لزوم تعمیق دانش و تربیت آینده‌سازان/عرصه‌ ابراز وجود به کودکان واگذارشود

نماینده ولی‌فقیه در گیلان و امام جمعه رشت در دیدار با کارکنان و اعضای کانون استان از لزوم فرصت‌سازی برای کودکان و نوجوانان سخن‌گفت و ارتقای دانش و آگاهی‌بخشی به آینده‌سازان را یک ضرورت خواند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، آیت‌الله رسول فلاحتی، این سخنان را به‌مناسبت «هفته ملی کودک» و طی دیدار با کارکنان و اعضای برگزیده کانون استان گیلان اظهارداشت و در تبیین این صحبت‌ها افزود: عدم فرصت‌سازی برای ابراز وجود، مهم‌ترین مانع در ظهور و بروز استعداهای آینده‌سازان به‌شمارمی‌رود و لازم‌است در تعامل سازنده دست‌اندرکاران فرهنگی و خانواده‌ها، به این نکته توجه‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان در همین زمینه توضیح‌داد: تقویت ساختارهای تربیتی خانواده، افزایش تحمل در مواجهه با کودک، ایجاد فرصت برای سخن‌گفتن و هم‌چنین، زیبا و ادبیانه صحبت‌کردن از سوی وی، تاثیری شگرف در آینده کودک دارد.

آیت‌الله رسول فلاحتی، نماینده ولی‌فقیه در گیلان

امام جمعه شهر رشت اضافه‌کرد: واگذاری عرصه ابراز وجود به کودک، زمینه‌ساز «ریزش عقده‌ها و گشایش دهان‌هاست» و در این میان احترام به اصالت، وفاداری به لهجه محلی و فرهنگ وی نیز در آرامش روانی و موفقیت او نقش‌آفرین است.

آیت‌الله رسول فلاحتی در ادامه به نقش و جایگاه کانون پرورش فکری در کشف و پرورش توان‌مندی‌های کودکان اشاره و اظهارکرد: کودکی، بهترین دوران و سرشار از نشاط زندگی است و حضور مربیان با دانش و نقش‌آفرینی آنان، تاثیربه‌سزایی در رشد و بالندگی فرزندان دارد.

او در تشریح سخنان خود حدیثی از پیامبرگرامی اسلام(ص) را موردتوجه قرارداد و با تاکید برماندگاری آموزش‌ها در دوران کودکی گفت: آن‌چه در کودک و نوجوان به یادگارمی‌ماند، گفتارها و روابط اجتماعی است و ارایه بهترین منابع موجود و استفاده از صاحب‌نظران آگاه، نقش ارزنده‌ای در نیل به این هدف‌ایفامی‌کند.

وی در این میان دین مبین اسلام را سرشار از ظرافت‌های تربیتی در زمینه اخلاق، رفتارهای‌فردی و اجتماعی و آموزش‌های بهداشتی و زیست‌محیطی دانست و با بیان‌که واگذاری میدان به کودکان و تقویت شاخصه‌های شخصیتی آنان از توصیه‌های  معصومین(ع) است، بر لزوم توجه به این مهم تاکیدکرد.

آیت‌الله فلاحتی ارایه‌ی منابع مطالبی جذاب را نیز یک ضرورت و نیاز اساسی نسل  کودک و نوجوان برشمرد و تولید محتوای مناسب و طراحی مخاطب‌پسند را در خلق آثار خواستارشد.

تبریک هفته ملی کودک  قدرانی از تلاش‌های مربیان و کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برای  توان‌مندسازی کودکان و نوجوانان ایران اسلامی پایان‌بخش سخنان این شخصیت دینی بود.

سرپرست کانون استان گیلان نیز صحبت‌های خود در این دیدار را با قدردانی از نگاه ویژه نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر رشت آغازکرد و با اشاره به هفته ملی کودک و اهمیت آن گفت: شعار این ایام«حال خوش‌کودکی، رنگ خوش زندگی» و گویای این واقعیت است که رنگ‌خوش زندگی را درسایه حال خوش  کودکان تجربه‌خواهیم‌کرد.

سیدجلیل میرعظیمی، سرپرست کانون گیلان

سیدجلیل میرعظیمی در ادامه به رسالت‌های کانون در پرورش حس دینی و انقلابی کودکان، با نگاهی ویژه به بیانیه گام دوم انقلاب مقام‌معظم‌رهبری(مدظله‌العالی) و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره و توان‌مندسازی کودکان، پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی متوجه آنان و تحقق عدالت اجتماعی و آموزشی را از اهداف این مجموعه عنوان‌کرد.

وی برهمین اساس از فعالیت‌های مراکز ثابت، کتاب‌خانه‌های پستی، سیار شهری و روستایی، مراکز فرهنگی هنری فراگیر(ویژه کودکان و نوجوانان با نیازهای خاص) صحبت‌کرد و فعالیت‌های مبنتنی بر باورهای دینی و کتاب‌محور را گامی درجهت تحقق این اهداف خواند.

راه‌اندازی مرکز تخصصی علوم کودک و نوجوان، نگارخانه آفرینش، مرکز تخصصی تولید تئاتر کانون استان، گشایش پایگاه مقاومت سردار شهیدحاج‌قاسم سلیمانی نیز از دیگر حرکت‌های سازنده کانون گیلان است که در سخنان میرعظیمی موردتوجه قرارگرفت.

او هم‌چنین پیش‌گیری از گسست‌های فرهنگی و آموزشی در روزهای همه‌گیری ویروس کرونا وراه‌اندازی کارگاه‌های تخصصی و عمومی برخط، فعالیت‌های انجمن‌های تخصصی و ارتباط سازنده با خانواده‌ها را نیز خاطرنشان کرد و به ارایه‌ی گزارش آماری در این زمینه‌پرداخت.

موفقیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان، به ویژه اعضای این مجموعه در مهرواره و جشنواره‌های بین‌المللی، ملی و استانی و حرکت‌های سازنده کانون زبان استان نیز از دیگر موضوع‌هایی بود که در سخنان میرعظیمی به آن اشاره‌شد.

قدردانی مجدد از همراهی مسئولان با فعالیت‌های کانون، دیگربخش سخنان این مسئول فرهنگی بود وی با بیان این‌که کودکان تشنه‌ی حقیقتند، خواستار حضور مستمر صاحب‌نظران عرصه دین و دانش در مراکز فرهنگی هنری کانون گیلان شد.

ادامه‌بخش این‌نشست نیز صحبت‌های مدیرکانون زبان گیلان، سرپرست معاونت فرهنگی و کارشناسان کانون پرورش فکری گیلان بود که با «خوانش‌شعر»، «متن‌ادبی» و قرائت «نامه‌ کودکان ایران به کودکان جهان» از سوی اعضای برگزیده این مجموعه  و تجلیل و اهدای جایزه نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه شهر رشت به آنان همراه‌شد.

شایان ذکراست، این نشست  روز چهارشنبه، ۲۱ مهر ۱۴۰۰ و در مصلای امام خمینی (ره) شهر رشت صورت‌گرفت.   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =