پیش‌گیری از گُسست‌میان‌نسلی و نهادینه‌سازی فرهنگ استکبارستیزی

کارکنان و اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری استان گیلان یوم‌الله ۱۳ آبان را با نگاهی ویژه به ضرورت‌های پیش‌گیری از گُسست‌های میان‌نسلی و نهادینه‌سازی فرهنگ استکبارستیزی گرامی‌داشتند.

به‌ گزارش روابط‌عمومی‌اداره کل کانون استان گیلان، آینده‌سازی، از امروز آغازمی‌شود و در مسیر شکل‌گیری فرداهای مبتنی بر باورهای ایرانی اسلامی، آن‌چه لازم و ضروری به‌نظرمی‌رسد، آشناسازی هرچه بیش‌تر نسل کودک و نوجوان با پیشینه‌ و پیش‌گیری از گسست‌های میان‌نسلی است.

این درحالی‌است که درپس واکاوی نقطه‌های روشن انقلاب اسلامی و نگاه ویژه به دلایل استواری پایه‌های تفکر این نظام مردم‌سالار دینی که با رهبری امام راحل(ره) و هدایت‌های داهیانه رهبر معظم‌انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) شکل‌گرفت و به روند رو به رشد خود ادامه‌داد، استقلال‌طلبی و استکبارستیزی ازجلوه‌ای دیگر برخوردار است و استمرار در این مسیر و نهادینه‌سازی همین تفکر، همراه‌سازی نسلی که آینده‌ساز این سرزمین است را طلب‌می‌کند.

برهمین‌اساس، یوم الله ۱۳ آبان که یادآور سه رخداد سرنوشت‌ساز «سال‌گرد تبعید امام خمینی(ره) در سال ۱۳۴۳»، «روز دانش‌آموز» و «تسخیر لانه جاسوسی» است نیز از فرصت‌های مغتم برای تبیین ضرورت استکبار ستیزی و صیانت از استقلال و خود باوری از سوی همگان، به‌ویژه دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی به‌شمارمی‌رود.

از این رو، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان به‌عنوان یک مجموعه متولی حوزه فرهنگ و همراه نظام آموزشی و تربیتی کشور، در سال‌گشت این رویدادهای ایران اسلامی تشریح زوایای پیدا و پنهان دشمنی استکبار جهانی را در دستور کار قرارداد و در قالب فعالیت‌های خلاقانه و هدف‌مند، به این مهم پرداخت.

حرکت‌های این مجموعه در سطح ستاد و مراکز فرهنگی هنری به‌مناسبت یوم‌الله ۱۳ آبان سال ۱۴۰۰ نیز در جهت نیل به این اهداف عالیه صورت‌گرفت و با برنامه‌ریزی، اطلاع‌رسانی و فضاسازی متناسب با این روز به‌پیش‌رفت.

برپایی ایستگاه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی در پیاده‌راه فرهنگی شهر رشت، معرفی شخصیت، رویدادها و هم‌چنین، برگزاری کارگاه‌ ادبی(نوشته‌های کودکان و نوجوانان)، آموزش کاردستی با بهره‌گیری از شیوه کاغذوتا، اجرای فعالیت نقاشی با محوریت رخدادهای ۱۳ آبان و اهدای کتاب به کودکان و نوجوانان، به‌همین‌منظور صورت‌گرفت و با حضور کارکنان و اعضا در تجمع مردمی همراه‌شد.

آموزش کاردستی با بهره‌گیری از شیوه کاغذوتا
برگزاری کارگاه‌ ادبی
کارگاه خوش‌نویسی
کارگاه‌ نقاشی با محوریت سیزدهم آبان
اهدای کتاب به کودکان و نوجوانان

این حرکت فرهنگی در شهرستان‌ها هم تصویری از نقش‌آفرینی سازنده اعضا و مربیان این نهاد در شهرستان‌های استان گیلان ارایه‌داد و با برپایی ایستگاه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی همراه‌شد.

برگزاری نمایشگاه دست‌آوردهای مربیان و اعضا با محوریت یوم الله سیزدهم‌آبان، اهدای بسته‌های فرهنگی به مخاطبان، معرفی کتاب، قصه‌گویی، خوانش شعر و حضور درتجمع مردمی از جمله این  برنامه‌ها محسوب‌می‌شد.

درهمین‌حال، زیرساخت‌های مناسب که هم‌زمان با همه‌گیری ویروس کرونا شکل‌گرفت و بسترساز پیش‌گیری از گسست‌های فرهنگی و آموزشی شد، زمینه مناسبی را برای ارایه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی در قالب کارگاه‌های عمومی برخط در بستر فضای مجازی فراهم‌کرد و مربیان ضمن انتقال آموزه‌های مناسب، به انتشار آثار مناسبتی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پرداختند.

برپایی نمایشگاه به‌همت مرکز شماره ۱ کانون بندرانزلی  
کارگاه نقاشی –مرکز فرهنگی هنری سیاهکل   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =