوند.

وی با تأکید بر این‌که در مجموعه‌عکس فقط تعداد عکس لحاظ نیست، گفت: عوامل مهمی مبنی بر «روایت درست و منطقی»، «ارتباط میان عکس‌ها»، «چیدمان درست»، «یکدستی فرم» و «شروع و پایان مناسب» در تهیه یک مجموعه‌عکس وجود دارد و به عبارتی دیگر، بایست یک ارتباط منطقی فراتر از موضوع ‌مانند نخ تسبیح بین عکس‌ها برقرار باشد، ارتباط مانند داستان، روایت‌گونه باشد و در یک چیدمان درست قرار گیرد و عکس ابتدایی و پایانی آن از قبل مشخص شده باشد.

آقایی با بیان این‌که اولین و آخرین عکس در مجموعه‌عکس خیلی مهم است، گفت: مجموعه‌عکس هم در فتوژورنالیسم؛ یعنی عکس خبری در قالب گزارش تصویری، مقاله یا جستار تصویری و داستان تصویری و هم در عکاسی مفهومی و هنری که به گالری راه پیدا می‌کند، کاربرد دارد.

مهمان انجمن عکاسان کانون استان سمنان با ارائه‌ی چند قطعه عکس در قالب یک مجموعه‌ی مرتبط با هم، یادآور شد: شکل‌های مجموعه‌عکس نیز برای نشان‌دادن جنبه‌های مختلف یک موضوع، بررسی یک موضوع یا پدیده در جاهای مختلف و ارائه عکس به‌صورت پیاپی است.

گفتنی است، در بخشی از این جلسه، پنج قطعه عکس سیاه و سفید اعضای انجمن از سوی اعضا و مربیان، نقد و بررسی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =