بررسی عناصر داستان در انجمن نویسندگان نوجوان کانون سمنان

پانزدهمین جلسه‌ی انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری استان سمنان با موضوع نقد آثار اعضا و بررسی عناصر داستان به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، پانزدهمین‌جلسه‌ی اعضای انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان، پیش از ظهر پنج‌شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ با دعوت از مریم کوچکی، شاعر، نویسنده، منتقد ادبی کانون تهران، برگزار و ضمن نقد و بررسی آثار اعضا درخصوص عناصر داستان، گفت وگو شد.

کوچکی در ابتدای سخنانش در نقد اثر یکی از اعضای انجمن با اشاره به ویژگی‌های داستانک مبنی بر داشتن پیرنگ ساده و کوتاه، محدود بودن زمان و مکان، پرداختن به واقعه‌ای بیرونی، روایت به زمان حال، انتخاب لحظه‌ی درست وقوع حادثه برای انتقال اطلاعات و...، گفت: یکی از نکاتی که بایست رعایت کرد انتخاب عنوان مناسب برای داستان است که حکم یک ویترین  را دارد و بایست کوتاه و جذاب باشد، خواننده را به خواندن و شنیدن آن ترغیب کند و تازگی داشته باشد.

وی با تأکید بر این‌که نویسنده‌ی داستان با کلمه‌ها دوست باشد، یادآور شد: هر داستان قبل از این‌که نوشته شود فکری است که به ذهن نویسنده رسیده و همان چهارچوب و پیرنگ داستان نام دارد.

مهمان انجمن نویسندگان کانون استان سمنان در نقد اثر دیگری از اعضا اظهار کرد: اگر نویسنده، زاویه دید داستان را دانای کلِ نامحدود انتخاب کند راوی به همه‌چیز آگاهی و بر محتوا و شخصیت داستان تسلط دارد.

کوچکی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: یکی دیگر از نکات مهم در داستان‌نویسی، کسب اطلاعات اولیه و مطالعه است نسبت به موضوعی که قصد نوشتن آن را داریم تا برای مخاطب باورپذیر و قابل لمس باشد.

وی در ادامه افزود: آنچه که در داستان مهم است در هسته‌ی مرکزی آن بیان می‌شود و حذف قسمت‌های ابتدایی و انتهایی داستان و ارائه‌ی آن در بخش میانه‌ی داستان، اثر را برای مخاطب، جذاب و دلنشین‌تر خواهد کرد.

کوچکی یادآور شد: نویسنده بایست آگاه باشد که در داستانِ خود با چه چیزی یا چه چیزهایی روبه‌رو است و با پیدا کردن هسته‌ی مرکزی داستان و حذف زواید شروع به نوشتن کند.

مهمان انجمن نویسندگان کانون استان سمنان خاطرنشان کرد: موضوع داستان‌ها همیشه محدود است و این درون‌مایه‌هاست که گسترده است؛ مثلاً موضوعی مثل مهربانی، مادر و...، موضوعات تک‌کلمه‌ای و محدود هستند منتهی نگاه نویسنده‌ها به این موضوع‌ها است که باعث می‌شود تنوع داشته باشد.

وی هم‌چنین عنوان کرد: فکر اولیه یک داستان همیشه از جاهای متعددی مانند گفت‌وگوی دیگران، مطالعه‌ی خاطرات، تجربه‌ها، تماشای فیلم، روزنامه و... به دست نویسنده می‌رسد.

کوچکی بیان داشت: باورپذیریِ بیش‌تر یک داستان نیاز به گسترش دارد و نویسنده می‌تواند با استفاده از فلش‌بک، رابطه‌ی بین شخصیت‌های داستان را به مخاطب منتقل کند.

مهمان انجمن نویسندگان کانون استان سمنان در پایان تأکید کرد: شتاب‌زدگی چه در نوشتن چه در ارائه‌ی کار از کیفیت آن می‌کاهد و با ایجاد تغییرات عمده و چندبار مطالعه و ویرایش، آراستگی خود را به دست می‌آورد و می‌توان این فقدان را جبران کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =