آشنایی اعضای کانون دامغان با آداب گفت‌وگو/ مرزی بین دانش و آگاهی وجود دارد

اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دامغان در دومین‌ویژه‌برنامه‌ی «مشق زندگی» با آداب گفت‌وگو و چرایی آن، آشنا شدند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، دومین کارگاه مهارت‌آموزی «مشق زندگی» با مشارکت مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دامغان، کمیته فرهنگی خانه‌ی تسنیم این شهرستان و کتابخانه‌ی روستای دروار، پنج‌شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ با حضور نبی‌اله خدابخشی مدیرکل و سعید صادقی مشاور مدیرکل کانون استان با دعوت از رضا هوشمند پژوهشگر حوزه‌ی فرهنگ و مدیر مؤسسه انتشاراتی مشق شب در محل روستای دروار، برگزار و درخصوص هویت‌های فردی و اجتماعی، گفت‌وگو شد.

هوشمند در ابتدای سخنانش از اعضا و تمامی شرکت‌کنندگان در کارگاه خواست تا با اسم کوچک خود ارتباط درونی برقرار کنند.

وی در ادامه با بیان این‌که دور هم جمع شدیم تا گفت‌وگو کنیم، یادآور شد: گفت‌وگو یعنی این‌که یک نفر تنهایی حرف نزند و طبق مطالعات جدید، بهترین زمان برای گرفتن ارتباط با دیگران، چند ثانیه اول است و تنها اجازه داریم تا ۲۰ ثانیه حرف بزنیم و در همان ۲۰ ثانیه، ارتباط برقرار کنیم.

هوشمند تأکید کرد: مابه‌ازای شناخت خودمان رفتارهای ما هم شکل می‌گیرد و شناخت فردی در انتخاب دوست، انتخاب همسر، انتخاب مسیر زندگی، انتخاب شغل و... نقش بسزایی دارد.

وی در ادامه با طرح دو پرسش که «دریافت شما از هویت شخصی چیست؟» و «چگونه گفت‌وگو شکل می‌گیرد؟»،  از اعضا خواست تا نظرها و دیدگاه‌های خود را بیان کنند.

اولین مشخصه‌ای که هر فرد می‌تواند داشته باشد، انسان بودن است

مدیر مؤسسه انتشاراتی مشق شب در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: هویت مبتنی بر دو نوع «شخصی» و «اجتماعی» است و اولین مشخصه‌ای که هر فرد می‌تواند داشته باشد، انسان بودن است.

وی خاطرنشان کرد: تمام اتفاق‌هایی که برای ما می‌افتد بایست بنویسیم و حتماً با خودکار یا قلم، روی کاغذ پیاده کنیم؛ چون وقتی مکتوب می‌شود حکم یک قرارداد را دارد، پس در کنار استعدادها و توانمندی‌هایی که درون ما نهادینه شده بایست نواقص، ناتوانی‌ها، نقاط قوت و ضعف و محدودیت‌ها را هم در نظر بگیریم و جاهای خالی زندگی را پر کنیم؛ چون بعضی مواقع همین جای خالی، زمینه‌ی رشد فردی خواهد شد.

هوشمند بیان داشت: هویت دارای دو بخش ثابت و متغیر است و این‌که ما درباره‌ی خودمان چگونه می‌اندیشیم نه‌تنها بر انتخاب‌ها و رفتارهای ما اثر دارد؛ بلکه به‌عنوان نقطه مرجعی در خدمت درک ما از دیگران و تعامل ما با آن‌ها است. آگاهی به وجود خود و پی بردن به کیستی و هویت خود از خلال ارتباط در جامعه به‌وجود می‌آید و ازجمله عوامل مؤثر بر شکل‌گیری هویت می‌توان به برداشت فرد از خصوصیات شخصیتی خویش، عوامل شناختی، فردی وخانوادگی، نظام آموزشی، اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: انسان موجودی دارای استعدادهای بسیار و قابلیت‌های بی‌شمار است و اولین‌گام در جهت تحقق هر کمال و سعادتی، شناخت استعدادهای درونی و رسیدن به خودآگاهی است.

مرزی بین دانش و آگاهی وجود دارد

هوشمند تصریح کرد: مرزی بین دانش و آگاهی وجود دارد، کتاب‌هایی که تاکنون خوانده شده، دانش است که افزایش یافته؛ اما به ما آگاهی نداده و بایست مبتنی بر مطالعه‌ی کتاب‌ها به این درک برسیم که چگونه از کیان سرزمین خود دفاع کنیم و...تا به آگاهی دست‌یابیم و این آگاهی مبتنی بر دانش، تجربه‌ی زیسته و خواستار مشترک باشد پس دانش، زمینه‌ی آگاهی است و فرد مبتنی بر آگاهی خود در مسیر درست قدم می‌گذارد.

مدیر مؤسسه انتشاراتی مشق شب درخصوص عزت نفس هم خاطرنشان کرد: زمانی این ویژگی به سراغ ما می‌آید   که خودمان را با تمام خوب و بد بشناسیم و از خودشناسی به دگرشناسی برسیم؛ چون بخشی از هویت ما چه خوب و چه بد، وابسته به ما است و با خصوصیات ظاهری و رفتاری ما مثل نام پدر، نام مادر یا هر چیز دیگری، درونی شده و بخشی از هویت هم، اکتسابی و رشد دادنی است و فرد نبایست خودش را در موقعیت‌های منفی قرار دهد؛ به بیان دیگر فردی که به حسادت خود، آگاه است نبایست برای رشد آن تلاش کند.

وی در ادامه با بیان این‌که هرکدام از افراد حاضر در جمع امروز، می‌تواند بیست‌سال آینده، تیتر خبرهای مختلف در آینده باشد، گفت: در صورتی‌ این موضوع اتفاق می‌افتد که چیدمان هویت شخصی مبتنی بر شناخت، رشد توانمندی‌ها و مدیریت مشکلات مانند حسادت، خشم و... را آنالیز کرده باشیم.

هوشمند در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این نکته که زمینه‌های رشد وقتی محقق می‌شود که فرد خودش را بشناسد، تصریح کرد: برای این که به معنای واقعی زندگی کنیم بایست مبتنی با سنی که داریم توانمندی‌ها و نقاط قوت و ضعف خود را بنویسیم و برای رسیدن به هدف‌های خود تلاش کنیم که همان شناخت بخش هویت فردی است و همه‌ی خصوصیات مبتنی بر شناخت است و مهم‌ترین مشخصه‌ی هر فرد همان هویت فردی او را تشکیل می‌دهد.

مدیر مؤسسه انتشاراتی مشق شب  در پایان سخنانش تأکید کرد: یک نقطه‌ی مشترک زمانی حاصل می‌شود که من خودم را بشناسم، اعضای خانواده‌ام را بشناسم و یقین بدانم که محیط‌شناسی در جلوگیری از تعارض‌ها به ما کمک می‌کند پس هر کسی خودش را با خودِ امروز مقایسه کند که قابل سنجش است نه با دیگران؛ چون ابزار مناسبی برای اندازه‌گیری این قیاس نیست و از آنجایی که فطرت ما شاد است، اگر جایی واکنشی نشان نمی‌دهیم حتماً مشکلی وجود دارد و یکی از مواردی که بایست تقویت شود، پرسش‌گری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =