نشست هم‌افزایی و هم‌گرایی متولیان کودک در کانون سمنان

نخستین نشست هم‌افزایی و هم‌گرایی اعضای کارگروه هفته‌ی ملی کودک در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، نخستین نشست هم‌افزایی و هم‌گرایی اعضای کارگروه هفته‌ی ملی کودک، شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان برگزار شد.

نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون استان سمنان ضمن خیرمقدم به اعضای کارگروه و قدردانی از تعامل شایسته‌ی آن‌ها در طی سال با اشاره به شعار هفته‌ی ملی کودک مبنی بر «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» و عناوین روزشمار هفته، اظهار داشت: بی‌شک این عناوین صرفاً یادآوری برای توجه بیش‌تر به این قشر عظیم جامعه نیست؛ بلکه برای سمت‌وسو دادن نگاه‌های اصولی و باورهای عمومی در سرمایه‌گذاری این بخش با اهمیت است، بنابراین توجه ویژه به این قشر پیشران هر جامعه برای رشد و بالندگی و ساختن آن جامعه بایست دغدغه‌ی نه‌تنها مسئولان مربوطه؛ بلکه مهم‌تر از آن، خانواده‌های عزیز باشد و برنامه‌ریزی‌ها هم بایست به سمت اثربخشی حرکت کند.

وی در ادامه با بیان این‌که کودکان، ارزشمندترین سرمایه‌ی‌ ملی هر جامعه‌ هستند، افزود: ما متولیان حوزه‌ی کودک و نوجوان در واقع امانت‌داران این هدیه‌های الهی هستیم و هفته‌ی ملی و روز جهانی کودک فرصت مغتنمی برای معطوف‌کردن نگاه مسئولان نسبت به مسائل و نیازهای این قشر از جامعه با بهره‌گیری از آموزه‌های عملی دین مبین اسلام است.

خدابخشی یادآور شد: با هدف ایجاد وحدت‌ رویه در اجرای برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک‎ و براساس مصوبات شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه‌ی مرکزی، شیوه‌نامه‌ی برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک سال ‍۱۴۰۰ تدوین شده و امید است با اجرای برنامه‌های مناسب، بتوانیم در ترسیم افق‌های روشن و امیدبخش برای کودکان این سرزمین مؤثر باشیم و ایفای نقش کنیم، بنابراین هدایت برنامه‌های کارگروه بایست در جهتی باشد که نتایج و ثمرات ملموس و درخشانی در درازمدت برای جامعه رقم بزند.

مدیرکل کانون استان سمنان در پایان تأکید کرد: وضعیت انتشار همه‌گیری بیماری کرونا و محدودیت‌های هر منطقه و استان و توجه به آن مهم‌ترین عامل در تصمیم‌گیری برای مجازی یا حضوری بودن برنامه‌ها است و ضرورت دارد به هشدارهای کمیته‌ی استانی مبارزه با این بیماری توجه شود.  

توجه به نیازهای اساسی کودکان، نویدبخش فردایی بهتر است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی‌اصغر تقوی نماینده سازمان تبلیغات اسلامی سمنان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست اظهار داشت: توجه به کودکان یک اصل بنیادی در تمام جهان است و ارتقای شاخصه‌های فرهنگی و زیستی کودکان از اولویت‌های مهم هر کشوری به‌شمار می‌رود؛ چون کودکان آینده‌سازان هر جامعه هستند و توجه به نیازهای اساسی آن‌ها نویدبخش فردایی بهتر است.

وی در ادامه، کودکی را از مهم‌ترین و مؤثرترین دوره‌های زندگی، عنوان و تأکید کرد: شخصیت فرد در این‌دوره شکل می‌گیرد و تنها مسأله‌ی کودکان، مراقبت‌های جسمانی نیست؛ بلکه تمامی ابعاد عاطفی، شخصیتی، رشدی و فرهنگی در پرورش کودکان به‌عنوان سرمایه‌های اجتماع، حائز اهمیت است و بایست به آن توجه داشت.

نماینده سازمان تبلیغات اسلامی سمنان یادآور شد: نکته‌ی مهم دیگر این‌که باورهای دینی و معنویت بایست در کودکان رشد پیدا کند؛ چون شکل‌گیری این باورها در کودکی، نقطه‌ی عطفی برای تعیین مسیر حرکت، جهش رشد و تعالی کودک است.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری«مدظله‌العالی» مبنی بر این‌که «فرهنگ اساس جامعه است»، گفت: اگر تمام جنبه‌های مادیّت در جوامع مهیا باشد؛ اما اثری از معنویّت در آن نباشد، راه به نابودی دارد و بی‌تردید فرهنگ دینی است که موجب رشد و تعالی مادیات هم می‌شود.

فعالیت‌های کانون تمامی سختی‌ها و شیرینی‌های کار کودک را دارد

حسین خلیل‌نژاد نماینده دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان اظهار داشت: کار با کودک هم سخت و هم شیرین است و فعالیت‌های کانون تمامی این سختی‌ها و شیرینی‌ها را دارد و از آنجا که شخصاً به کانون علاقه‌ی ویژه‌ای دارم، معتقدم کاش تمامی کودکان و نوجوانان، حضور در کانون را تجربه می‌کردند.

وی در ادامه افزود: فعالیت‌های کانون پرورش فکری از تاریخ تشکیل آن، خروجی بسیار عالی دارد و یکی از مفاخر استان هم در خاطرات خود تأکید داشت که تغییر و تحول من در کانون شکل گرفت و شیوه‌ی کار و تخصص در کانون، بسیار ارزنده و به‌نوعی جواب‌داده شده در کشور است.

خلیل‌نژاد در بخشی از سخنانش، یکی از آفت‌های موجود در نظام اداری را ارائه گزارش و کمّی‌گرایی دستگاه‌های اجرایی، عنوان و اظهار کرد: این نوع نگرش، اصل موضوع را فدا می‌کند و به حاشیه می‌برد و این هفته هم صرفاً نمادین است و در نظام تصمیم‌گیری، کودکان جایگاهی ندارند؛ در حالی‌که بایست در طی سال به کودکان، اهمیت و جایگاه ویژه‌ی آن‌ها توجه داشت.

وی در پایان نیز پیشنهاد داد تا برای اجرای بهتر و مطلوب برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک از تشکل‌های مردم نهاد دعوت و از ظرفیت این نهادها استفاده شود؛ چون هرچه مسیر فرهنگ مردمی‌تر باشد فعالیت‌های آن اثرگذارتر خواهد بود.

سیدمحمد شاهچراغ نماینده معاونت اجتماعی نیروی انتظامی با اشاره به تقارن هفته‌ی ملی کودک و هفته‌ی نیروی انتظامی اظهار داشت: بحث تعلیم و تربیت کودکان و پرورش آن‌ها که یک هدف متعالی و ارزشمند بوده با نگاه جامعه‌شناسی کودک به یک قالب سخت و شکننده برای کودکان تبدیل شده و از سویی انتقال ارزش‌ها و باورهای والدین به فرزندان و آرزوهای تحقق‌نیافته‌ی خودشان که قرار است در کودکان تثبیت شود، نابودی دوران کودکی را در پی خواهد داشت و امید است هفته‌ی ملی کودک، فرصتی و تلنگری برای والدین باشد تا بدانند کودکان، شخصیت مستقلی دارند و آینده متفاوتی می‌توانند داشته باشند پس با روش سنتی تعلیم و تربیت آینده آن‌ها را نابود نکنیم.

وی در ادامه یادآور شد: حدود ۲۵ میلیون کودک و نوجوان داریم که برنامه‌ها و سیاست‌ها سهمی برای آن‌ها قائل نیست و این هفته فرصت مناسبی برای ما بزرگ‌ترهاست تا کودکان را بیش‌تر درک کنیم.

ابوالفضل دلارام نماینده اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با گرامی‌داشت نام و خاطره‌ی زنده‌یاد قدرت‌اله ادیب مربی پیشکسوت مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری پیشنهاد داد تا به بهانه‌ی هفته‌ی ملی کودک، نمایشگاهی از آثار ایشان برگزار و از زحمات چندین ساله‌ در حوزه‌ی کودک، تجلیل شود.

دلارام در ادامه ضمن اعلام آمادگی و همکاری همه‌جانبه با کانون پرورش فکری به برنامه‌هایی مانند شهر پایتخت کتاب، شهر خلاق سفال و سرامیک و... نیز اشاره کرد.

صدیقه خادم نماینده اداره‌کل ورزش و جوانان به برگزاری دوره‌ی مربیگری ورزش کودکان و برنامه‌های ویژه مخاطبان کودک با هدف ایجاد شادی و نشاط اجتماعی اشاره داشت.

آرزو مرادی‌نسب نماینده اداره‌کل آموزش و پرورش اظهار داشت: بایست به دنبال تغییر نگرش در والدین و دوام ارزش کودک باشیم و این شعار نیست و به‌راحتی می‌توان آن را انجام داد، نه صرفاً آموزش و پرورش؛ بلکه تمام سازمان‌ها بایست روی تغییر نگرش و دوام ارزش کودک در جامعه و در خانواده تلاش کنند.

وی در ادامه پیشنهاد داد: عناوین روزهای هفته‌ی ملی کودک را در طی سال به‌صورت ماهانه اجرایی کنیم و این عناوین تنها به یک روز از هفته اختصاص داده نشود.

مریم فهیمی نماینده اداره‌کل بهزیستی ضمن قدردانی از مدیرکل و مجموعه‌ی کانون پرورش فکری و اعلام آمادگی همکاری همه‌جانبه با مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون به ارائه‌ی گزارش کوتاهی از فعالیت‌های این سازمان در سال‌های گذشته پرداخت.

فهیمی با اشاره به مراکز شبانه‌روزی بهزیستی ویژه کودکان کار و کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست اظهار داشت: فعالیت‌های مربیان در این مراکز مانند مسابقه‌ی کتابخوانی فصلی به‌صورت خاص و داخلی برگزار می‌شود.

وی در بخش پایانی سخنانش به معرفی برخی از برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک مانند جشنواره‌ی بازی‌ورزش، تجلیل از کودکان تحت پوشش بهزیستی و... پرداخت.

سمانه محمدیان نماینده شهرداری و اداره شهر دوستدار کودک به معرفی برنامه‌های اجرایی مرتبط با حوزه‌ی کودک و نوجوان پرداخت و پیشنهاد داد تا در هفته‌ی ملی کودک به‌منظور آشنایی بیش‌تر کودکان با شهر دوستدار کودک، در گروهای سه تا پنج‌نفره و به‌صورت محدود از اماکن و بناهای تاریخی بازدید شود.

احمدرضا کاشفی نماینده صدا و سیما نیز ضمن قدردانی از مدیرکل کانون استان، آمادگی خود را از همکاری در بخش خبری، گفت‌وگوهای رادیویی، برنامه‌ی خانواده، گزارش و... اعلام کرد.

مربیان کانون از دریچه‌ی کودک به دنیای آن‌ها وارد می‌شوند

سعید اسعدی نماینده اداره‌کل کمیته امداد امام خمینی(ره) اظهار داشت: ۵۰ درصد رشد شناختی انسان در چهار سال اول زندگی و ۳۰ درصد آن در چهار سال بعد اتفاق می‌افتد و درواقع ۸۰ درصد از رشد شناختی کودک به هشت‌سال اول زندگی اختصاص دارد و این مهم‌ترین آماری است که می‌شود به آن توجه کرد و اهمیت هفته‌ی ملی کودک از همین آمار مشخص می‌شود.

وی در ادامه افزود: کانون پرورش فکری، تخصصی‌ترین و بهترین مکان و محیط برای فعالیت در حوزه‌ی کودک است و یک دلیل بسیار مهم آن‌که مربیان کانون از دریچه‌ی کودک به دنیای آن‌ها وارد می‌شوند و به‌صورت غیر مستقیم پیام‌های آموزشی، اخلاقی و تربیتی را به آن‌ها انتقال می‌دهند.

اسعدی با تأکید بر شعار هفته‌ی ملی کودک یادآور شد: در خانواده، مادر نقش اساسی دارد و حال خوش خانواده که موجب حال خوش کودکان و زندگی می‌شود، همان مادر است.

وی خاطرنشان کرد: کودک بایست به‌همراه تمام عناصر موجود در خانواده و جامعه دیده شود و برنامه‌ها با محوریت خانواده برای کودک اجرا شود.

اسعدی در پایان تصریح کرد: کودکان عاشق بازی هستند و هیچ‌وقت از بازی خسته نمی‌شوند و بهتر است تمامی فعالیت‌ها و برنامه‌های این‌هفته در فضای شاد و کودکانه اجرا شود.

مریم شیبانی نماینده دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: با توجه به وضعیت فعلی استان، برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک مانند آموزش بازی‌ به کودکان، آموزش بهداشت و سلامت، آموزش مهارت‌های زندگی به کودک و والدین و... برگزار خواهد شد.

گفتنی است، مقرر شد دستگاه‌های عضو کارگروه برنامه‌های نهایی خود را طی جدول فعالیت‌های هفته‌ی ملی کودک به کانون پرورش فکری ارسال کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =