بررسی عنصر شخصیت در انجمن نویسندگان نوجوان کانون سمنان

چهاردهمین جلسه‌ی انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری استان سمنان با موضوع نقد آثار اعضا و بررسی عنصر شخصیت در داستان به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، چهاردهمین‌جلسه‌ی اعضای انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان، پیش از ظهر سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ با دعوت از اکرم الف‌خانی، شاعر، نویسنده و کارشناس مرکز آفرینش‌های ادبی کانون قم، برگزار و ضمن نقد و بررسی آثار اعضا درخصوص شخصیت‌پردازی در داستان، گفت وگو شد.

الف‌خانی در ابتدای سخنانش در نقد اثر یکی از اعضای انجمن، استفاده از دیالوگ را یکی از تکنیک‌های داستان‌نویسی، عنوان و اظهار کرد: اگر داستان از زاویه اول شخص، روایت می‌شود برای این‌که به سمت خاطره نرود، نویسنده بایست با فضاسازی و خلق گفت‌وگو، جنبه‌های داستانش را افزایش دهد و یکی از عناصری که باعث می‌شود جنبه‌ی داستانی یک نوشته را بیش‌تر حس کنیم، کشمکش و وجود یک گره است.

وی با تأکید بر این‌که نویسنده‌ی داستان با کلمه‌ها دوست باشد، یادآور شد: برخی کلمه‌ها مناسب داستان و برخی دیگر مناسب شعر است و در استفاده از واژگان داستان، دقت بیش‌تری از سوی نویسنده صورت گیرد؛ چون زبان داستان بایست ساده، روان و صمیمی و زبان فعل‌ها نیز یکسان و یکدست باشد.

مهمان انجمن نویسندگان کانون استان سمنان در نقد اثر دیگری از اعضا به ادبیات وحشت، اشاره و اظهار کرد: اولین کتاب این ژانر، «قلعه‌ی اوترانتو» نوشته‌ی «هوراس والپول» بوده که گوتیک هم نامیده می‌شود و در واقع ادبیات وحشت زیرمجموعه‌ی ادبیات فانتزی است.

الف‌خانی در ادامه پیشنهاد داد تا اعضا برای آشنایی بیش‌تر با این نوع داستان، کتاب «دروازه مردگان» اثر حمیدرضا شاه‌آبادی را مطالعه کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: در شخصیت‌پردازی بایست به سه نکته‌ی مهم مبنی بر پرهیز از مطلق‌گرایی، پرهیز از زیاد نمایش‌دادن شخصیت داستانی و حذف شخصیت‌های منفعل در داستان توجه داشت.

الف‌خانی در پایان سخنانش از اعضا خواست تا با ساختارشکنی، جسارت پرداختن به موضوع را داشته باشند.

گفتنی است، مهمان انجمن نویسندگان کانون استان سمنان در بخشی از این جلسه درخصوص زاویه دید، گره، انواع کشمکش و درگیری، کشش و تعلیق در ساختار داستان نیز مطالبی بیان کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =